Publicitatea ne-a obisnuit cu imaginea unui Mos Craciun bonom, uneori vesel, alteori preocupat de pregatirile intense pentru Craciun. Il vedem zugravit in culori calde, in interiorul unui camin primitor, care seamana uneori cu o casa de turta dulce, alteori cu un depozit de jucarii. Intotdeauna, e inconjurat de spiridusi, copii, sotie, reni si multa zapada.
Greenpeace a renuntat de anul trecut sa se mai inscrie in curentul care ii zugraveste intotdeauna obrajii lui Mos Craciun in rosu si ii decoreaza cabana, desprinsa parca din revistele de design interior, in rosu, auriu si verde. Chiar si gheata si zapada au disparut din imaginatia celor de la Greenpeace pentru ca, zic ei, in curand ele o sa dispara si din realitate.
Tocmai pentru a creste gradul de constientizare asupra incalzirii globale si topirii calotei glaciare, in 2012 Greenpeace lansa, impreuna cu BBH USA, campania Santa Relocation Project, care face parte din proiectul Save the Arctic. Premisa de la care se pornea era simpla: atunci cand calota glaciara se va topi, inundand casa lui Mos Craciun, el va trebui sa isi gaseasca o noua locuinta.
Campania a inceput cu un teasing care cuprindea anunturi postate de Mos Craciun pe Craigslist prin care incerca sa-si vanda terenul de la Pol:
Cozy, well-kept property for sale, situated just 20 miles from the North Pole. This 4-building compound sits on 300 pristine arctic acres (as of last winter). Owned for generations by a family of toymakers.
Sustinatorii cauzei au inceput sa ofere sugestii asupra locurilor in care Mos Craciun s-ar putea muta pe Facebook si Twitter. Campania a beneficiat si de print-uri, care ilustreaza locuinta dezolanta ramasa in urma lui Mos Craciun:
Scenariul sumbru a fost ambalat cu o funda jucausa, o proiectie a unui might be, nu se stie cat de apropiat sau indepartat. Exista un echilibru intre mesajul infiorator si imaginile folosite, care il scoate pe Mos Craciun din aura sa de poveste si il aduce mai aproape de lumesc.
In 2013 insa, Greenpeace e dramatic. Save the Arctic, ne spune un Mos Craciun decrepit, interpretat de actorul Jim Carter. Mesajul video ne arata o incapere intunecata, luminata de un bec din tavan. Scena este asemanatoare cu una de tortura din filmele americane sau cu o inregistrare a mesajului unui ostatic care pledeaza pentru eliberare.
Mos Craciun nu este insa legat de scaun, ci se invarte ca un urs polar in cusca, paralizat de neputinta de a-si salva caminul. Mesajul este dublu: pe de-o parte, Mos Craciun isi doreste sa aiba in continuare o casa, pe de alta parte, traditia Craciunului nu poate fi mentinuta fara ajutorul sustinatorilor cauzei Greenpeace. Daca nu va pasa de habitatul natural al ursilor polari si de persoanje fictive, poate va pasa de voi si copiii vostri, care probabil ar suferi mai mult pentru anularea Craciunului. Tocmai pentru ca Greenpeace gaseste in copii o coarda sensibila, exista voci care se impotrivesc acestui ad, spunand ca orice copil va fi zguduit la vederea acestei fatete a Mosului. Foarte bine, se gandeste Greenpeace, pentru ca ei pot schimba viitorul: