Asa cum in secolul nostru orice intalnire e precedata de putin stalking pe internet, si vizita mea la Studioset a fost precedata de o sesiune destul de intensa de scotocit prin toate www-urile dupa informatii despre studioul de productie video si despre cei cu care aveam sa vorbesc. In mod previzibil, am inceput cu site-ul lor. Dupa ceva click-uri care m-au dus din proiect in proiect, am descoperit ca ei au lucrat pentru cateva din reclamele care ma bucurau cand apareau la TV. Sa dau din casa? Bine. Dorna, ING si Bite, cea din urma amintindu-mi de Erasmus-ul meu in Letonia si de cum trebuia luna de luna sa rog un localnic sa ma treaca prin toti pasii de reincarcare a cartelei de telefon pentru ca nu intelegeam o iota din hartiuta cu coduri. Stiti de care zic.
Studioset se ocupa atat de productia, cat si de post-productia proiectelor la care lucreaza, care sunt reclame, videoclipuri, materiale video pentru internet, alte proiecte comerciale si necomerciale. In ecuatia de mai sus, productia inseamna discutiile cu agentia cu privire la forma finala a materialului ce urmeaza filmat, gasirea regizorului, asigurarea unei echipe pe platoul de filmare si gasirea respectivului platou, gasirea actorilor. Post-productia tine de toate procesele prin care trece materialul odata filmat: colorizare, montaj, sunet.
Acum ca v-am si oferit un mic preview din ceea ce am discutat cu Sorin Baican (Senior Editor, Studioset), Anton Groves (Regizor, Studioset) si Damian Groves (Art Director, Studioset), cititi in continuare despre cum a fost infiintat si cum a evoluat studioul, care e filozofia dupa care se ghideaza Studioset in realizarea proiectelor sau cum se promoveaza. Bonus: din cand in cand, cate un clip cu proiecte de-ale lor.
IQads: Cum incepe povestea Studioset?
Sorin Baican: Inainte sa fondam Studioset, fiecare dintre noi lucra in alt studio si ne tot solicitam ajutorul unul altuia pentru proiectele la care lucram, cu scopul final de de a ridica nivelul lucrarii finale. La un moment dat am stat sa ne intrebam daca merita sa continuam asa, pentru ca uneori mai apareau si probleme, owner-ii studiourilor nu intelegeau de ce ar trebui sa plateasca pe cineva din afara si tot asa.
Pana la urma ne-am hotarat sa ne facem noi studioul nostru, avand un singur lucru in minte: sa facem lucruri misto. Dupa ce am incercat vreun an de zile sa mergem in directia asta, ne-am dat seama ca eram cam idealisti si ca doar vreo 5% din posibilii clienti erau preocupati de asta.
Atunci am incercat sa facem si marketing, sa intelegem cum trebuie sa discutam cu ei. Se intampla in 2008, si pe atunci ne specializasem pe post-productie, formarea noastra. Insa in 2008, dupa cum stim cu totii, a debutat criza, si cand venea vorba de post-productie, reactiile erau “hai ca vedem noi cum facem”. Noi aveam planuri mari si voiam sa lucram proiecte complexe, cu 3D-uri si integrari de 3D-uri, insa contextul economic nu favoriza asta. La doi ani de la infiintare l-am cooptat in echipa pe Adi Smarandache, producator, si odata cu venirea lui am inceput sa ne dezvoltam si pe partea de productie.
IQads: Care e raportul dintre productie si post-productie in activitatea Studioset? Cat de clar sunt delimitate cele doua arii?
Sorin Baican: Sunt destul de clar delimitate. Cred ca sunt jumatate-jumatate ca volum de munca, dar ca cifra de afaceri productia e cea care sustine partea de post-productie. Ne intereseaza mult sa sustinem o post-productie buna cu o productie foarte buna, prin acest “buna” intelegand lucruri si de calitate, si creative.
Unul dintre proiectele la care a lucrat Studioset; studioul s-a ocupat de partea de regizare, art direction si VFX (visual effects)
IQads: Se intampla sa lucrati si doar pe parti foarte mici dintr-un proiect, de exemplu sa realizati doar partea de sonorizare pentru un proiect? Pentru business-ul casei de productie sunt de preferat proiectele pe care le lucrati cap-coada?
Sorin Baican: Lucram si doar parti din anumite proiecte, dar evident, ne place sa luam o lucrare pe care s-o semnam cap-coada. Cu cat esti implicat mai mult, cu atat e mai bine pentru ca sunt sanse mai mari sa iasa lucruri de calitate. Daca iei doar o parte dintr-un proiect, partea de sunet, de exemplu, s-ar putea ca ea sa vina in completarea unei parti de video de nivel mai scazut. Deci pentru casa de productie e de preferat sa lucreze un proiect cap-coada.
La un moment dat chiar am inceput sa mergem la agentii si sa tinem prezentari de jumatate de ora in care explicam exact ce facem noi si de ce e important ca, inainte ca o idee sa fie pitch-uita la client, sa fie discutata cu casa de productie. De multe ori agentiile vin cu idei foarte mari despre care nu stiu ca nu pot fi realizate cu bugetul pe care il au. Le prezinta clientilor, sunt aprobate, dar nu pot fi realizate la calitatea care trebuie din lipsa bugetului. Si nu iese nici ce voia agentia, nici ce astepta clientul.
IQads: Va mai amintiti care a fost primul proiect realizat in intregime de Studioset?
Anton Groves: Primul cu care am putea sa ne laudam ar fi Chop Cup, un proiect personal. Noi incercam in fiecare an sa facem un proiect pentru noi, in care sa exersam si pe care sa-l facem de dragul de a realiza ceva creativ. Am mai lucrat si pentru scurtmetrajul Immerse, tot la inceputuri si tot un proiect personal. Tin minte ca in vara in care am lucrat la Immerse impreuna cu studioul si cu un prieten de-ai mei din Anglia ne-am si mutat intr-un nou sediu.
Chop Cup (sus) si Immerse (jos) - primele doua proiecte ale studioului
IQads: Care e raportul dintre proiectele personale, pe care le faceti pentru voi, si cele comerciale?
Sorin Baican: Nu vrem sa ajungem sa facem doar proiecte personale si incercam sa le facem si pe cele comerciale la nivelul calitativ si creativ al celor personale, in masura in care e posibil. Exista mereu presiunea de a obtine profit, ceea ce nu prea se intampla in cazul proiectelor personale. Dar suntem multumiti la sfarsitul zilei.
Am cumva impresia ca in productia locala se pune prea mult accentul pe relatii si pe lucruri care n-au legatura cu partea de creatie si partea de calitate, estetica. Noi tocmai de asta am fondat studioul asta - eram o mana de tineri profesionisti care luptau pentru calitate si idei creative si voiau sa puna asta in fata. N-am renuntat la asta. (Anton Groves)
Sorin Baican: Credem ca orice proiect trebuie lucrat cu pasiune, incat sa iasa bine. Inainte de Studioset lucram ca monteur altundeva. Imi place mult sa fac montaje, dar era foarte frustrant cand uneori regizorii adormeau langa mine in timp ce lucram, desi relatia regizor-monteur e foarte importanta, el e omul care trebuie sa te ghideze. Atunci am zis ca trebuie sa ma opresc din asta si am pornit Studioset.
IQads: In ce conditii nu ati accepta niciodata sa lucrati un proiect? Dimpotriva, ce va face sa ziceti “da” unui proiect, fara sa mai stati pe ganduri?
Anton Groves: Aici ajungem la triunghiul magic. Daca un proiect are un deadline foarte strans, cere o calitate foarte mare si trebuie sa fie si foarte ieftin, cumva cadem de acord ca nu merita sa-l facem.
Sorin Baican: Se mai intampla si sa nu vrem sa ne implicam intr-un proiect din care ne dam seama ca, la final, o sa iasa ceva slabut. Evident, daca sunt multi bani la mijloc si implica echipa, incercam sa-l facem chiar daca nu il simtim, dar daca vedem ca nu iese bine, renuntam.
