Anul acesta la Gala PR Awards, categoria cu cele mai multe inscrieri e Digital PR & Social Media. Am vorbit cu reprezentantii agentiilor de PR din Romania despre felurile in care dezvoltarea digitalului le-a influentat business-ul. Vedeti raspunsurile oferite de Tudor Daescu (Managing Partner, People Public Relationships Agency).
Le ofera mediul digital oportunitati mai creative agentiilor de PR?
Sunt canale de comunicare care trebuie exploatate. La fel cum s-a intamplat atunci cand televizoarele si-au facut loc in sufrageriile noastre. Oamenii de comunicare au fost primii care au stiut cum sa se foloseasca de acele minunatii. Si acum se intampla acelasi lucru. Numai ca este un mediu mult mai dinamic decat oricare dinaintea sa. Nu atat oportunitatile creative, cat interactiunea cu publicurile, dorinta acestora de a se exprima la randul lor, dialogul permanent constituie marea provocare a agentiilor de PR. Nu este un mediu nou pentru agentii, iar cateva dintre ele nu numai ca il stapanesc, dar si ofera mult plus valoare clientilor, uneori chiar dincolo de “cele prevazute” in manualul de PR. Acum cinci ani, echipa noastra era nominalizata la Sabre pentru o campanie cu nucleul in Social Media. Acea campanie, Noua Jucarie, nu numai ca lansa o noua categorie de produs si comunica in jurul acesteia, educand totodata, dar si reusea sa ajute Samsung sa epuizeze in doar o luna stocurile forecastate pentru Romania. Fusese singura campanie de comunicare in jurul acelui produs. Una eminamente de PR, desfasurata in Social Media.
Proportia din cifra de afaceri a agentiei care se datoreaza proiectelor digitale si evolutia ei in timp
Pot spune ca creste constant. Daca in urma cu 4 ani vorbeam de aproximativ 10%, acum a ajuns aproape de 40%. Aproape toate campanile de comunicare dezvoltate de People Public Relationships Agency au un picior si in digital. Si nu vorbim doar de Social Media.
Serviciile oferite in aria digitala
Toate acestea [n.r. administrarea paginilor de Facebook ale brandurilor, campanii de PR in online, campanii cu bloggeri etc]. La care se adauga aplicatii de Facebook, dar si de Mobile. Si, mai nou, aplicatii pentru Smart TV, prin intermediul carora comunicam cu publicurile clientilor nostri foarte targetat, direct in sufrageriile si dormitoarele acestora.
Investitiile agentiei in dezvoltarea competentelor de digital ale echipei
In urma cu 7-8 ani, cand am facut primii pasi in digital, era mai mult pe incercate. Am invatat mult din greseli si reusite facute pe teste in house, proiecte proprii lansate in public. Intre timp avem lunar, uneori chiar saptamanal, training-uri de social media si digital tinute de experti din intreaga lume. Aceasta si datorita clientilor nostri care organizeaza conferinte video pentru agentiile lor de PR. Inca de-acum 4-5 ani, Logitech ne invita la Geneva sau Zurich pentru ca oameni de la Facebook sau Twitter sa ne arate directiile pe care Social Media le va urma.
Influenta dezvoltarii digitalului in procesul de recrutare in agentie. Noi cerinte obligatorii
Este mult spus “cerinte obligatorii”. Cert este ca Social Media ne ajuta si pe noi sa ne conturam un profil mult mai bun al candidatului. Observam spontaneitate, inteligenta, creativitate chiar inainte de a veni la interviu.
Cat de bine s-au adaptat agentiile de PR nevoii brandurilor de a fi prezente in mediul online
Cred ca multe agentii s-au adaptat acestei nevoi chiar inainte ca brandurile sa o constientizeze. Cele care insa nu au stiut sa se reinventeze vor muri.