Stii cum e sa ai Alzheimer? Uiti. Uiti cine ai fost, uiti cine ar trebui sa fii, uiti unde esti, uiti cine sunt cei din jurul tau. Am citit undeva ca cei care sufera de Alzheimer se simt tot timpul ca in fata unei clase de elevi care ii privesc cu atentie cum stau la tabla si nu au niciun raspuns – pe scurt, se simt stanjeniti, iar indoiala le sufla incontinuu in ceafa. Organizatia Alzheimer Nederland stie ca e aproape imposibil sa faci un om sanatos sa simta intocmai nelinistea si suferinta bolnavilor. Uitarea si confuzia insa sunt sentimente familiare tuturor, iar pentru a ii face pe oameni sa empatizeze cu aceasta problema a bolnavilor de Alzheimer nu a fost nevoie decat de putina creativitate si de putin Photoshop.
Impreuna cu agentia A=5 din Amsterdam, organizatia a desfasurat pe Facebook The Alzheimers Event, campanie de crestere a awareness-ului cu privire la boala. Pentru a-i face pe oameni sa simta putin din confuzia pe care o simte un bolnav cu Alzheimer zilnic, organizatia a plasat mai multe persoane in fotografii de la evenimente la care acestia nu fusesera niciodata, , cu ajutorul Photoshop-ului. Chipurile editate in fotografii erau inscrise pe site-ul campaniei de catre prietenii persoanei care se regasea apoi intr-un loc in care nu a fost. Intreg mecanismul campaniei este explicat in studiul de caz urmator:
Photoshop-ul a fost nu o data o unealta nobila pe care creativii au folosit-o in campanii. Cel mai cunoscut exemplu este probabil spotul Dove Evolution, realizat de Ogilvy&Mather Toronto in 2009, care ne arata cat de mult sunt manipulate fotografiile modelelor si ale starurilor care apar in reviste.
Urmatoarele doua initiative ale unor artisti din SUA si Germania vin tot ca un avertisment asupra editarii extreme in Photoshop de care se fac vinovate atat brandurile de haine, cat si cele de cosmetice. Daniel Soares s-a decis sa boicoteze panourile OOH ale H&M din Hamburg, adaugandu-le un sticker care expunea adevaratul secret al frumusetii modelului din ad: Photoshopul.
In alt colt al lumii, fotografa Anna Hill ne arata ce produs de infrumusetare minunat este Photoshopul.
In continuare, campania unei agentii de modele din Brazilia, Star Models, vorbeste despre pericolul asupra perceptiei noastre despre frumusete pe care il reprezinta promovarea modelelor prea slabe. Photoshop e din nou eroul: cu mesajul “You’re not a sketch, say no to anorexia”, executiile prezinta o serie de imagini ale unor modele editate in asa fel incat sa respecte intocmai proportiile schitelor de haine ale designerilor.
Urmatoarea campanie Colgate respecta tiparul zambetelor trecute prin Photoshop inainte de a ajunge pe panourile outdoor. Diferenta este ca de data aceasta nu au fost eliminate defectele zambetelor, ci au fost adaugate diferite resturi alimentare printre dintii albi ca perlele.
Ati observat cele sase degete, mana in plus sau urechea lipsa? Sau zambetele patate de bucatele de broccoli v-au distras atentia de la ele?
Daca am inceput articolul pe un ton destul de trist, vorbind despre Alzheimer si anorexie, e cazul sa il terminam intr-o nota mai pozitiva. Urmatoarea initiativa vine chiar de la Photoshop, care cu ocazia Creative Day, eveniment organizat de Adobe care sarbatoreste creativitatea, i-a distrat pe oamenii care asteptau in statie fotografiindu-i pe ascuns si plasandu-i apoi, cu ajutorul programului, in tot felul de ipostaze amuzante.
Incheiem cu ceva ce ne-am dori cu totii: un Photoshop al vietii reale. Un program care sa faca sa dispara orice neplacere de zi cu zi cat am zice crop. Site-ul Cracked ne arata cum ar fi: