Sa bei cafea dintr-o ceasca frumoasa, parte dintr-un set pe care sa-l scoti cu mandrie pe masa cand vine cineva in vizita. Sa ai un ceainic de care te-ai atasat si care a facut ca prepararea ceaiului sa insemne mai mult decat un pliculet aruncat intr-o cana cu apa incalzita la microunde. Sa ai un ragaz in care sa te bucuri de un obiect, care nu e smartphone sau tableta. In agitatia marelui oras si in infinitatea progamului de lucru din corporatii, nu prea mai are nimeni timp sa se gandeasca la asta.
Am gasit doua exceptii: Ana Wagner si Irina Wagner, care vor sa reaminteasca lumii ca, pe langa cele 30 de minute de miscare zilnica recomandate pentru o viata sanatoasa, mai sunt recomandate si putina arta, putina sensibilitate, putin lux – pentru un suflet sanatos. Asa a luat nastere Wagner Maison de la Porcelaine, un salon unde sunt expuse obiectele din portelan pictate manual de Ana Wagner si de artistii colaboratori. Pe langa clasicele cani si ceainice din portelan, la Maison de la Porcelaine, aflata pe Dr. Staicovici nr. 19, mai sunt de gasit bijuterii sau alte accesorii si obiecte decorative. Cum, in Romania, a face un business din pictura pe portelan pare o idee cel putin nebuneasca, am stat de vorba cu Irina Wagner, care ne-a povestit despre ce inseamna Wagner Arte, despre nevoia de bun gust si despre cum se educa el.
Sufletele de portelan din spatele proiectului
In spatele proiectului Wagner Maison de la Porcelain suntem cam o duzina de oameni. Ana Wagner si Irina Wagner se afla in prim plan si sunt sustinute, in plan secund, de o echipa de inca treisprezece oameni. Rolurile fiecaruia din echipa sunt, dupa cum urmeaza: Ana Wagner – artist, cu background in management si creatie, Irina Wagner – responsabil cu marketing-ul si management-ul proiectului, dar si cu organizarea evenimentelor, cu background in management si finante, Silvia Olteanu – colabrator pictura-creatie, specialist in arte, Bogdan Teodorescu – colaborator pictura-creatie, specializat tot in arte si Dana Dinca – pictor decorator, cu background tot pe partea de arte.
Mai sus sunt “vedetele” echipei. In spatele nostru se mai afla zece oameni cu diverse roluri, de la creatie pana la administrare si vanzari.
Miez de inspiratie
Este greu de spus de unde vine inspiratia. Cert este ca suntem influentati de ceea ce vedem si citim. Insa mai este ceva, particular fiecarui artist: aici vorbesc despre sufletul sau si lentila prin care acesta vede lumea. Este povestea pe care fiecare o spune in felul sau celorlalti. Ana urmareste revistele de decoratiuni franceze si nu numai, cumpara in mod constant albume de arta si pentru diversa documentare. Vogue este iarasi un reper, la fel si paginile de Facebook ale marilor branduri pe care le admiram, dar inspiratia este mai mult decat atat.
Primii pasi
Propriu-zis, proiectul a prins contur prin 2005, insa gandul de a avea o afacere proprie, o mica pravalie legata de arta a aparut inca din copilarie. Ca model am avut-o pe o prietena buna de familie ce gestioneaza un business cu haine de copii de lux. Ne-a incantat acea efervescenta antreprenoriala de bun gust pe care o are ea.
Obiectiv: deconectarea prin arta
Cand am lansat magazinul din bulevardul Carol, la inceputul anului 2006, am pornit la drum cu arta Anei si cea a mai multor prieteni artisti. Era un mix de arte frumoase, placute noua. Fiecare piesa si fiecare artist are o poveste anume. Cu Maison de la Porcelaine ne-am dorit foarte tare ca arta Anei si ideea de portelan pictat manual de catre un artist valoros sa-si gaseasca un loc de top in Bucuresti. Ideea de la care am pornit se leaga de modul in care clientul rezoneaza pur si simplu la estetica propusa si-si creeaza mai apoi propria poveste; aici intervine frumusetea actului artistic, si anume ca datorita acestuia putem visa, ne putem deconecta de la realul care uneori nu ne convine foarte tare.
