Anul acesta la Gala PR Awards, categoria cu cele mai multe inscrieri e Digital PR & Social Media. Am vorbit cu reprezentantii agentiilor de PR din Romania despre felurile in care dezvoltarea digitalului le-a influentat business-ul. Vedeti raspunsurile oferite de Loredana Visa (Director General, V+O Communication).
Le ofera mediul digital oportunitati mai creative agentiilor de PR?
Cand vorbim de campanii de succes in digital, vorbim de strategii centrate pe „consumer engagement”, care amplifica gradul de succes al oricarui astfel de demers. Cu cat o campanie implica mai multi si mai multi consumatori, cu atat gradul ei de succes este mai mare.
De asemenea, eu vad o recrudescenta a campaniilor integrate, in care avem componenta de social media, PR digital, BTL, eventual campanii media etc. Eu nu as mai vorbi de mediul digital in mod special, ci l-as considera pur si simplu mediul de comunicare preferat, optim, eficient al momentului, asa cum cu ani in urma a fost presa.
Nu are nicio legatura cu creativitatea, este vorba exclusiv de mutarea centrului de greutate in mediul digital, cu 15-20 de ani in urma as fi spus acelasi lucru despre televiziune – care abia incepea sa se extinda in tara noastra.
Proportia din cifra de afaceri a agentiei care se datoreaza proiectelor digitale si evolutia ei in timp
V+O Communications impreuna cu Bakers Digital Communication ofera clientilor o noua abordare asupra comunicarii de masa in baza competentelor celor doua agentii si a solutiilor furnizate catre clienti. Este vorba de solutii integrate online-offline. Concret, veniturile din digital s-au dublat de la an la an.
Serviciile oferite in aria digitala
Prin cele doua companii, oferim toate serviciile care au ca suport mediul online: de la campanii de PR in mediul digital la social media, campanii pe bloguri, proiecte online/offline, creatie, design, programare, administrare de website-uri, campanii media in digital etc.
Investitiile agentiei in dezvoltarea competentelor de digital ale echipei
Echipele combinate V+O si Bakers lucreaza in sinergie, fiind foarte bine pregatite si motivate, puternic implicate in toate campaniile online/offline. Dar pentru a ramane relevant in acest domeniu, pe langa suportul oferit de noi in dezvoltarea echipei, este esential ca oamenii din echipa de digital sa fie curiosi si sa isi asume cu responsabilitate macar o parte din acest proces continuu. Mai mult ca in oricare alt domeniu in aceasta zona, ce este astazi valabil si nou ar putea disparea sau deveni irelevant in cateva saptamani sau luni.
Influenta dezvoltarii digitalului in procesul de recrutare in agentie. Noi cerinte obligatorii?
Cu siguranta, practic fiecare dintre membrii echipelor este prezent in social media in mod personal si intelege perfect avantajele si riscurile comunicarii in acest mediu. In plus, mediul online a facut recrutarea un proces mult mai usor datorita disponibilitatii referintelor despre candidati. Ai putea zice, parafrazand, ca de multe ori „recrutarea este la un click distanta”.
Cat de bine s-au adaptat agentiile de PR nevoii brandurilor de a fi prezente in mediul online. Stiu ele sa raspunda cerintelor noului context sau inca folosesc tactici care mergeau in alte medii, desi in digital nu functioneaza?
La prima intrebare, cel mai la indemana raspuns este exemplul agentiei noastre – care activeaza in aceasta zona de cinci ani, dar care in urma cu doi ani a decis sa lanseze o agentie specializata de digital tocmai cu acest obiectiv, in urma modificarii contextului de piata si a cererii din partea clientilor.
La cea de-a doua intrebare, raspunsul este ca daca nu te reinventezi in fiecare an, in maxim doi ani risti sa dispari de pe piata.