Andrei Iordache (Creative Director & Co-Founder, UPDIVISION) are 25 de ani si pana in prezent a lucrat ca Director de Creatie si Senior Copywriter pentru peste 70 de branduri din 29 de industrii.
La 19 ani s-a angajazat copywriter la Ogilvy & Mather iar la 21 de ani facea parte din The Collective, cea mai mare retea de freelance copywriteri premiati din Europa. La 22 de ani a pus bazele UPDIVISION Create, agentie de branding si creatie publicitara, centrata pe obtinerea de rezultate mari cu bugete mici.
Am discutat cu Andrei despre meseria de copywriter, despre inceputurile in freelancing si dificultatile intampinate in calitate de antreprenor.
IQads: Ai castigat mai multe premii pentru tineri scriitori, cum a contribuit asta la alegerea ta de a lucra in publicitate?
Andrei Iordache: Imi plac cuvintele si imi place sa scriu. Aparent si altora le-a placut ce scriam eu, fiindca am tot castigat premii pentru poezie, proza, teatru si eseu. Copywritingul mi s-a parut si mi se pare in continuare un “dream job”: esti platit sa te joci cu idei si cuvinte – adica exact ce imi place mie sa fac. Premiile au influentat alegerea Directorului de Creatie de a ma chema la un prim interviu. Mi-a dat un test, apoi m-a angajat Junior Copywriter. Anul era 2008 si agentia Ogilvy. Aveam 19 ani.
IQads: Cat de important ti se pare sa te specializezi intr-o anumita directie?
Andrei Iordache E important sa fii un specialist, insa nu trebuie exagerat. Aud tot felul de distinctii, precum Digital Copywriter, Conceptual Copywriter, BTL Copywriter etc. Nu media sunt importante, ci ceea ce poti face cu ele, astfel incat sa transmiti un mesaj memorabil si relevant. Daca te blochezi pe mijloace, risti sa ramai fara obiectul muncii, fiindca media se schimba tot timpul.
IQads: Cine te-a invatat meserie, cine te-a impresionat si prin ce anume?
Andrei Iordache Au fost foarte multi. Ma limitez la cei mai importanti.
Mihai Botarel, pe atunci copywriter la Leo Burnett, mi-a aratat cum sa fac primii pasi in publicitate. I-am admirat intotdeauna munca si a fost un model pentru mine in anii care au urmat.
Toni Bunaiasu m-a invatat cum se scrie un headline si un body copy pe cand eram colegi la Ogilvy. Si tot la Ogilvy, directorul meu de creatie, Ciprian Tudor, m-a invatat cum se gandeste si, mai ales, cum se prezinta un concept creativ.
Si, ca sa nu zic ca toata lumea ca scoala romaneasca nu te invata nimic, eu pot sa afirm ca am invatat foarte multe de la Razvan Matasel si Dan Petre, care mi-au fost profesori la Masteratul de Publicitate de la SNSPA.
IQads: Ce importanta a avut primul tau angajator in cariera?
Andrei Iordache Foarte mare. La Ogilvy am avut sansa sa invat meserie de la profesionisti adevarati, sa creez pentru branduri mari si sa pot sa imi construiesc relativ repede un portofoliu valoros de lucrari. Dar, poate cel mai important, am deprins rigoarea lucrurilor facute cu viziune si la standarde inalte, asa cum se intampla numai atunci cand lucrezi pentru nume mari.
IQads: Cat de eficient reusesti sa-ti manageriezi timpul?
Andrei Iordache Fiindca sunt si director de creatie si proprietar de agentie, am un program nebun. Munca de creatie, intalniri cu clientii, intalniri cu echipa, intalniri cu directorul financiar si cu partenerii de business. Pe scurt, haos planificat. Sunt obsedat de managementul timpului, asa ca am tot timpul un cronometru langa mine si o lista de to-do-uri cu un format special creat de mine. Am mers atat de departe incat am facut si un soft pentru timesheetul agentiei: UpYourTime.com. E un produs in toata regula, pe care il si vindem la un pret competitiv. E folosit deja chiar si de cateva agentii romanesti de publicitate.
IQads: De ce ai plecat de la Ogilvy & Mather si cum te-ai indreptat catre freelance?
Andrei Iordache Am vrut sa ies din zona de confort, sa vad cum e sa fii si pe cont propriu. Am ajuns sa fac parte din The Collective, una dintre cele mai mari agentii din Europa de freelanceri din domeniul publicitatii. Prin ei am luat multe branduri mari. Clienti au venit si prin recomandari si de pe diferite site-uri de freelanceri. Am facut publicitate pentru companii din Australia, SUA, UK, Thailanda, Israel. Sunt peste 70 de branduri din 29 de industrii, precum industria petroliera, cea a cosmeticelor, industria farmaceutica, alimentara, a bauturilor alcoolice, telecom, bancara, IT, turism, HORECA, a companiilor aeriene, constructiilor, imobiliarelor, retailului sau a electrocasnicelor.
