Anul acesta la Gala PR Awards, categoria cu cele mai multe inscrieri e Digital PR & Social Media. Am vorbit cu reprezentantii agentiilor de PR din Romania despre felurile in care dezvoltarea digitalului le-a influentat business-ul. Vedeti raspunsurile oferite de Mihaela Negru (Account Manager, Echipa de PR).
Le ofera mediul digital oportunitati mai creative agentiilor de PR?
Mediul digital le ofera sansa sa "sara" peste jurnalistii care dominau discursul public acum cativa ani si sa se adreseze direct consumatorilor. Practic, ele au inglobat si aceasta functie de constructie de stiri - iar termenul "newsworthy" a ajuns si in ograda lor. Agentiile de PR au invatat sa creeze subiecte care ajung sa fie populare pentru ca valoarea de stire a acestora este validata de catre publicul final prin intermediul mediului digital. Jurnalul de stiri il fac utilizatorii din online, asa ca munca noastra este de a-i convinge ca ce propunem noi merita sa se afle pe agenda de maine. Practic, suntem deja, intr-un fel, si entitati de presa, iar online-ul si mai ales social media au permis asta.
Proportia din cifra de afaceri a agentiei care se datoreaza proiectelor digitale si evolutia ei in timp
Majoritatea clientilor cu care lucram a optat pentru un pachet care include cel putin un serviciu din aria digitala, asa ca asta spune totul. Chiar daca bugetele alocate sunt deocamdata mici in comparatie cu alte canale, am avut ani in care procentul s-a dublat.
Serviciile oferite in aria digitala
Oferim o paleta larga de servicii in online, care variaza de la social media management la campanii integrate, cu componenta de blogging, si pana la dezvoltarea de aplicatii sau de website-uri pentru clientii nostri. In ce priveste social media management, as vrea sa ma opresc asupra acestui subiect si sa spun ca ar trebui sa ne distantam de sintagma "administrarea paginilor de Facebook". O agentie cu oameni specializati in social media face mai mult de atat: pe langa faptul ca adapteaza discursul companiei la specificul acestui canal, construieste comunitati in jurul brandurilor si le angajeaza in conversatii relevante atat in ceea ce priveste agenda zilei, cat si mesajele cheie ale organizatiei. Ca sa dau un exemplu concret, o fotografie cu 100 like-uri, pe care o pisica sau un apus de soare il primesc, nu are aceeasi valoare calitativa pentru client ca una cu un produs sau un serviciu cu un engagement asemanator. Tocmai de aceea, credem ca in curand va exista o presiune mult mai mare pe rezultate cuantificabile si pe modalitatile de masurare a engagementului in social media.
Noi ne mandrim cu faptul ca am fost auditati de catre una dintre multinationalele cu care lucram si ca pagina din Romania a clientului respectiv este in topul celor mai bune la nivel global, pentru a doua oara consecutiv. De asemenea, una dintre campaniile noastre din aceasta vara, pentru lantul de restaurante Springtime, a fost desemnata ca fiind in top 5 cele mai vizibile campanii in mediul online si a inclus o aplicatie de Facebook, un clip pe YouYube, media si blogger relations, precum si advertoriale online.
Investitiile agentiei in dezvoltarea competentelor de digital ale echipei
Ca sa te dezvolti frumos trebuie sa pornesti de la o baza solida, asa ca avem grija ca oamenii care fac parte din Echipa sa aiba toate cunostintele necesare, beneficiind permanent de informatii si materiale noi. Totusi, e important de mentionat ca trebuie sa aiba har de povestitori: pana la urma totul se reduce a capta atentia prin ceea ce spui.
Influenta dezvoltarii digitalului in procesul de recrutare in agentie. Noi cerinte obligatorii?
Asa cum am spus, e important sa pornesti de la o baza solida, insa criteriul principal este in continuare felul in care stii sa spui cate o poveste noua in fiecare zi. Ne bazam mai degraba pe principiul ca nimeni nu s-a nascut invatat, insa nu toata lumea e talentata. Atata timp cat au acces la informatie consistenta si la oameni care sa ii ajute sa se formeze, isi vor dobandi cu rapiditate skill-urile de specialisti in digital, daca nu le au deja.
Cat de bine s-au adaptat agentiile de PR nevoii brandurilor de a fi prezente in mediul online
Cred ca majoritatea s-a adaptat acestor cerinte si ca ia ca pe o provocare noile realitati din piata. Nu am auzit pe cineva sa se planga ca e mai greu sau mai neinteresant sa lucrezi in digital, ba dimpotriva, ca e mai frumos si ca iti aduce o multumire imediata mult mai mare. Personal, cred ca ne putem considera norocosi pentru ca invatam lucruri noi zilnic fara sa uitam de ceea ce faceam inainte. Sunt sigura ca cei care reuseau inainte sa capteze atentia jurnalistilor transformand un discurs corporatist intr-o stire de interes public reusesc si acum sa capteze atentia in online prin story-urile pe care le spun.