Hai sa dam mana cu mana, designeri cu inima romana

Hai sa dam mana cu mana, designeri cu inima romana

Anul trecut, pe peretii de prin Bucuresti si pe paginile de Facebook rasarea frumos ca un soare un logo in forma de romb, cu marginile colorate.  In acelasi timp, Bucurestiul facea cunostinta cu un eveniment de design care avea sa-l aduca in randul marilor capitale europene: Romanian Design Week (RDW). Concret, prima editie din Bucuresti a saptamanii design-ului a inseamnat o expozitie centrala cu peste 90 de designeri din industrii creative diferite – moda, design de obiect, graphic design – si 35 de evenimente conexe. Sa promovezi design-ul romanesc, de orice fel ar fi el, nu are cum sa fie o treaba usoara, asa ca am rugat-o pe Maria Neneciu (PR Officer, The Institute) sa ne povesteasca in numele intregii echipe organizatoare cum a luat nastere proiectul, pas cu pas, care au fost provocarile cele mai mari si cum continua el sa creasca.

Institutul-comitet de organizare
Romanian Design Week este un eveniment-maraton, organizat de catre The Institute, care mai organizeaza si AdPrint, Internetics, Institute, The Magazine, Noaptea Agentiilor, Effie Awards Romania, Scoala ADC*RO si ADC*RO Awards, iar mai recent si targuri tematice, care au loc periodic la Institute, the cafe. Toate proiectele marca The Institute pot fi urmarite pe pagina noastra de Facebook sau pe site-ul nostru. Sarcinile echipei se impart intre aceste proiecte. De asemenea, sub umbrela Romanian Design Week au loc, pe tot parcursul anului, mai multe evenimente cu si despre design-ul romanesc, printre care as mentiona si expozitia care are loc acum, la Stockholm: Wood&Wool, o expozitie realizata de catre Romanian Design Week in parteneriat cu Muzeul Taranului Roman si ICR Stockholm.


Echipa The Institute, fotografiata de Mixtopia

The Big Idea
Ideea proiectului a aparut acum cativa ani, cand Andrei Bortun (CEO, The Institute) si initiatorul RDW a incercat sa creioneze un eveniment de dimensiuni mari, dedicat industriilor creative din Romania. Proiectul a trecut printr-o lunga perioada de brainstorming-uri si modificari, iar varianta sa finala este ceea ce ati vazut anul trecut la Romanian Design Week- editia Preview, adica un eveniment mare cu si despre design-ul romanesc.

De bifat pe lista de obiective
Principalul obiectiv al proiectului este realizarea contextului necesar dezvoltarii industriilor creative in Romania si promovarea design-ului romanesc, fie ca vorbim despre cel de fashion, design-ul de obiect, arhitectura, design interior, urbanism sau graphic design. Evenimentul se adreseaza unui public larg, pe care incearca sa il aduca mai aproape de preocuparile pentru design, dar si specialistilor din domeniile pe care le acopera, un alt obiectiv important al proiectului fiind fix dialogul dintre specialisti din diferite domenii, dialog ce poate duce la colaborari si proiecte inedite.

Romanian Design Week e doar una
Romanian Design Week are o expozitie centrala, care isi propune sa promoveze designeri si lucrari din mai multe domenii, nu numai din zona de design industrial sau de produs, ceea ce este usor atipic. Majoritatea design week-urilor se rezuma, de fapt, la aceste domenii si la mai multe evenimente conexe, organizate prin tot orasul. Formula RDW este unica, atat din punct de vedere al continutului si al domeniilor, cat si ca organizare si desfasurare. Nu avem un targ comercial inca, expozitia centrala are drept curatori specialisti din domeniile implicate, iar evenimentele conexe sunt extrem de diversificate si nu se rezuma la lansari in showroom-uri, ci pot fi instalatii artistice, petreceri, expozitii sau conferinte pe teme de interes.

Fiecare capitala care se poate mandri cu un design week a apelat la o alta formula: unele se rezuma la targuri cu obiective strict comerciale, unele incerca sa deseneze o harta a locurilor interesante din punct de vedere al design-ului, altele se remarca prin petrecerile si interventiile in spatiile publice. Fiecare saptamana a design-ului este diferita, si ca dimensiune, aici contand destul de mult si gradul de implicare guvernamental sau al primariei, dar si ca structura.

Chemarea artistilor la datorie
Anul acesta am lansat si un call for projects, in care toata lumea se poate inscrie, atat pentru expozitia centrala, cat si pentru evenimentele conexe. Organizatorii, altaturi de un board creativ vor alege, in urma acestui call for projects, acele proiecte care sunt relevante pentru tema de anul acesta - desigul in spatii publice, si care se remarca prin originalitate si calitatea executiei. Mai multe detalii despre aceste call for projects gasiti pe site-ul proiectului.

Praguri de trecut
Cea mai mare provocare este dimensiunea proiectului, care, inca de la editia preview a depasit asteptarile tuturor. Am avut peste 90 de designeri numai in expozitia centrala, care a avut loc la Palatul Stirbei, peste 30 de locatii partenere si peste 35 de evenimente conexe care s-au intamplat in saptamana cu pricina, iar asta a fost doar la editia preview. Este un eveniment care creste foarte repede, iar dimensionarea si management-ul lui si al relatiilor pe care le implica este un efort sustinut de un an de zile, nu doar in pragul si in jurul lui.


Asa a aratat Palatul Stirbei in timpul editiei de anul trecut a Romanian Design Week

Money makes design go round
De regula, asemenea proiecte se bucura de sustinere guvernamentala si de implicarea autoritatilor, inclusiv la nivel financiar. Nu este cazul la noi, RDW este in continuare o initiativa privata, sustinuta prin sponsorizari. Sunt cateva branduri care au inteles ca asocierea cu comunitatile pe care le acopera acest proiect este o investitie pe termen lung, si una cu multe beneficii. Noi le multumim celor care au avut curajul sa fie alaturi de noi inca de la editia preview. Speram ca pe viitor sa fie si mai multi cei care inteleg importanta acestor manifestari, dar mai ales a asocierii brandurilor care pot fi responsabile de cresterea unor asemenea proiecte.

Promovare
Am avut si parteneri media importanti in domeniile pe care le-am inclus in proiect, care la randul lor se adreseaza unui public de nisa, dar cred ca promovarea si comunicarea cu publicul specializat a venit si ca o consecinta directa a modului in care a fost gandit proiectul. Promovarea in randul designerilor si a celor direct interesati de acest univers a venit natural, prin comunitatile din care acestia fac parte, comunitati care erau deja dornice si pregatite pentru un astfel de eveniment si care asteptau cu interes un dialog si o oportunitate de promovare a muncii lor.

Mai complicata este comunicarea proiectului in randul publicului mai larg, pentru ca la noi nu exista un dialog sau un interes direct fata de design si de ce prespune acesta, motiv pentru care acest subiect este inca un fel de Cenusareasa. Design-ul e mult prea putin important pentru presa centrala sau televiziuni, care, din pacate, in cele mai multe cazuri cauta un altfel de senzational. Si desi industriile creative sunt, probabil, una din sursele principale de crestere economica din ultimii ani, asta la nivel international, preocuparea pe care autoritatile si presa din Romania o acorda acestui subiect este in continuare una foarte mica.

Cum creste Romanian Design Week
Cred ca acest proiect trebuia sa se intample, Romania era pregatita pentru el, toata lumea il astepta, De fapt, ce l-a ajutat sa creasca si speram sa il ajute in viitor, a fost probabil faptul ca initiativa a fost implementata bine, corect si ca toate entitatile care s-au alaturat acesteia au fost si sunt entuziasmate de existenta lui.


Doua bucatele din editia de anul trecut a Romanian Design Week

Planuri de viitor
Noi credem ca proiectul asta o sa creasca cat altele in 10 ani, asta si pentru ca industriile creative din Romania sunt intr-o expansiune impresionanta, iar RDW este un proiect care vorbeste si promoveaza tocmai aceste initiative creative.Semnele pe care le primim sunt optimiste, incurajatoare, asa ca ne pregatim sa ne simtim depasiti de dimensiunea lui cat de curand.

Din sursele de inspiratie ale The Institute
Sunt multe proiecte ce merita urmarite, ca site-uri ce trebuie deschise zilnic, primele in lista ar fi Brain Pickings, Laughing Squid, 99U, Frameweb, Designboom. Acestea sunt obligatorii la cafeaua de dimineata J.
Publicatii in print la care suntem abonati: Monocle, Wallpaper, Time, Igloo, Zeppelin, All Hollow, DOR si multe, multe altele. Da, ne plac mult revistele, avem colectii intregi si la birou, dar si la Institute, the cafe.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related