IQads: Care a fost drumul catre antreprenoriat si ce dificultati ai intampinat, cum le-ai rezolvat?
Andrei Iordache A fost cumva un pas natural. In 2010 aveam tot mai multi clienti care imi cereau mai mult decat conceptul si textul. Am inceput sa colaborez cu alti freelanceri – art directori, web designeri, fotografi –, cu studiouri de productie si incet, incet s-a nascut agentia UPDIVISION Create. Cel mai dificil a fost pana cand am reusit sa inteleg ce inseamna client service-ul si business-ul. Pana atunci eram doar om de creatie si a trebuit sa devin si om de business. Sunt doua lucruri foarte diferite, iar provocarea a fost mare. Am reusit fiindca imi iubesc foarte mult agentia si munca. Nu accept compromisuri cand vine vorba de calitatea solutiilor creative oferite de UPDIVISION.
IQads: Cum ati castigat primii clienti?
Andrei Iordache Clientii au venit din diferite surse pe care am reusit sa le cultiv de-a lungul timpului: agentii de publicitate din Romania, agentii de freelanceri din afara, site-uri de freelanceri, pitch-uri, LinkedIn si apoi multe recomandari (cel mai bun semn ca ne-am facut treaba cum trebuie).
IQads: Care consideri ca sunt cele mai mari provocari cu care se confrunta publicitatea in Romania?
Andrei Iordache Pare ca in momentul de fata am ramas blocati in asa-zisa criza. Nu prea mai vad campanii premiate si cu rare exceptii nu ma mai surprinde nicio reclama pe strada sau la televizior. De asemenea, parca nici clientul nu mai e dispus sa accepte executii “riscante”. Iesirea ar fi ca agentia sa constientizeze ca marimea bugetului nu are nicio legatura cu creativitatea, iar clientul ca poti sa vinzi produsul si altfel decat prin promotii.
IQads: Numeste 3 mituri legate de publicitate pe care le-ai auzit si care ti s-au infirmat/confirmat prin experienta.
Andrei Iordache: Mitul 1: Toti creativii sunt sariti de pe fix. Trebuie sa admit ca toti creativii pe care ii cunosc au ceva special. Daca la unii acest lucru e evident, precum unghii vopsite la barbati sau coafuri multicolore la femei, la altii neobisnuitul e mai subtil. Insa cu totii sunt oameni grozav de interesanti.
Mitul 2: Toti clientii sunt nebuni. Asta credeam acum mult timp. Niciun client nu e nebun, sunt cu totii oameni care isi iubesc brandul foarte mult si atunci e normal sa preseze ca sa obtina ce-i mai bun.
Mitul 3: Se sta foarte mult peste program intr-o agentie de publicitate. Din pacate, da si, de cele mai multe ori, in mod nenecesar. Daca am vrea sa ne organizam putin mai bine timpul, nu ar mai trebui sa stam treji in noaptea de dinaintea pitch-ului.
IQads: Ce recomandari ai pentru tinerii aflati la inceput de drum?
Andrei Iordache Sa nu astepte sa termine facultatea ca sa se angajeze. Sa-si dea sema ce vor – acum. Sa faca un plan si sa-l urmeze. Asta e cel mai greu. Apoi sa nu aiba prea multe pretentii de la primul job. Scopul este sa inveti meserie, nu sa ai salariu de director de creatie din prima luna. Ca sa intri in publicitate, trebuie sa faci mai mult decat sa trimiti un CV. Ce? Asta depinde de creativitatea fiecaruia. Cel mai important lucru ca sa avansezi este atitudinea. Daca vei face intotdeauna mai mult decat ce ti se cere sau ce se asteapta de la tine, nu ai de ce sa te temi pentru cariera ta.
IQads: Cum a evoluat compania de la lansare si pana astazi? Prin ce schimbari importante a trecut?
Andrei Iordache: Cand am pornit UPDIVISION in 2010 aveam 22 de ani si eram doar eu si partenerul meu de business – Eugen Tudorache, un programator genial. Dupa aproape 4 ani suntem o echipa de 12 profesionisti si avem doua divizii de sine statatoare. UPDIVISION Create, un boutique de branding & creatie publicitara (online si offline) care ofera strategie si executii inventive pentru rezultate mari cu bugete mici, si UPDIVISION Code, care face custom web development & UX design (orice tip de aplicatie web si site). Multi dintre clientii UPDIVISION Code sunt antreprenori care au o idee revolutionara de aplicatie sau platforma web pe care noi o ajutam sa se nasca.
In timp, am ajuns sa lucram pentru clienti de pe 6 continente si din tari, precum SUA, Canada, Thailanda, UK, Australia, Israel, Moldova sau Romania, pentru branduri mari, dar si branduri mici, pe care le-am crescut de la zero.
IQads: Ce asteptari ai pentru compania ta in anul urmator?
Andrei Iordache: Ne-am propus sa lucram doar pentru clienti care accepta numai publicitate creativa. Indiferent de buget.