Ideo Ideis. Muzele tragediei, comediei si dansului isi dau intalnire in Alexandria

Ideo Ideis. Muzele tragediei, comediei si dansului isi dau intalnire in Alexandria

Povestea festivalului de teatru Ideo Ideis s-a nascut in tren, pe drumul dintre Bacau si Bucuresti, in vara lui 2005. Ideea i-a apartinut lui Alexandru Ion (in prezent Co-Presedinte Ideo Ideis) care avea atunci 18 ani si un vis despre un festival in limba romana in care ar putea sa joace toti liceenii pasionati de teatru. Andreea Bortun (acum Co-Presedinte Ideo Ideis) avea atunci 15 ani si ceva de demonstrat. S-a implicat, pana peste urechi, in organizarea unui festival care avea sa devina incet-incet un modul de educatie alternativa prin arta si un mijloc de consolidare a comunitatii locale.

In iunie 2006 a fost infiintat ONG-ul T.E.T.A si in luna august al aceluiasi an asociatia a organizat in Alexandria o prima editie Ideo Ideis. Festivalul, care a inceput modest intr-un oras in care nici macar nu exista un cinematograf, a crescut vazand cu ochii. In 2014, TETA pregateste deja editia a IX-a Ideo Ideis, care va avea loc in august, in mod traditional, tot in Alexandria. Odata cu trecerea anilor, festivalul a capatat sustinerea mai multor actori importanti cum ar fi Marcel Iures (care e totodata si presedinte onorific), Catalin Stefanescu, Medeea Marinescu, Andi Vasluianu, Vlad Zamfirescu sau Marius Manole. De anul trecut, organizatorii au consolidat formatul in care se desfasoara Ideo Ideis, care cuprinde mai multe zile de ateliere de teatru tanar, competitie ateliere de maiestrie, spectacole de teatru profesionist, cinemateca tarzie, povesti si master-class-uri. Mai jos Alexandru Ion si Andreea Bortun vorbesc despre inceputurile acestui proiect, povestesc care au fost momentele cele mai grele si cele mai bune din existenta lui si arata planurile pe care le au pentru a face festivalul sa creasca.

Echipa Ideo Ideis in viata de zi cu zi

Alexandru Ion: Sunt actor si, in prezent, joc in patru spectacole din Bucuresti –“Familia Tot” si “Furtuna” la Centrul Cultural pentru UNESCO Nicolae Balcescu, “Dom Juan” la ArCub si “Ingeri in America” la Teatrul Metropolis, toate in regia lui Victor Ioan Frunza. In rest ma ocup, impreuna cu colegii mei, de proiectele Asociatiei Ideo Ideis si Alternopedia. De curand, mi s-a propus sa administrez “Productie Teatru”, una dintre societatile comerciale ale UNATC-ului care se ocupa de perfectionarea si continuarea procesului de invatamant.


Alexandru Ion

Andreea Bortun: Sunt scenarist cam 20 de ore din zi. In momentul de fata lucrez la doua scurtmetraje, ”Mr. Moonlight” alaturi de regizoarea Luiza Parvu si ”Battalion Amur” alaturi de regizorul Barna Nemethi, ambii stabiliti in America. Imi dezvolt primul lungmetraj alaturi de regizorul Vlad Fenesan si continuu sa fac research pentru cateva proiecte viitoare. In februarie o sa imi fac debutul in regie cu un scurtmetraj pe care il voi filma integral in orasul meu natal, Alexandria. In acelasi timp lucrez pentru TETA, asociatia pe care o conduc alaturi de Alex si de colegii mei din 2006. Continuam proiecte ca Ideo Ideis si Alternopedia insa tinta e ca in 2014 sa dam drumul la inca 1-2 initiative culturale.


Andreea Bortun

Echipa Ideo Ideis cand nu lucreaza

Alexandru Ion: Imi place foarte tare sa vad filme, spectacole de teatru si sa citesc. Am senzatia ca e asa un raspuns-cliseu, dar chiar imi place sa fac asta. De asemenea imi place sa joc aproape orice fel de sport, dar am o slabiciune pentru tenisul de camp. 

