Povestea evacuarilor din cartierul Rahova-Uranus se intinde pe cateva zeci de ani. Acolo stau bucuresteni care, intr-un fel sau altul, au ajuns sa locuiasca in case nationalizate in perioada comunismului si, dupa '90, retrocedate. Oamenii din cartierul Rahova-Uranus au tot soiul de probleme, incepand cu amenintarile de evacuare si incheind cu lipsa spatiului si a posibilitatilor de dezvoltare. De-a lungul timpului, in jurul unei comunitati puse sub presiune, s-au format mai multe ONG-uri care se ingrijesc de interesele locuitorilor cartierului, printre care si asociatia laBOMBA Studios. O comunitate are nevoie de unitate ca sa supravietuiasca. Pe principiul asta, laBOMBA Studios si-a indreptat toate eforturile din ultimii sase pentru a incuraja cultura, arta si buna intelegere intre locuitorii Rahova-Uranus si vecinii lor.
Asa s-a nascut Rahova Delivery, un eveniment creat pe conceptul Street Delivery, dar care reflecta mai bine traditiile cartierului. Intre 18 si 20 octombrie 2013, strada Sabinelor a gazduit un "bairam", asa cum l-au numit organizatorii, care a implicat muzica, dans, mancare, traditii rrome, dar si ateliere de moda, graffitti si concursuri pentru copii. Evenimentul a fost organizat in parteneriat cu DirtBike si Street Delivery, cu 50.000 RON oferiti de Administratia Fondului Cultural National (AFCN). Ce si-a propus si cum a iesit evenimentul, a povestit Alexandru Berceanu (laBOMBA Studios).
Situatia locuitorilor din Rahova-Uranus
Este loc de imbunatatire pe toate palierele, de la conditiile efective in care traiesc la statutul legal. Orice om trece prin cartier vede starea majoritar deplorabila a cladirilor, indiferent ca sunt mari, de tipul fabricilor, sau mici, ale statului, locuinte particulare sau cladiri comerciale. Exista in zona si mari terenuri virane, spatii imense care arata ca dupa bombardament, practic in plin centru al Bucurestiului. Zona nu si-a revenit nici acum dupa socul demolarilor comuniste, iar zonelor din no man’s land le corespunde o anume stare de vid legal care isi pune amprenta pe cladiri. Terenurile si cladirile acestei zone se afla in multiple litigii juridice si sunt blocate, in asa fel incat nimeni nu face nimic, statul, companiile sau cetatenii. Oamenii care stau in zona au investit ani de zile in locuinte, unii de peste 30 de ani, dar in ultima vreme au renuntat sa mai faca acest lucru pentru ca stiu ca vor fi evacuati. Cladirile se degradeaza interior si exterior, oamenii traiesc prost pentru ca nu exista nici o perspectiva de valorificare pe termen lung. Toata lumea este constienta ca proprietarii, in momentul in care vor avea in mana mult doritele ordine de evacuare si locuitorii cladirilor vor ajunge in strada, nu vor face decat sa lase cladirile sa se degradeze pentru ca ei nu vor sa vanda cladirile, ci terenul pe care sa se faca investitii imobliare. Distrugerea cartierului Uranus inceputa de comunism va fi desavarsita usor, dar sigur, de piata libera imobiliara.
Imbunatatirile ar trebui sa vina de la nivel legislativ prin recunoasterea dreptului cladirilor de a supravietui istoriei si al dreptului locuitorilor la viata proprie in comunitatea in care s-au nascut, in cartierul caruia simt ca ii apartin. Pentru aceasta schimbare legislativa este nevoie de o schimbare de perceptie a cetateanului si a celor implicati in procesele decizionale, care sunt obsedati exclusiv de dreptul la proprietate, singurul in jurul caruia se centreaza legea.
Rahova-Uranus fata de alte cartiere
Exista multe asemenari cu alte cartiere defavorizate, ma refer la alte zone centrale sau relativ centrale care se confrunta cu acelasi tip de probleme: schimbarea regimului asupra proprietatii in statul roman, tranzitia din perioada comunista care a lasat, si ea, multe locuinte mai mult sau mai putin la voia intamplarii, mixul etnic si probleme legate de saracie. Situatia Rahova-Uranus este diferita prin faptul ca aceasta parte a orasului a fost desprinsa de centru prin complexul Casa Poporului. Inainte de perioada comunista zona era una de prosperitate economica in care se combinau activitati comerciale cu cele industriale. Alt element de diferentiere este transformarea relatiilor comunitare naturale in relatii comunitare asumate. Membrii comunitatii au constientizat ca au probleme comune, devenind un grup care actioneaza impreuna pentru rezolvarea problemelor. Acest lucru i-a transformat in colaboratori pentru realizarea de proiecte, de la proiecte culturale la parteneriate cu autoritatile locale in dezvoltarea de solutii sociale.
