Uneori, lumea reala pur si simplu nu e suficient de buna. Nu zice nimeni ca e rea, dar ar putea fi mai buna. Ar putea sa aiba putin mai multa culoare, niste forme mai rotunjite, ar putea sa se desfasoare in fata noastra la o viteza care sa ne permita si s-o privim, nu doar sa remarcam ca trece. Puteti sa ii intrebati si pe fratii mei publicitari, o sa va spuna acelasi lucru. Nu degeaba ii pun din cand in cand frana lumii si-o transforma in spoturi stop motion. Asta desi migala, atentia la detalii si investitia semnificativa de timp pe care o necesita un clip stop motion nu se potriveste foarte bine cu ritmul alert in care ar trebui sa mearga vanzarile sau cu logo-urile care trebuie sa fie tot timpul mai mari decat ne spune bunul simt
Inainte sa ne bucuram ochii cu mostre de stop motion din reclame, bine ar fi sa aflam si cate ceva despre tehnica asta, suficient cat sa ne asiguram ca vorbim de acelasi lucru.
Stop motion-ul este o tehnica de animatie care se caracterizeaza mai ales prin aspectul usor sacadat al actiunii. Cum functioneaza? Intai este fotografiat sau filmat un cadru in centrul caruia se afla un anumit obiect, apoi obiectul este mutat putin si este filmat urmatorul cadru si tot asa. La sfarsit, cand cadrele se desfasoara repede, se creeaza iluzia miscarii.
Dar gata cu invataturile ca la scoala, sa trecem la fapte!
Incepem cu o reclama dintr-o campanie premiata, realizata cu ajutorul tehnicii stop-motion: Chipotle – Back to the start. Castigatoare a unui Grand Prix, Back to the start a fost filmata doar pe o masa, pe care au fost asezate, rand pe rand, obiectele din decor, construite, pictate si aranjate manual.
De la premii trecem la premiere. Agentia mfive din Rusia sustine ca este creatoarea primei reclame in stop motion care are ca protagonisti caini reali. Reclama este pentru compania locala de telefonie mobila Beeline, iar din making of-ul de mai jos am aflat ca pe cainele vedeta il cheama Bolto. Urmariti-l in toata dragalasenia lui:
Si making of-ul:
Iar de la premii si premiere, ajungem la ceva care are cumva legatura cu celebritatea. Mai exact, la reclama pentru cuburile de gatit OXO, realizata de JWT si deja celebrul PES. PES inseamna animatorul Adam Pesapane, iar daca nu ai vazut inca scurtmetrajele lui Western Spaghetti si Fresh Guacamole inseamna ca te invarti prin colturi foarte obscure ale YouTube-ului.
Nu neaparat celebra, dar destul de populara este tehnica stop motion-ului in randul producatorilor de masini. Pe de o parte avem Toyota, promovata prin spotul Stories of Better, pe de alta parte avem Honda si al sau Inner Beauty.
Am descoperit o pereche de branduri indragostite de stop motion si in randul producatorilor de telefoane mobile: Sony si Nokia, ambele spunand cate o poveste. Sony spune, din prisma unui baietel de opt ani, cum anume functioneaza un Xperia Z si, de fapt, orice device.
Nokia declara ca Gulp, stop motion-ul cu cel mai mare platou din lume, a fost filmat cu un telefon N8. Ideea din spate apartine agentiei Wieden+Kennedy London.
Ultimul stop motion din serie este putin diferit pentru ca nu se foloseste de obiecte si e mai putin colorat decat celelalte. Spotul realizat pentru Withings, o companie care produce electronice si aplicatii destinate wellness-ului, foloseste 140 de persoane dezbracate si e mult mai putin porno decat te-ai astepta, avand in vedere numarul asta. E chiar induiosator:
Opt lumi mai bune, vedeti?