Incerc sa fiu la curent cu tot ce misca in stiinta, sport, world politics, astronomie, showbiz international si, nu in ultimul rand, cu tot ce tine de arta, cu accente pe film, teatru, muzica si arta contemporana. Sunt groaznic de curios si de fiecare data cand iau laptop-ul in brate incerc sa nu ma blochez in fata cantitatii uluitoare de informatie pe care mi-o ofera internetul. In cazul in care nu caut ceva specific (moment in care apelez la Google sau YouTube), de multe ori pornesc de pe Facebook. Setat cum trebuie, newsfeed-ul poate fi o resursa nesfarsita de informatii foarte diversificate. Urmaresc cu placere TED.com, Mashable.com, Upworthy.com, IMDb.com. Pentru brainwashing folosesc site-uri ca 9gag.com si wimp.com. Ii urmaresc pe Richard Dawkins, Lawrence Krauss, Jonathan Safran Foer, Ken Robinson si foarte multi actori, regizori si muzicieni.


Alex si Andreea la Gala de deschidere Ideo Ideis, intr-o fotografie de Adi Bulboaca

Andreea Bortun: Atunci cand nu lucrez incerc sa acumulez informatie si pentru ca sufar de ADHD creativ (self diagnosis deci nu stiu cat e de luat in serios :) ), ma trezesc cu 30 de ferestre deschise in acelasi timp intr-un singur browser. Aria mea de interes e foarte variata: de la cinema, literatura, teatru, arta contemporana, filosofie si pana la neurostiinta, biologie evolutionista, astrofizica si spiritualitate. Incerc sa citesc si sa vad cat mai mult. Foarte des insa fac eforturi supraomenesti sa-mi canalizez curiozitatile intr-o singura directie care ar putea sa fie cat de cat apropiata de subiectul la care lucrez in acel moment. Cel mai des in ultimele saptamani am dat search cu urmatoarele nume: Charlie Kaufman, Wes Anderson, Paolo Sorrentino, Tilda Swinton, Todd Solondz. Ii urmaresc pe Twitter pe Terry Gilliam, Moby, James Franco, Teju Cole, David Lynch, Kanye West. Site-uri: The Red List, Indiewire, Ted.com, Google Art Project, bbc.co.uk/radio (radio 3), Sub25, All Hollow, imagine.gsfc.nasa.gov, Mind Hacks.

Ideo Ideis - The Big Idea

Alexandru Ion: Niciunul dintre noi nu isi aminteste momentul exact al aparitiei ideii. Andreea spune ca a fost intr-un tren, cand ne intorceam de la un alt festival de teatru. Ce stiu cu siguranta este ca nu a fost un moment “evrika”, ci mai degraba o acumulare constanta si direct proportionala cu sporirea interesului nostru pentru teatru. Am inceput sa punem lucrurile mai in concret pe la finalul anului 2005, iar in 2006 a avut loc prima editie Ideo Ideis. Eu aveam 18 ani, iar Andreea, 15.


Piesa AS Never Let me Go, intr-o fotografie de Adi Bulboaca

Andreea Bortun: Ideea i-a apartinut lui Alex, eu si Oana (Nedelea) n-am facut decat sa ne alaturam. Alex organizase deja un festival de mai mici dimensiuni in Alexandria si voia sa continue povestea, doar ca la o scara mai mare. Atunci cand am auzit asta am urcat imediat in barca pentru ca aveam 15 ani si simteam nevoia sa dovedesc multe lucruri multor oameni. Dar cred ca no matter the storyteller`s version, cu totii voiam sa facem un festival mare in care sa jucam in limba romana (povestea era ca pe atunci existau foarte multe fest-uri de liceeni in limba engleza) si asta trebuia sa se intample in Alexandria. Dar pentru mine ideea a capatat contur intr-un tren de la Bacau la Bucuresti, in timpul inundatiilor din vara lui 2005.


ATELIERUL DE TEATRU - Sa nu ma parasesti, intr-o fotografie de Adi Bulboaca

Ideo Ideis. Echipa completa

Alexandru Ion: Echipa completa a proiectului reuneste, in formula ei permanenta, 26 de oameni. Acestia sunt coordonatorii departamentelor si sunt activi, in functie de nevoile specifice ale fiecarui department, pe o perioada extinsa, atat in pre-productie cat si in post-productie. Se adauga juniorii – aproape fiecare coordonator de departament are un junior, cat mai tanar, care se pregateste sa preia respectivul departament in viitor. Pe parcursul desfasurarii propriu-zise a festivalului, apar in scena voluntarii. Programul nostru de voluntariat se adreseaza exclusiv tinerilor din Alexandria, dar avem niste voluntari de traditie care vin de la Iasi si reprezinta o parte importanta a echipei tehnice – Shtanga Boyz. Festivalul este condus de doi co-directori (Lavinia Cioaca si Carmen Dumitrescu) care isi au proprii juniori (Irina Florea si Loredana Piper). Eu si Andreea suntem co-fondatori si co-presedinti ai asociatiei T.E.T.A. Ne ocupam de managementul de dezvoltare, impreuna cu colegul nostru Cristian Tabacitu, care este membru al consilului director.