Imaginea cartierului Rahova-Uranus
In general este vazut ca un cartier care nu are nimic de oferit, cu multa infractionalitate, pe care ar fi bine sa il eviti. Chiar si cand acceseaza piata de flori, bucurestenii sunt stresati ca ar putea sa ramana fara masina. Foarte multe dintre aceste temeri provin din diferente culturale transformate in prejudecati. Locuitorii zonei isi traiesc o mare parte din viata pe strada si acest lucru este perceput de majoritatea ca o agresiune. Este de fapt o stare de normalitate, strada este spatiu public si faptul ca apartine tuturor nu inseamna ca trebuie sa fie pustie, dimpotriva, merita populata, este un element caracteristic vietii balcanice. Il acceptam la tara, consideram ca e normal ca taranul sa stea in fata portii, dar la oras este necivilizat, daca nu o faci la o terasa unde platesti. Rahova-Delivery a unit acest element traditional al vietii in zona cu conceptul Street Delivery, care presupune inchiderea strazii pentru masini si deschiderea ei pentru pietoni, cu scopul de a provoca schimb cultural intre cele doua modele.
Prima editie Rahova Delivery
Fiecare eveniment al Rahova Delivery a fost o reusita, de la ateliere, la concertele care au fost unice prin adresabilitatea directa. Pentru prima data, Steaua de Mare, o formatie culta, a cantat manele direct unui public consumator de manele, concertul a functionat perfect. Biluna, formatia de percutie a copiilor din Rahova-Uranus, s-a alaturat formatiei Steaua de Mare intr-un jam session. Poate nu sunt rezultate spectaculoase pentru oricine, dar sunt foarte reale: oameni care traiesc in acelasi oras, dar apartin unor lumi diferite s-au intalnit si au dansat impreuna. Tot o mare reusita a fost Trofeul Sabinelor, pentru care s-au intrecut peste 30 de copii, atat din comunitate, cat si din afara ei. Am reusit sa integram toti copiii care au vrut sa participe, pustii imprumutandu-si intre ei bicicletele, deseori spontan. Ar fi fost minunat daca acest lucru ar fi fost vazut de si mai multa lume, dar prejudecata legata de zona nu poate fi combatuta decat pe termen lung. Evenimentul a fost comentat in Fanzinul Sapunaru, realizat la fata locului, pe strada Sapunari, de graficienii Mircea Pop, George Roman si Cristian Prandea impreuna cu copiii. Asa ca avem inca o reusita, pentru ca fanzinul arata superb si prin el vor afla mai multi de eveniment.
Obiective
In primul rand sa oferim vizibilitate, intr-un eveniment de anvergura mare, capacitatii si valorii comunitatii, precum si problemelor si posibiltatilor de solutionare. Comunitatea a participat direct la organizarea evenimentului si a activitatilor de la ateliere, la parada The Cockettes of Rahova sau la gatirea mancarii si la Mesele de Dialog, lucruri care au generat atat dezvoltare organizationala, cat si personala. Speram ca, prin realizarea acestui eveniment si a actiunilor viitoare, sa ajungem la un dialog si un parteneriat cat mai puternic cu autoritatile locale si sa obtinem sprijin cat mai amplu in gasirea de solutii pe termen lung care sa valorifice trasaturile cartierului. Primaria sectorului 5 a sprijinit acest eveniment si speram la extinderea colaborarii.
Publicul
In primul rand, evenimentul s-a adresat in mod direct comunitatii si un fapt imbucurator a fost reactia buna a celor din zona. Totodata, la activitati si concerte au participat multi din afara comunitatii, locuitori ai zonei, dintre care unii se confrunta cu probleme similare. Acesta este un lucru extrem de important pentru ca asa va creste reprezentativitatea organizatiei. O alta importanta categorie de participanti au fost copii. Am avut foarte multe activitati dedicate lor pentru ca ne-am dorit sa aducem alaturi copiii din comunitate si pe cei din afara ei, si prin ei pe parinti.
