Daca pentru majoritatea oamenilor 1 ianuarie este ziua in care se hotarasc schimbarile majore, pentru IAA Romania ziua schimbarii vine mai repede: noul consiliu director al asociatiei a fost ales la inceputul lui noiembrie. O schimbare ce sigur va avea impact este alegerea unui nou presedinte: Mihai Barsan (Vicepresedinte Marketing, Ursus Breweries). Despre ce isi propune ca presedinte si despre directiile catre care se va indreapta IAA am aflat chiar de la el.
IQads: Ce te-a determinat sa candidezi pentru postul de presedinte IAA?
Mihai Barsan: Vreau sa ma implic mai mult in tot ce inseamna industrie de marketing si comunicare in Romania, acesta fiind totodata motivul pentru care m-am si intors sa lucrez in tara. Pot sa spun si ca a trecut suficient timp de la revenire ca sa trec peste perioada aglomerata de re-acomodare, ceea ce m-a facut sa cred ca poate am timp sa fac si mai multe, asa ca am profitat de ocazia aceasta care s-a ivit. Am avut cateva discutii cu oamenii din vechiul board si-am ajuns la concluzia ca e un moment potrivit pentru a ma implica.
IQads: Te simti pregatit pentru responsabilitatile noii functii in cadrul IAA?
Mihai Barsan: Inca aflu care sunt toate responsabilitatile de presedinte cu ajutorul lui Victor Dobre, directorul executiv IAA si al fostilor presedinti. Deocamdata, responsabilitatea cea mai mare este sa avem un board unit si sa ne stabilim niste directii clare catre care sa mergem in urmatorul an.
IQads: Care dintre deprinderile si aptitudinile pe care le-ai deprins ca vice-presedintele de marketing la Ursus Breweries crezi ca o sa te ajute cel mai mult in calitate de presedinte?
Mihai Barsan: Una din aptitudinile pe care le-am capatat lucrand in marketing mai multa vreme si care a fost mereu de folos e rabdarea. Desi uneori oamenii fac greseli sau comunica gresit, nu trebuie s-o iei neaparat in nume de rau, de obicei e doar o chestie de moment, neintentionata. Cea mai buna eperienta pe care am capatat-o a fost sa consider ca toti oamenii sunt bine intentionati si sa am rabdare sa vad ca intr-adevar asa e. In acelasi timp, tenacitatea ajuta in marketing, la fel ca si continuitatea in ceea ce transmiti, sa stie oamenii la ce sa se astepte. Dar ramane in continuare o zona mare de tot din care am de invatat.
IQads: De ce crezi ca anul acesta ai fost singurul candidat pentru postul de presedinte?
Mihai Barsan: Probabil pentru ca e un job care necesita mult timp. Trebuie, in primul rand, sa ai acest timp si, in al doilea rand, sa fii dispus sa il investesti in asta pentru ca este 100% voluntar. De aceea ii apreciez foarte mult pe toti cei care au candidat pentru orice pozitie in board si imi doresc sa tin legatura cu toti. Sunt oameni din toate zonele, si din agentii, si clienti, si reprezentanti ai media, sunt oameni cu experienta, dar si oameni tineri. Este un board nou aproape in totalitate, deci o energie noua de care trebuie sa ne folosim. Orice job la IAA presupune multa munca si, desi are si partea lui de fun, nu e atat de fun ca atunci cand ai iesi in parc sa te joci cu o minge.
IQads: Un board nou inseamna si o noua directie pentru IAA?
Mihai Barsan: Am prezentat deja cateva directii pentru conducerea IAA deoarece mi se pare normal ca lumea sa stie ce urmeaza sa se intample. Planul meu nu e o revolutie, e o evolutie a ceea ce face IAA in prezent. Sunt cateva programe care trebuie obligatoriu sa continue. Scoala IAA, de exemplu, este foarte importanta pentru industrie, e un lucru care trebuie neaparat sa continue si sa se dezvolte. EFFIE a ramas singurul eveniment important al industriei si obligatoriu o sa-l continuam, la fel si Premiile de Excelenta IAA. In acelasi timp, as vrea sa crestem reputatia industriei de marketing si publicitate fata de cei trei stakeholderi principali: publicul larg, caruia sa-i aratam ca industria de marketing si publicitate a fost si este un motor de dezvoltare economica pentru Romania, firmele care investesc in publicitate si in comunicare, carora sa le aratam importanta investitiei in comunicare, si autoritatile guvernamentale, incat sa nu mai fim luati prin surprindere de anumite ordonante si schimbari de regulamente.