Tehnic Ideo Ideis

Obiectivele Ideo Ideis

Andreea Bortun: La nivel personal nu cautam decat validare. La alt nivel, dar la fel de egoist, voiam sa existe ceva alternativ in Alexandria la iesitul in puburi dimineata, la pranz si seara. Intr-un exercitiu de onestitate, ar trebui sa confesez ca foarte putine din obiectivele pe care le are astazi Ideo Ideis existau in 2006, cand am inceput. Dar si noi am crescut odata cu festivalul si, asa cum povesteam in urma cu ceva vreme, Ideo Ideis e my coming of age story.

Ceva doar al lor

Andreea Bortun: Initial stiam ca o sa ne diferentiem foarte rapid din doua motive: locul, nu mai exista niciun festival similar intr-un oras ca Alexandria (adica un oras mic si fara viata culturala), si sustinatori, Marcel Iures este presedintele onorific al festivalului inca din 2006. Dar asta nu a fost tinta; pur si simplu s-a intamplat sa fie asa. Ulterior noile sectiuni ale evenimentului (cinemateca tarzie, seara povestitorilor, master-classurile) si conceptul umbrela de educatie alternativa prin teatru au devenit obiective setate constient, care au condus la o diferentiere asumata.


Concert de deschidere The Amsterdams

Etapele organizarii Ideo Ideis

Alexandru Ion: Unul dintre primele lucruri pe care l-am facut a fost sa infiintam ONG-ul, ocazie cu care am aflat tot felul de lucruri care pareau foarte de oameni mari. Disponibilizare de nume, statut, cenzor, cod de inregistrare fiscala si multe altele. Dupa asta a urmat complicatul proces al bugetarii si al implinirii bugetului. Apoi am definitivat echipa, am pus pe hartie formatul festivalului si am contactat trupele, juriul si invitatii. Din fericire, cei mai multi au spus da.

Andreea Bortun: Mi-a ramas puternic intiparita in minte scrierea primului proiect de finantare: 6 luni de munca, un proiect presarat cu metafore si epitete ca la olimpiada de limba romana si toate aste facute pe ascuns pentru ca voiam sa-i impresionez pe colegii mei (i-am impresionat) si pe cei de la Primarie. Pentru ca asa am obtinut primii banuti pentru Ideo (10.000 lei).


Intampinarea primilor spectatori la Casa de Cultura, intr-o fotografie de Adi Bulboaca

Momente critice

Alexandru Ion: Am avut o mica impotmolire atunci cand scena Casei de Cultura a Sindicatelor (singura sala de spectacole din Alexandria) a fost concesionata unui om de afaceri care a facut, pe scena si in culise, o discoteca. A fost realmente dramatic si am crezut ca va fi nevoie de o schimbare drastica, dar lucrurile s-au asezat pana la urma. In prezent, Primaria Alexandria se pregateste sa renoveze Casa de Cultura si sa o redea destinatiei sale initiale - cultura.

Cred ca am avut un boom important in 2009, cand sustinatoarea principala a editiei din acel an a fost soprana Angela Gheorghiu. Prin intermediul domniei sale, actorul Jeremy Irons a aflat de Ideo Ideis si ne-a trimis un mesaj de sustinere. Il aveam alaturi de noi si pe Marcel Iures, care ne-a sustinut de la prima editie, iar Marius Manole, Catalin Stefanescu si Andi Vasluianu erau  in juriul festivalului pentru al treilea an consecutiv.


Spectacol pentru copiii din Alexndria cu Marian Ralea, intr-o fotografie de Adi Bulboaca

Andreea Bortun: Cred ca s-a impotmolit de cateva ori bune pana acum: cand oamenii din grup au inceput sa isi schimbe prioritatile si sa paraseasca echipa sau de fiecare data cand eu si Alex ne promitem ca ”asta e ultimul an in care mai fac Ideo” (asta se intampla in fiecare an insa, cam cu doua saptamani inainte de festival).

Greutati

Alexandru Ion: Dupa parerea mea, cele mai mari dificultati tin de strangerea fondurilor necesare si de faptul ca toata echipa festivalului si o parte importanta din colaboratori (juriu, traineri, invitati etc) lucreaza pro-bono. Asta inseamna ca suntem expusi la foarte multe schimbari dar, din fericire, gradul de fidelizare construit in timp face ca lucrurile sa ramana functionale.