Organizatii care nu au participat
Au fost fundatii care nu au putut participa in general din cauza unui program incarcat. Dar e adevarat ca si noi am cautat intre cei care nu stramba din nas cand aud de Rahova, ci dimpotriva, sunt constienti de importanta unor actiuni in zone care nu sunt centrale.
Cele mai de succes activari
Concertele au fost highlight-ul si au fost foarte tari, dar asta e firesc, stim ca muzica atrage. Pe mine cel mai tare m-a entuziasmat concursul de biciclete, care a fost extrem de autentic. Reactia determinata a copiilor si competitivitatea sanatoasa pe care a generat-o m-au incantat. Dar au fost multe actiuni de succes: teatrul de umbre, jocurile din spatele blocului, atelierul de serigrafie, a, si mancarea a avut mare succes, mai ales supa de dovleac.
Greutati
Am fost o echipa destul de mica, dupa buget. Atlfel nu as zice ca am avut mari dificultati.
Raspunsul institutiilor
As zice ca au fost destul de deschise, iar Primaria Sectorului 5 ne-a facut multe surprize extrem de placute, care ne-au ajutat la organizarea evenimentului.
Partenerii
Am avut parte de sprijinul Street Delivery si organizatorii evenimentului - Maria Draghici, Mircea Nanca sau Alina Istrate - sunt destul de bine conectati in zona de actiune, asa ca am avut parte de parteneri buni. La organizarea meselor de dialog, coordonate de Anca Vamesu, am avut ca partener Institutul de Economie Sociala. O surpriza foarte placuta a venit din partea biciclistilor, care s-au mobilizat major in jurul initiativei noastre, DirtBike devenind co-organizator al concursului, si prin ei am reusit sa cooptam alti parteneri. O surpriza foarte tare a fost ca am reusit sa primim sprijinul DAVO Print pentru multiplicarea fanzinului.
Bugetul Rahova Delivery
Proiectul fost realizat cu sprijinul financiar al Administratiei Fondului Cultural National (AFCN), la sesiunea a doua de concurs castigand bugetul maxim la categoria interventie culturala, o suma in valoare de 50.000 RON. La asta se adauga contributia proprie si munca a enorm de multi voluntari din comunitate si din afara, precum si munca pe onorarii simbolice a organizatorilor si a multor artisti.
Rezultatele Rahova Delivery
Prima data evenimentul va fi evaluat conform standardelor de proiect AFCN, unde sunt indicatori precisi: numar de participanti, beneficiari… E clar ca evenimentul a avut o vizibilitate mare, am constatat ca multa lume stia de el si presa a fost variata. Am fost incantat de unele articole, chiar au fost oameni care au inteles ce vrem si carora li se pare de dorit sa se intample ceea ce ne dorim noi. As zice deci ca am fost eficienti, a aflat mai multa lume de comunitatea Rahova-Uranus intr-un climat foarte pozitiv si stimulativ. Eficienta majora poate fi judecata in timp.
Au fost beneficii foarte directe, copiii au fost incantati sa descopere lucruri noi pe care poate nu le-ar fi experimentat niciodata, spre exemplu atelierul de serigrafie coordonat de Octav Avramescu sau cel de bannere si stencil-uri coordonat de Militia Spirituala. Pe asfaltul de pe Sabinelor scrie si acum Revolutie, iar pe zidul unei case in care a locuit prima familie din comunitate care a fost evacuata, asta dupa ce a trait timp de 30 de ani in acel imobil, echipa de grafferi Sweet Damage Crew a desenat portretele fostilor locatari. Este o recuperare simbolica a statutului de locuitor al cartierului dincolo de evacuari. S-au intamplat mai mult de sase concerte pe o scena unde a fost asezat un banner cu mesajul “Opriti evacuarile inumane”. Rezultatele pe care le vrem sunt la nivel legislativ, asa ca probabil va mai dura pana vor aparea, dar faptul ca am reusit sa cooperam cu Primaria Sectorului 5, autoritatea locala, deschide perspectiva unor solutii.
Ce v-au zis oamenii?
Eu nu am auzit nici un feedback negativ, dar poate nu mi-au spus pentru ca stiau ca sunt organizator.
Rahova Delivery in viitor
Pentru urmatoarea editie am vrea o cooperare si mai buna cu Primaria Sector 5 si cu cea a capitalei. Un buget mai mare nu ar strica si ar fi bine sa se poata incepe mai devreme comunicarea evenimentului ca sa beneficieze si mai mult lume de el. Ar fi misto sa atragem si alte comunitati cu probleme similare.