IQads: Ce alte obiective ti-ai propus sa indeplinesti pe parcursul mandatului de presedinte IAA?
Mihai Barsan: In primul rand, imi propun sa ne extindem in tara si chiar in Republica Moldova. Am avut deja niste discutii in directia aceasta. In al doilea rand, imi doresc sa incep un proiect foarte drag mie, legat de reputatie. Ideea este ca ar fi bine sa si facem ceva concret, nu doar sa comunicam ce face industria si pentru asta, impreuna cu niste colegi, ne gandeam la o Fabrica de Inovatie prin care sa aratam ca IAA, in numele industriei de marketing si comunicare, ajuta la dezvoltarea Romaniei prin inovatie in mai multe arii (comunicare, concepte, ambalaje).
IQads: Ce aspecte legate de reputatia publicitatii ar trebui imbunatatite, mai ales in randul clientilor de publicitate?
Mihai Barsan: Publicitatea nu are o reputatie proasta, deci nu e nevoie de schimbarea radicala ca perceptiei. Problema este ca, in mintea clientilor, publicitatea inseamna cifre si cheltuieli. Isi dau seama ca pierzi daca nu comunici, dar le este greu sa calculeze relatia intre castigurile financiare si cele de imagine.
IQads: Intr-un articol de pe site-ul IAA vorbeai despre principiul unitatii ca element care a salvat industria. Va avea unitatea acelasi rol si pe viitor?
Mihai Barsan: Depinde cat de mult vom reusi noi sa traim dupa acest principiu. Eu am scris articolul pentru ca mi-am dorit, chiar inainte de prima intalnire cu board-ul, sa aduc acest punct de vedere in atentia membrilor si sa stabilesc de fata cu toata lumea ca eu asta imi doresc ca presedinte: sa unesc elementele industriei. Ca presedinte, o sa incurajez lucrurile care duc la unitate si o sa le resping pe cele care duc la divergenta.. IAA trebuie sa fie un teren comun in care sa putem sa facem lucruri benefice intregii industrii, lasand-o, in acelasi timp, o industrie competitiva.
IQads: Ai dori sa introduci vreo schimbare in ceea ce inseamna Scoala IAA?
Mihai Barsan: Vom face o evaluare impreuna cu board-ul care se ocupa de Scoala pentru a vedea daca este ok strategia, ce merge si ce nu. Este un lucru normal si care trebuie facut anual pentru a ne asigura de sanatatea Scolii si de relevanta proiectului. Pe langa asta, Scoala a fost finantata din fonduri europene timp de 2 ani, iar acum s-a terminat grant-ul, deci trebuie sa gasim alt model de finantare sau sa ne intoarcem la cel de dinaintea grant-ului. Asta va necesita, cred, o relansare a scolii. In plus, la anul vom lansa modulul de digital unde oamenii sa poata invata acele strategii care nu se schimba cand evolueaza tehnologia si de unde participantii sa iasa pregatiti pentru lucruri care nu s-au inventat inca. As vrea sa insistam mai mult in cadrul Scolii pe inca doua teme: marketing pentru non-marketing si inovatia. Directia finala o vom alege la inceputul anului viitor, dupa intalnirea cu board-ul.
IQads:Care crezi ca este cea mai mare problema a industriei de publicitate din Romania acum? Dar cea mai mare oportunitate? Cum poate contribui IAA la rezolvarea, respective exploatarea acestora?
Mihai Barsan: Cred ca problema cea mai mare, de fapt, este transformarea industriei intr-un bun care se vinde la vrac. Publicitatea devine o marfa, a ajuns sa fie cumparata mai ieftin si pe criterii care uneori nu includ si calitatea. Trebuie sa imbunatatim modul in care vindem noi insine industria, e un lucru la care trebuie sa lucreze si agentiile, individual. Aici cred ca vine si oportunitatea: sa arati cum calitatea costa, dar isi merita pretul. Cu totii ne dorim un mediu in care agentiile sa aiba pofta de competitivitate, in care sunt premiate campaniile cele mai eficiente, dar care sunt in acelasi timp si frumoase si creative.