Bucurestiul e un oras pe care multi il considera urat. Dar in mod sigur nu e un oras lipsit de viata. Pe langa petrecerile, concertele, expozitiile de zi cu zi, din doi in doi ani, el trece printr-o cura intensiva de arta. Se numeste Bienala Internationala de Arta Contemporana sau, pe scurt, BUCHAREST BIENNALE. Si mai pe scurt, BB.
BB este un eveniment dedicat artei contemporane care promoveaza cunoasterea si propagarea culturii prin intermediul cooperarii si al schimburilor culturale in interiorul Europei - si dincolo de granitele sale.
Este singurul eveniment de gen din tara si momentan singurul din estul Europei. Anul 2014 este unul din acei ani in care avem bienala: in perioada 23 mai – 24 iulie va avea loc a sasea editie a Bucharest Biennale, care se va desfasura in cinci locuri din Bucuresti: Pavilion, centrul pentru arta si cultura contemporana, Muzeul Taranului Roman, Institutul de Cercetari Politice si Combinatul Fondului Plastic si uzinele "Faur”. Curatorul din 2014 este Gergő Horvath, artist, interesat de activitatea curatoriala si management cultural. El va alege lucrari care sa se potriveasca in conceptul celei de-a sasea bienale: “Aprehensiune. Intelegand prin frica de a intelege". Cum se rezolva cubul Rubik pe care-l reprezinta organizarea unui eveniment artistic de amploare ne-au povestit reprezentantii Pavilion, organizatia care se ocupa de Bienala, in cele ce urmeaza.
Gergo Horvath: curatororul editiei a 6-a a Bienalei Bucuresti
Oamenii bienalei
Fondatorii evenimentului sunt Eugen Radescu si Razvan Ion, teoreticieni si profesori la universitate. In general, sunt preocupati de arta privita ca intrument critic si de mediere, de implicarea sociala si educationala. Timpul lor nu se poate separa in liber si ocupat pentru ca ceea ce ii pasioneaza fac si in cadrul profesiei lor.
The Big Idea
Prima editie a BUCHAREST BIENNALE - Bienala Internationala de Arta Contemporana Bucuresti (BB), a fost organizata pe modelul altor bienale din lume (cea de la Berlin sau cea de la Istanbul, spre exemplu) si a aparut ca o necesitate dupa ce a fost generat "Pavilion - journal for politics and culture". Scena de arta din Romania avea cumva nevoie de un eveniment mai mare si mai atractiv, care sa o scoata din anonimatul in care se afla din punct de vedere artistic-institutional. Organizatia a fost infintata in anul 1999, iar BB a pornit in 2005.
Instalatie de la editia a 5-a a Bienalei Bucuresti - artist: Anahita Razmi
Obiective
Printre scopurile noastre se numara studierea legaturii dintre practicile creatoare si dezvoltarea sociala, cat si a relatiilor existente intre contextul local, cel european si cel global.
BB este o structura ce are capacitatea de a transforma orasul insusi intr-un atelier permanent si intr-un camp de actiune.
In esenta sa, cultura europeana este rezultatul schimburilor – uneori pasnice, alteori violente – care au avut loc intre societatile invecinate si intre diversele grupuri sociale existente in cadrul unui stat anume. Astfel de forme de schimb cultural s-au manifestat in diverse moduri: prin imitatie, asimilare, disimulare, apropriere (luare in posesie), prin acord reciproc sau prin dominatie hegemonica.
Bienala noastra vs. bienalele altora
Bienala Bucuresti este un eveniment construit pe scheletul pe care sunt construite si alte bienale mari, cum ar fi cea de la Berlin sau cea de la Istanbul. Bienala de la Venetia, care este cea mai veche bienala din lume, are o constructie diferita de restul prin prezenta pavilioanelor nationale si prin modul distinct de organizare. Bienala Bucuresti are o structura mai mica si este o bienala dedicata orasului Bucuresti, cu o expunere de artisti care tine de dorinta si viziunea curatorilor alesi, decat de infrastructura organizatorica. Nu cred ca ne dorim mai multi artisti, sau mai putini, important este ca fiecare editie a BB sa se inscrie in conceptul de la care am pornit cand am organizat-o, sa fie un eveniment dedicat orasului, o expozitie de amploare care sa aduca uneori publicul in zone pe care nu le cunoaste. Si sa creeze o platforma de dezbatere prin evenimentele paralele.