Uta Plate, pedagog teatral la Teatrul Schaubuhne din Berlin, intr-o fotografie de Adi Bulboaca

Promovarea Ideo Ideis

Alexandru Ion: Se face prin super PR-ul nostru, Nicoleta Gavrila, si prin bunavointa bloggerilor si numerosilor parteneri media care sunt dispusi sa duca mesajul mai departe pro bono. De asemenea, incercam sa fim cat mai activi in social media si sa povestim live cat mai multor oameni care vor sa auda de proiect. De fapt, le povestim chiar si celor care nu vor sa auda.

Andreea Bortun: Dincolo de promovarea clasica, mergem de cate ori avem ocazia si suntem invitati la tot soiul de evenimente unde povestim despre festival. Dar cred ca Ideo Ideis a devenit un fenomen prin word-of-mouth mai mult decat prin orice: s-a creat o comunitate, iar comunitatea aceea s-a reintalnit si s-a replicat pe Facebook.

Cum creste Ideo Ideis

Alexandru Ion: Concret as enumera urmatoarele, in ordine aleatorie: relatia exemplara cu Primaria Alexandria, ajutorul primit de la oameni (aici ma refer atat la nume importante, cat si la prieteni, familie, cunostinte sau oameni care nu ne cunosc personal, dar au rezonat cu evenimentul nostru si au decis sa ne ajute), colaborarea cu Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica “I.L.Caragiale”, finantarile castigate la concursurile AFCN, entuziasmul fabulous al participantilor si faptul ca toata lumea care vine la Ideo Ideis pleaca indragostita de timpul petrecut acolo. Ni se tot spune ca oamenii vin la noi ca sa se incarce, iar pe noi ne incarca sa auzim asta.

Partenerii Ideo Ideis

Alexandru Ion: Numarul partenerilor acumulati pe parcursul celor 8 editii de Ideo Ideis este foarte mare. Sunt parteneri de traditie: BORTUN OLTEANU, Primaria Alexandria, UNATC, Rusu+Bortun Brand Growers, Radio Guerilla, Liternet.ro, Sub25, Festivalul International de Teatru de la Sibiu, Godot si Conciato.

Modalitatea de monetizare

Alexandru Ion: Monetizare? Noi suntem fericiti atunci cand Ideo Ideis nu iese pe minus. Fundamentele festivalului nu au avut premise profit-based si ne-am hotarat sa pastram lucrurile asa. Nu fac un titlu de glorie din asta si nici nu cred ca e sanatos, dar e ceva ce tine de prezervarea functionalitatii inceputului. 

In teorie, n-ar trebui sa fie greu, dar exista foarte multe preconceptii in sensul asta. Dan Pallota pune in pagina lucrurile astea intr-un mod frisonant in discursul sau de la TED. In momentul de fata incercam sa asezam lucrurile in asa fel incat sa ne asiguram achitarea costurilor conexe si asigurarea continuitatii indiferent de factori exteriori.

Andreea Bortun: Ideo Ideis ar putea sa fie un super model de antreprenoriat social si partial este, insa foarte tras de par. E un eveniment care nu are costuri salariale si in care tot bugetul festivalului se duce pe ”ce mai putem sa le oferim pustilor anul asta ?”. Monetizarea nu a reprezentat si nici nu reprezinta un obiectiv al festivalului nostru.

Ideo Ideis in viitor

Andreea Bortun: Pentru multa vreme de acum inainte il vad foarte similar cu ce s-a intamplat anul trecut la editia 8, cu mentiunea ca in fiecare an ne propunem sa invitam cat mai multi profesionisti din afara Romaniei cu care tinerii sa aiba ocazia sa lucreze si sa interactioneze.


Colaj, revista festivalului, intr-o fotografie de Adi Bulboaca

Alte proiecte ale organizatorilor Ideo Ideis

Alexandru Ion: In octombrie 2013 am lansat Alternopedia, care este o continuare organica a festivalului Ideo Ideis. Ne-am dorit sa oferim acces cat mai multor oameni la experientele minunate pe care le au participantii la atelierele din cadrul Ideo Ideis.

Alternopedia este un program de explorare personala care foloseste tehnici teatrale si exercitii specifice pregatirii unui actor pentru a te aduce mai aproape de tine insuti. Se intampla in Bucuresti si este deschis oricarei persoane peste 14 ani cu sau fara pregatire in domeniul artistic.  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related