Vizitatorii casei de portelan
Daca ar fi sa realizez un profil aproape universal valabil al clientului nostru, acesta este o persoana ce a trecut in general de 30 de ani, educata (estetic si nu numai), cu venituri peste medie, cred ca mai degraba femeie, decat barbat. Noi ne dorim sa atragem insa cat mai multa lume din Bucuresti si nu numai, oameni doritori de frumos, de bun gust si de povesti interesante. Cred ca inca nu ne cunosc persoanele aflate in topul societatii, persoane educate, dar si foarte ocupate, care nu sunt conectate la mediile traditionale de comunicare. Asta se aplica si pentru persoanele din aceeasi categorie din afara Bucurestiului. Si da, as vrea ca ambele categorii sa afle de noi si sa ne treaca pragul.
Cum se promoveaza arta
E simplu: prin toate metodele invatate la o scoala buna de marketing si la un MBA in domeniu. E nevoie de mult PR, cerut de vremurile in care traim, si de o activitate destul de intensa in social media.
Sursa viselor de portelan
Din pacate, ne aprovizionam in proportie de 80% din afara tarii. Romania este o tara cu traditie in fabricarea portelanului, insa, din pricina unui management defectuos al acestui sector de business si din cauza intrarii Chinei in jocurile internationale, romanii au pierdut toate pietele externe consumatoare de portelan, iar acum consuma din import.
Degete prea groase pentru cescute de portelan
Cred ca Romania are nevoie de multa educatie si de inca ceva ani distanta de comunismul care a distrus aproape tot. Din pacate, traim vremuri ale non-valorilor, ale jocurilor pe iPad si ale prostului gust. In Romania, daca un asemnea magazin de nisa reuseste sa se pozitioneze ca “fita”, reuseste sa atraga atentia. Daca nu, trebuie sa astepte mult si bine. Iar mai sus am redus Romania la Bucuresti si Bucurestiul la cateva cartiere si cele cateva cartiere la cativa oameni.
Romania NU este pregatita pentru multe lucruri si nici nu pare sa se indrepte in cea mai buna directie.
Amorul artei versus amorul profitului
Nu as renunta la specificul proiectului de dragul profitului, insa as deschide un alt business, poate dintr-un domeniu conex, daca as sti ca as avea castiguri financiare care sa merite. Profitul ne place tuturor, putini oameni fac lucruri de “amorul artei”. Dar, daca ai noroc, le poti imbina. Cred ca business-ul de acum este unul cu mult, mult potential si vad Wagner Arte un brand international, pe viitor.
Cumparatorul-elev
De 8 ani de zile si mai bine ducem un proces continuu de educare. Organizam cursuri de pictura pe portelan de doua ori pe luna, ocazie cu care imbinam arta picturii pe portelan cu dicursuri legate de istoria ceaiului, a portelanului, a gradinilor, a modei si a luxului.
Wagner Arte in alte proiecte
In viitorul foarte apropiat vom participa la targul Autor, pe 16-17 noiembrie, si vom avea lansarea expozitiei “Gradina dintre Ape”, o colectie de desene si portelanuri pictate manual, semnate Stefan Caltia si Ana Wagner, in perioada 15 Noiembrie – 28 Noiembrie, iar pe 28 noiembrie lansam albumul-carte obiect cu acelasi nume. Vor urma participarea la targurile internationale de design interior si bijuterie contemporana, o colaborare cu editura Baroque Books & Arts pentru grafica de coperta de carte, si, bineinteles, continuam cursurile de pictura pe portelan la Wagner Maison de la Porcelaine.