Anton Groves: In primul an al studioului, cand eram inca tineri si spirite mai activiste, am avut oportunitatea sa lucram pentru McDonald’s si unii din echipa, inclusiv eu, am refuzat. Dar ne-am maturizat si ne-am dat seama ca nu putem sa functionam ca studio daca lucram doar pentru brandurile care ne plac sau ale caror produse le cumparam. Bine, asta pana la un punct. Daca ar fi venit la noi cei de la Gold Corporation, cu Rosia Montana, n-am fi acceptat propunerile lor.
Cat despre cealalta parte, am avut de exemplu un proiect de la Saatchi & Saatchi pentru un ONG, United Way, o fundatie care ajuta copiii cu probleme. Nu prea erau bani pentru proiect, dar era ceva frumos si era pentru o cauza foarte buna. Si ideea lor era foarte buna. Atunci noi ne-am angajat sa facem proiectul asta chiar daca multe resurse au fost puse de studio in proiect. Si a meritat pentru ca a iesit bine si am simtit si ca am ajutat. Proiectul a fost selectat si la Cannes Lions pentru Young Director's Showcase. Ni s-a confirmat ca uneori merita sa ne implicam in proiecte care nu ne rasplatesc cu bani, ci cu altfel de beneficii.
IQads: Stiu ca aveti si clienti din strainatate. Cum ajungeti in contact cu ei? Sunt agentii de filiera care aduc proiecte din strainatate in Romania?
Damian Groves: Am ajuns sa lucram cu Rusia si cu Letonia prin agentii, prin oamenii care au plecat din Romania si au ajuns sa lucreze in agentii acolo (Rusia), prin alte studiouri din Romania cu care am colaborat, cum ar fi Carioca.
Anton Groves: Am mai mers si noi sa facem lobby pentru business si sa ne intalnim face to face cu oamenii de la agentii din strainatate. Incercam sa extindem business-ul si sa atragem oameni in Romania.
Avem clienti internationali mai mult din estul Europei, din partea de vest este mai greu sa atragem clienti pentru ca e foarte multa competitie acolo. Noi am dori sa lucram cat mai mult cu oamenii din afara fiindca vin cu proiecte intrigante si e mai interesant si cand lucrezi cu oameni cu o alta mentalitate sau o alta perspectiva asupra ideilor. (Anton Groves)
Unul dintre proiectele internationale la care Studioset a lucrat: Philips - The Art of Ironing, pentru Rusia
IQads: In afara de lobby-ul face to face de care vorbeati, cum altfel va mai promovati?
Anton Groves: Ne bazam foarte mult pe online. Pentru noi conteaza mult sa ii tinem pe oameni cumva in priza in online, de aceea avem un site care e updatat foarte des. Avem si o pagina de Facebook pe care postam stiri despre noi sau proiecte noi. Cand facem un proiect personal, depunem foarte mult efort pe partea asta de PR, le trimitem catre bloguri, le inscriem in concursuri online. Cumva, din ce in ce mai mult, televiziunea pare sa fie ceva pentru generatii mai in varsta. Credem in puterea internetului. Iti da si puterea asta de a selecta contentul, iar noi avem foarte multa incredere in proiectele noastre, de aceea il folosim intens ca mediu pentru promovarea studioului si a proiectelor.
Incercam sa lansam o noua parte din Studioset care se ocupa doar cu content pentru internet. Mai nou este o cerere de la brandurile mari pentru content de internet care de obicei depaseste 30 de secunde, cateodata poate ajunge si pana la 10 minute. Poate sa fie un fel de mini-reportaj, poate sa fie ceva din realitate sau ceva care este fictiune. Pentru noi este cel mai interesant si permisiv format, mai ales ca exista de doar 5-6 ani. De exemplu, acum facem lucruri pentru Burn exact pe zona asta. (Damian Groves)
IQads: Daca ar fi sa comparati studioul de acum cu cel de la inceput, care ar fi principalele diferente?
Anton Groves: Suntem mult mai organizati acum, mult mai maturi ca oameni. Inainte eram strict de post-productie, acum ne-am deschis toate sectiunile si suntem un studio de productie full-house.
Sorin Baican: Mie mi se pare ca stim mai bine catre ce tindem… la inceputuri ne doream sa facem lucruri misto, acum stim si care e procesul prin care ajungi sa le faci.