Bucurestiul arata altfel cand gazduieste Bienala de Arta Contemporana. Aici, parte a performance-ului artistului Klas Eriksson, din cadrul BB5
Drumul artistilor catre bienala
Mecanismul de functionare al BB este unul similar cu cel al altor bienale. Boardul consultativ desemneaza curatorul, un curator care stabileste un concept in jurul caruia el/ea construieste bienala si alege artistii care se potrivesc in concept. Participarea artistilor in BUCHAREST BIENNALE este un element care tine exclusiv de curator. Alegerea artistilor este, deci, un element cheie din procesul curatorial.
Cea mai mare provocare
Romania este o tara dificila. Nu exista oameni specializati in nicio directie pentru institutiile de arta, administrativ vorbind, pentru ca nu exista un sistem educational care sa ofere asta. Intr-un spatiu unde cultura nu este tocmai punctul forte si unde prezenta autoritatilor care ar trebui sa ajute este zero, asta este o problema mare.
Finalmente cel mai dificil este sa gasim finantare, noi fiind un organism non-profit.
Momente critice
Nu am avut pana acum, in cele 5 editii (urmeaza a sasea in mai), nici un fel de moment care sa puna la indoiala calitatea acestui proiect sau sa-i puna in pericol existenta. Asta s-a datorat in special echipei de organizare care este fantastica si dedicata.
Monetizare
Finantarea unui proiect de arta contemporana este dificila in Romania, unde educatia si cultura se afla printre ultimele domenii de interes, atat pentru autoritati, cat si pentru public. Ceea ce facem noi este un proces educational permanent. Singura modalitate prin care astfel de evenimente se pot sustine este prin apelul la mediul privat de afaceri, la companii care au o traditie in a sustine international proiectele de arta contemporana (cum este in cazul nostru UniCredit Tiriac Bank), care vin in ajutorul celor care organizeaza evenimente de calitate si bine primite atat national, cat si international.
Centrul Pavilion, sustinut de UniCredit Tiriac Bank, se afla pe strada C.A. Rosetti nr.36
Promovare
BUCHAREST BIENNALE se promoveaza prin canalele traditionale de comunicare, dar a construit in cei 15 ani si propriile platfome de comunicare astfel incat informatiile sa ajunga in toate colturile lumii. In zona de arta este important sa cunosti exact ce anume intereseaza pe fiecare. Suntem prezenti pe toate canalele online, dar avem si o baza de date cu cira 41.000 de abonati: artisti, curatori, teoreticieni, oameni de presa, scriitori, dar si public larg. Ne puteti gasi si pe Facebook, si avem si un site.
Folosim comunicarea online foarte serios.
Cum cresti o bienala
Ne-au ajutat sa crestem, in primul rand, reactiile foarte bune ale ziarelor mari din lume (NY Times, The Guardian, Der Standard, NZZ, El Pais), precum si ale revistelor de arta de top precum artForum, Frieze sau altele. Am creat evident parteneriate pe termen lung cu diverse institutii internationale si nationale, iar anul acesta am extins colaborarea cu scena romaneasca, creand parteneriate noi cu diverse institutii. O sa continuam sa crestem si optimismul nostru ne face sa credem ca vom aniversa in baston edtia cu numarul 21.
Proiectele Pavilion
Organizatia noastra, fondata acum 15 ani, are trei instrumente de gandire critica, asa cum le numim noi. Am vorbit pana acum despre BUCHAREST BIENNALE. Ea a fost generata de PAVILION - journal for politics and culture, o revista distribuita international in mare masura, un jurnal academic cu texte transdisciplinare care ating multe concepte supuse dezbaterii postmoderniste si centrul pentru arta si cultura contemporana Pavilion, un spatiu de arta contemporana pornit cu sustinerea UniCredit Tiriac Bank in anul 2008.