O data pe an, supereroii isi dau intalnire la Bucuresti ComicsFest

O data pe an, supereroii isi dau intalnire la Bucuresti ComicsFest

Daca teatrul radiofonic nu era tocmai pe gustul vostru si programul de emisiuni transmise prin televizorul decorat cu peste de sticla nu va era pe plac, atunci poate erati dintre cei care isi gaseau bucuria in revistele de benzi desenate, la lumina unui bec palpaitor. Pentru cei ca voi, care au poftit la aventurile lui Conan Barbarul si n-au apucat sa rasfoiasca o productie Marvel Comics decat ani mai tarziu, Octav Ungureanu organizeaza o data pe an Bucuresti ComicsFest. Evenimentul, ajunge anul acesta la a treia editie, a adunat sub acelasi acoperis librarii de benzi desenate cu romane grafice, reviste cu supereroi, jucarii urbane, figurine, animatii, fotografii sau graffitti. Mai jos, Octav Ungureanu (Smoking Cool Cat) povesteste ce inseamna sa lase deoparte creioanele de ilustrator si sa preia fraiele organizarii unui eveniment.

Octav in viata de zi cu zi

Pot sa spun ca de dimineata pana... dimineata ma ocup de benzi desenate, fie ca desenez pentru blogul meu sau fac storyboard-ul pentru "Harap Alb continua", fie ca machetez urmatorul numar al RevisteiCOMICS sau desenez pentru reviste de copii sau agentii de publicitate. My day job este redactor si storyboard artist la revista de benzi desenate "Harap Alb continua", iar night job inseamna: freelancer pentru SCC Stuff, coordonator Revista COMICS, mai nou ilustrator pentru "Scoala de Basm" si o data pe an Bucuresti ComicsFest. Ceilalti colaboratori ai Revistei Comics sunt in primul rand ilustratori si autori de benzi desenate, dar si studenti la arhitectura, practicanti de arte martiale, dentisti, web designeri, contabili sau inca in liceu.

Cand nu lucreaza

Sunt calare pe bicicleta sau desenez oamenii de la metrou, joc ping-pong sau GTA, ies cu prietenii ca sa punem tara la cale si sunt pe Pinterest, unde urmaresc ilustratori din toate colturile lumii.

The Big Idea

Bucuresti ComicsFest a aparut cumva de la sine - cunoasteam foarte multa lume activa in domeniul benzilor desenate - desenatori, librarii, magazine de jucarii - si m-am gandit sa-i adun pe toti la un loc, mai ales ca nu se facuse pana la acea data un astfel de eveniment. Aveam un loc la dispozitie - galeria Saint Ink -, mereu deschisa benzii desenate si cu motto-ul "Comic-Con e mic copil", in cap ne-am apucat de treaba. Prima editie a avut loc in iunie 2012.

Echipa

De organizarea propriu-zisa a evenimentului am reusit sa ma ocup singur, dar la pregatirile de la fata locului m-au ajutat multi prieteni care, intamplator sau nu, sunt si colaboratori ai revistei Comics. Pentru promovare la fel, de la postari pe net pana la lipit afise prin oras, tot ei au fost de baza! Oricum, "echipa" din spatele festivalului sunt chiar cei care participa cu expozitii, cu standuri, evenimente etc. Ei vin din background-uri diferite si contribuie fiecare in felul lui, cred ca tocmai asta face ca micutul festival de benzi desenate sa fie atat de colorat.

Motivatia din spatele proiectului

In primul rand se simtea nevoia unui eveniment care sa ii adune la un loc pe toti cei implicati in vreun fel sau altul in "industria" benzii desenate romanesti. Invitatia de a participa a fost lansata mai catre toata lumea activa in domeniul asta si cei mai multi au raspuns afirmativ. Chiar daca nu au putut participa si fizic, unii au trimis lucrarile lor pentru expozitii. Am primit colete din toata tara. Iar cei care au putut veni au avut ocazia sa lege noi colaborari sau macar sa faca un schimb de impresii, ma refer aici la autori, scenaristi, editori. Au venit si multi desenatori cu portofoliul la subrat, la cea mai recenta editie l-am cunoscut, de exemplu, pe Radu Stoican, un pusti de numai 12 ani foarte talentat cu care am si facut Revista COMICS nr. 18. Nici intalnirea dintre fani si autorii preferati nu e de neglijat. Si, nu in ultimul rand, un astfel de eveniment promoveaza benzile desenate in general si am reusit sa atragem un public nou, iar cei care au venit pentru o expozitie anume au gasit si alte reviste sau autori pe care nu ii cunosteau.  

Ceva doar al lor

Celelalte evenimente mari dedicate benzilor desenate, de pana atunci din Bucuresti, desi foarte binevenite, se axasera, sa zicem, mai mult pe expozitii pretentioase, adica expozitiile numai a catorva nume mari din domeniu sau straini si mai putin pe promovarea benzii desenate de consum si a autorilor romani aflati la inceput de drum. Plus ca a lipsit aproape cu desavarsire componenta comerciala: adica veneai la o expozitie, dar nu aveai de unde sa cumperi o revista, o figurina, ceva pe care sa-l duci acasa... De aceea, ideea a fost sa invit cat mai multi oameni sa expuna si sa-i adun pe toti cei care pot oferi ceva relevant publicului - in primul rand benzi desenate, apoi figurine, boardgames, tricouri cu supereroi, inclusiv berea Duff, preferata lui Bart Simpson (da, chiar exista). Pe langa asta, am avut lansari, ateliere, proiectii, oameni costumati in supereroi. Am vrut sa transform evenimentul intr-o experienta, sa ai de unde alege si sa gasesti ceva care sa iti placa sau chiar sa te uimeasca. Nu exista bilet de intrare pentru ca scopul principal este promovarea lumii acesteia si oricine ar trebui sa aiba acces. 

Etapele, de la idee la implementare

Totul a fost destul de haotic: mi-a venit ideea, mi-am dat seama ca am toate resursele de care am nevoie si m-am apucat de treaba; ca de obicei, m-am aruncat cu capul inainte. Doua saptamani si cateva sute de mail-uri mai tarziu, Bucuresti ComicsFest prinsese viata, cei implicati veneau cu idei si resurse proprii. Promovarea evenimentului a mers foarte bine pentru ca era ceva inedit, totul a mers snur, inclusiv obtinerea autorizatiei de la primarie, cu care am avut ceva emotii pentru ca aveam nevoie si de spatiul din afara galeriei Saint Ink.

Momente critice

Singurul punct in care pot spune ca s-a impotmolit a fost site-ul festivalului. Trebuia sa cumpar domeniu cu bani pe care nu ii mai aveam, trebuia sa il faca cineva, trebuia sa coordonez si treaba asta si multi ziceau ca nu se poate fara domeniu propriu. Timpul era scurt si mi-am adus aminte ca "done is better than perfect", asa ca am facut rapid un blog, unde am postat programul si toti participantii, a functionat foarte bine si a fost si gratis. De crescut, a crescut foarte mult cand stirea a inceput sa fie preluata peste tot, deja imi faceam griji ca locul va fi prea mic...

Greutati

Problema e ca sunt foarte multe lucuri de coordonat, multi oameni cu care trebuie sa tii legatura si pentru asta ai nevoie de ceva project management si de experienta! Celelalte expozitii si evenimente mai mici pe care le organizasem pana atunci m-au ajutat foarte mult si stiam la ce sa ma astept. Inevitabil, apar si lucruri neprevazute, cum ar fi un Jeep mare parcat chiar in fata intrarii galeriei sau ratacirea unor lucrari. Cheia e sa te astepti ca vor aparea lucruri la care nu te astepti!

Comunicare

Bucuresti ComicsFest a fost promovat in primul rand de mica, dar entuziasta comunitate a pasionatilor de benzi desenate - bloguri, site-uri si forumuri. Ei au dat vestea mai departe, au spus prietenilor, colegilor de la serviciu. Pe langa asta se adauga promovarea clasica - comunicat de presa, blog, Facebook, afise lipite prin centrul Bucurestiului si, bineinteles, reteaua de parteneri media ai RevisteiCOMICS. O metoda foarte buna de promovare a fost impartirea de fluturasi prin centrul istoric in timp ce eram imbracati in supereroi. Cand terminam o tura de impartit fluturasi si facut poze cu oamenii, inapoi la galerie deja ii gaseam pe cei care luasera primii fluturasi.

Cum creste

Feedback-ul dupa prima editie a fost foarte bun si in 2013, desi evenimentul s-a tinut in acelasi loc mic; s-au implicat si mai multi oameni si deja Bucuresti ComicsFest devenise un brand. Ce m-a uimit a fost faptul ca intr-una din cele doua zile ale festivalului a plouat aproape non-stop si ma asteptam sa nu vina nimeni! Cu toate astea, foarte multi au indurat ploaia si au venit la eveniment; asta spune foarte multe despre pasiunea oamenilor si despre nevoia unui astfel de eveniment. Pe langa asta, au existat si avantaje pentru ca, odata ajunsi aici, se aventurau din nou in ploaie de-abia dupa ce epuizau toate activitatile din interior.

Parteneri

Parteneri au fost in primul rand cei de la galeria Saint Ink, apoi libraria Engleza Anthony Frost, ComicBookCity.ro, Rabbit Comics, MangaShop, Harap Alb continua, Colectii-Figurine, GameArt si Taraba de Jocuri. Suntem deja prieteni, participam impreuna la multe evenimente si ne promovam unii pe altii pentru ca avem avantajul de a avea acelasi public tinta fara sa ne suprapunem.

Metode de monetizare

Primele doua editii au fost facute cu un buget foarte mic, dar, ca sa creasca, festivalul ar avea nevoie de un loc  mai mare si de atragerea unor sponsori, ceea ce nu e niciodata usor. Anul asta vom ataca brandurile si agentiile de publicitate, dar, daca va fi nevoie, vom face mini-festivalul tot cu banii de buzunar, pentru ca formula in care s-au desfasurat primele doua editii e totusi una de succes.

Bucuresti ComicsFest in viitor

Cu timpul, BucurestiComicsFest va creste, odata cu scena benzii desenate romanesti, odata cu dezvoltarea tinerilor autori si odata cu cresterea numarului de fani.

Alte proiecte dintre ale lui Octav

In prima sambata din luna mai are loc FreeComicBookDay si am adoptat si la noi - Ziua Benzilor Desenate Gratuite. In 2011 si 2012 s-au dat reviste Comics gratuite si libraria Anthony Frost a oferit reduceri, iar in 2013 s-au alaturat si Harap Alb continua si Rabbit Comics, care au pregatit propriile lor evenimente si reviste gratuite.  Pe langa asta, ar mai fi si Libraria de Benzi Desenate Romanesti, unde cititorii gasesc la un loc tot ce inseamna reviste, albume si romane grafice editate in Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related