Hai sa facem o lista a cliseelor care tot apar in reclamele pentru medicamente: animatii care arata cum si unde actioneaza medicamentele, tinte si sageti, pastile care se dizolva intr-un pahar cu apa, femei care isi freaca tamplele...bla, bla. Boala cea mai grava a comunicarii din industria farmaceutica si de healthcare: plictiseala.
Mihai Gongu (Creative Director, GMP Advertising) a vrut sa demonstreze ca se poate si altfel, in ciuda reglementarilor stricte care ingradesc libertatea de exprimare a brandurilor din lumea de farmaceutice. Patru probleme ale comunicarii din industria healthcare si-au gasit rezolvari creative in cadrul prezentarii lui de la Pharma Marketing Conference.
Reclame cu oameni autentici, nu cu omuleti albi
Nu e un indemn rasist, e un indemn pentru renuntarea la animatiile plate cu oameni schitati care iau pastila si care, ca prin minune, se vindeca. Pastila pe care, apropo, o putem vedea cum calatoreste pana in stomac sau cum se duce fix unde doare. Oamenii sunt de fapt mult mai putin transparenti si, in acelasi timp, mult mai complecsi. De unde putem deduce si ca au nevoie de experiente complexe care sa-i faca sa simta ceva, cum este urmatoarea initiativa a Fundacion Alzheimer Ecuador.
In loc sa le spuna oamenilor „Alzheimerul e o boala dificila”, Fundatia le-a oferit un sneak peak a cum este sa ai Alzheimer: peste noapte, toate produsele dintr-un supermarket au fost mutate de pe rafturile unde se gaseau de obicei, iar oamenii au putut simti putin din confuzia si nesiguranta celor ce sufera de aceasta boala.
Umorul este cel mai bun tratament
Sa fii bolnav e un motiv destul de bun ca sa fii si suparat, deci poate ca, din cand in cand, o abordare relaxata a problemelor de sanatate nu strica. Lectia numarul doi, de la Mihai Gongu: daca vorbim despre o afectiune, nu trebuie neaparat s-o facem pe un ton serios.
Doua exemple care sa confirme regula vin de la Saridon si de la British Heart Foundation.
Cateva reguli simple pentru procedurile de prim ajutor de la Vinnie Jones, un baiat rau din Marea Britanie:
Conteaza si in ce mediu iei pastila
E cat se poate de adevarat ca alegerea cu cap a unor canale media conventionale poate aduce multa vizibilitate, dar avantajul canalelor neconventionale este ca ii face pe oameni sa vorbeasca despre produsul promovat acolo. Iar cand vorbim despre pastile pentru durerile de cap care sunt, in esenta, cam aceeasi substanta si tot ce le diferentiaza este numele si pretul, este nevoie ca oamenii sa vorbeasca.
O pastila de inovatie pentru problemele fundamentale ale omenirii
Exista aspecte legate de sanatate pe care o simpla pastila nu le poate rezolva. La fel, exista probleme legate de comunicarea unor produse pe care un spot de 30 de secunde sau un reprezentant de vanzari nu le poate rezolva. Peste ambele ”bube” se poate aplica o compresa calda si un plasture de inovatie. Cum ar fi:
Bonus: o mostra de creativitate in comunicarea pentru medicamente nascuta chiar pe plaiurile nostre mioritice.