Mai stii cand erai la gradi si ai invatat cantecul ala despre fericire si batut din palme? Hai sa ne imaginam ca fredonam o mica adaptare a lui:
”Daca te-ai plictisit de panouri care te trimit sa scanezi un QR code, bate din palme,
Daca te-ai plictisit de panouri cu greseli, bate din palme,
Daca te-ai plictisit de panouri foarte simple, care chiar nu impresioneaza, bate din palme.”
Si citeste in continuare.
Aici incepe colectia de outdoor-uri a caror productie este inovatoare. Incepem in forta cu billboard-urile pentru cea mai recenta campanie British Airways, Look up. Plasate in Londra, in Piccadilly Circus si Chiswick, panourile interactive le arata oamenilor in timp real cand trec avioane ale British Airways deasupra lor. Doi copii, o fetita pentru cel din Chiswick si un baietel in Piccadilly Circus, arata cu degetul catre cer de fiecare data cand trec pe sus avioane care efectueaza curse pentru compania aeriana britanica. Campania vine de la Ogilvy Group UK.
Daca suna bine ideea, stati sa vedeti tehnologia din spate. Panourile sunt programate sa identifice zborurile British Airways in functie de numarul cursei prin intermediul unei unei tehnologii speciale de supraveghere. Sistemul integrat in panou interactioneaza cu sistemele de control din avioane, identificand astfel numarul cursei si intrerupand display-ul cand avioanele trec prin apropierea panoului. Display-ul arata atunci un filmulet in care copilul se ridica in picioare si arata cu degetul spre avion, in timp ce pe ecran sunt indicate numarul zborului si destinatia. Sistemul se poate actualiza continuu, in functie de schimbarile din programul de zboruri al companiei britanice. Mesajele afisate pentru anumite zboruri sunt personalizate si contin oferte speciale catre destinatiile indicate.
Si strazile din New York au fost asaltate acum ceva timp de panouri interactive care se schimbau in timp real. Outdoor-ul Jell-o Pudding Face arata, in 3D, fata gigantica a unuia dintre fostii copywriteri de la Crispin Porter+Bogusky, agentia care a creat campania. Fata uriasa zambea sau se intrista in functie de dispozitia a utilizatorilor de Twitter, primind comenzile prin intermediul unei aplicatii care scana postarile utilizatorilor de pe Twitter din sapte in sapte secunde pentru a vedea cate afiseaza un emoticon fericit : ) sau unul trist : ( . Numarul de emoticoane vesele sau triste indicat pe panou se updata in mod automat, iar cand : ( depaseau jumatate, zambetul fetei de pe panoul outdoor se transforma intr-un frown, iar cei de la Jello trimiteau budinca oamenilor de pe Twitter care au postat tweeturi triste, pentru a reechilibra balanta.
Urmatorul outdoor interactiv vine tot din New York, de data aceasta de la Adobe, si a fost creat in 2007 pentru a marca lansarea pachetului Creative Suite 3. Plasat, pentru inceput, in Union Square, peretele era prevazut cu o serie de senzori de miscare care ii detectau pe cei care treceau prin dreptul panoului. Persoana aflata cel mai aproape de panou obtinea controlul slide bar-ului de pe panou, incat culorile si modelele se desfasurau pe display in functie de cum se misca in fata peretelui interactiv. Panoul a fost replicat apoi in mai multe locuri, printre care si Londra, iar creatorii lui sunt agentia Goodby Silverstein & Partners impreuna cu animatorii de la Brand New School si Obscura Digital.
Urmatorul outdoor nu impresioneaza prin tehnologia de ultima ora folosita si cu siguranta ar putea intra la categoria „una dintre cele mai mari chestii handmade din lume”. Vorbesc despre panoul Nike Live Knitting din Shanghai, creat pentru a promova gama de pantofi sport Free Flyknit, care se potrivesc pe picior ca turnati. Initial, billboard-ul arata un picior gol, pe care trei alpinisti utilitari croseteaza, de-a lungul mai multor zile si in vazul tuturor, un pantof Nike. Concluzia: ca sa creezi buzz nu e nevoie de investitii in tehnologii creative si nenumarate incercari, poate fi suficienta forta fizica a catorva persoane si o idee interesanta. Ideea in cauza a venit de la Wieden+Kennedy si a fost pusa in aplicare impreuna cu filiala din Shanghai a agentiei.
O problema ceva mai serioasa e ridicata de outdoor-urile urmatoare, plasate in Amsterdam si Rotterdam. Se pare ca in Olanda pasivitatea trecatorilor fata de violenta asupra celor care ofera servicii publice ar atinge cote ingrijoratoare. Agentia locala N=5 a venit cu ideea de a le pune oamenilor in fata o oglinda mare cat un billboard pentru a le arata cum se vede indiferenta lor. Panourile folosesc tehnologia Bitmove pentru a-i filma de trecatori si pentru a le prelua imaginea, intocmai ca la meciurile de fotbal american la care el o cere pe ea in casatorie pe ecranul gigant. Doar ca olandezii filmati nu fac parte dintr-un scenariu romantic, ci sunt pusi in mijlocul unei situatii de agresiune asupra unor angajati ai sistemului public. Scenele au fost filmate inainte pe fundal albastru si transferate pe panou intr-un layer suplimentar.
Incheiem cu un clasic, pe care orice persoana pasionata cat de putin de publicitate il cunoaste: panoul luminat cu energie obtinuta din portocale. Ideea vine de la filiala franceza a DDB pentru a promova sucul de portocale Tropicana. Neoanele de pe panou, care transmiteau mesajul Energie Naturala, erau conectate la o serie de baterii compuse dintr-o serie de electrozi care, infipti in portocale, realizeaza o reactie chimica ce elibereaza energie.