Cum arata un festival local de publicitate respectat si inainte, si dupa gala de premiere? Dezbatem problema cu membrii juriului celei de-a doua editii ADC*RO Awards si vedem rezultatele pe 2 decembrie, la gala. Aflati parerea lui Liviu Turcanu, Creative Director la Mercury360 si membru al juriului la categoria Direct Communication.
Cum arata un festival local respectat de oamenii din industrie
In conditiile in care festivalurile de publicitate autohtone dispar de pe harta (Ad’Or) sau capata forme noi (vezi AdPrint), putinele care supravietuiesc trebuie sa genereze respectul neconditionat al publicitarilor. Pentru simplul motiv ca inca exista, cred ca merita sa aducem omagiul de rigoare celor care se incumeta sa investeasca si sa sustina asemenea evenimente in aceste vremuri.
Respecti un individ pentru calitatea actiunilor sale, emanate din calitatea sa umana. Pentru a genera respect, un festival de publicitate trebuie sa aiba standarde de jurizare cat mai inalte, dublate de o calitate a organizarii ireprosabila.
Ce face, ce nu face
Un festival ar trebui sa invite agentiile de publicitate sa prezinte publicului si pietei per ansamblu “the best of the best” din portfoliul sau din ultimul an de zile. In calitate de organizator, este important sa sugerezi faptul ca prima jurizare este cea interna, cea pe care o faci in agentie. Esti eligibil sa inscrii orice, insa cel mai bine ar fi sa te raportezi la nivelul premiantilor din anul anterior; daca nu te compari cu cei mai buni, sunt sanse mici sa iei premii.
In plus, cred ca la randul sau, ADC*RO Awards ar trebui sa promoveze mai clar gradul de excelenta pe care il are in privinta jurizarii, impunerea principiilor de obiectivitate la nivelul jurizarii, cat si beneficiul premiilor (atat pentru agentie, cat si pentru clienti).
Organizarea conteaza, insa cel mai mult ne intereseaza stimularea competivitatii pe plan local si incurajarea agentiilor pentru ca acestea sa produca campanii valoroase, care sa genereze impact catre public in primul rand. Premiul la festival vine ca un bonus.
Stimularea creativitatii pe plan local si perspectiva de a concura pe plan european mi se pare iarasi un atu, care trebuie pus in valoare cat mai bine. Pana la urma nu vorbim de lumea noastra mica, tinta este mult mai sus.
Obiectivitatea jurizarii va genera mereu discutii aprinse si interpretari nedorite; e normal, in contextul in care juriul este 100% local, sa existe dezbatere in aceasta privinta.
Ce se intampla, ce nu se intampla
ADC-ul ar trebui sa anime spiritul de competitie local. Parca nu mai exista miza si egourile de altadata, entuziasmul s-a transformat intr-o stare de amortire a spiritului de competitie, stare care tinde sa se cronicizeze incetul cu incetul.
De aici pleaca totul, de la declansarea spiritului de competitie intre agentii; iar clientii ar trebui sa fie inclusi in acest proces si, poate, sa joace un rol mult mai important.
Sunt categorii in care nu exista competitie (vezi Radio din 2012) sau lucrari care sa intruneasca standardele pentru nominalizare. Din pacate, e o realitate a momentului la care nu trebuie sa ne conformam.
In plus, in aceasta competitie trebuie inclusi si clientii; si ei trebuie sa simta emotia unui atare eveniment, sa lucreze impreuna cu agentia la case study, sa se implice in promovarea campaniei sau a lucrarii si, la final, sa fie mandri ca efortul a fost rasplatit.
Tot la nivel de prezenta, inca ma intreb de ce nu participa la ADC*RO Awards mai multe agentii (ma refer la editia din 2012). Mai mult, de ce nu participa agentii care obtin rezultate exceptionale la festivaluri din afara (Cannes Lions). Ma abtin sa cred ca nu exista nicio miza pe plan local pentru aceste agentii si ca prezenta lor in cadrul festivalului nu ar produce o crestere a competivitatii in general.