Eugen Suman (Young&Rubicam): Avem foarte multi creativi talentati in Romania, dar care nu gasesc deloc sprijin in managementul agentiilor

Eugen Suman (Young&Rubicam): Avem foarte multi creativi talentati in Romania, dar care nu gasesc deloc sprijin in managementul agentiilor

Acum 3 ani, Eugen Suman a plecat din pozitia de Copywriter de la Graffiti BBDO Bucuresti direct in Slovacia, la Jandl Bratislava unde a devenit rapid Associate Creative Director. Traseul lui prin agentiile europene nu s-a oprit aici, iar din vara lui 2013 e Creative Director la Young&Rubicam Praga, unde-i merge bine. Mi-a spus chiar el asta cand ne-am intalnit la Golden Drum 2013, intre doua prezentari si multe petreceri. Am stat de vorba cu Eugen Suman despre diferenta dintre publicitatea romaneasca si cea slovaca sau cea din Cehia, despre festivaluri, creativitate si de ceea ce au nevoie creativii care vor sa plece din tara.

IQads: Esti plecat din publicitatea romaneasca de 3 ani, ai lucrat la JANDL Bratislava si acum esti la Young&Rubicam Praga. Care sunt principalele diferente pe care le-ai observat intre industria de la ei si cea de la noi?
Eugen Suman: Sa le luam pe rand. Fata de Slovacia, Romania e la ani lumina distanta. Slovacii sunt foarte slab pregatiti. In afara de JANDL, unde am lucrat, Leo Burnett si Vaculik Advertising, restul sunt foarte slabi. Nu stiu strategie, nu stiu marketing, sunt undeva la nivelul jocurilor de cuvinte facile. Ei stau foarte prost la tot ce inseamna arta in general: nu au scriitori buni, nu au graficieni buni sau, daca au, pleaca imediat din tara. Nivelul e foarte scazut.

Cehia, pe de alta parte, e apropiata de Romania. E adevarat, cehii nu au castigat Grand Prix-uri la Cannes cum au facut romanii, dar cred ca si la noi a fost cumva o exceptie. Ma asteptam ca dupa ce McCann a castigat Grand Prix-urile, sa urmeze si alte agentii de la noi, sa fie un boom creativ, ca la inceputurile publicitatii romanesti. Nu a fost cazul.

In Cehia sunt mai multe agentii care se agita sa faca lucruri bune. Toate agentiile mari se bat pentru primul loc. Young&Rubicam si Ogilvy se lupta an de an pentru titlul de “Agentia anului”, insa si cele mici se ridica la acelasi nivel. Toate incearca sa-si faca PR pe creativitate si premii, nu doar pe clientii castigati. Din punctul asta de vedere, Cehia mi se pare mai dezvoltata ca Romania. Clientii sunt mai bine informati. Acolo vin si foarte multi expati sa lucreze in publicitate, deci atmosfera e foarte ok, foarte creativa.

IQads: Ai spus ca te asteptai ca dupa McCann sa urce si alte agentii romanesti. De ce crezi ca nu s-a intamplat asta? Ce le lipseste?
Eugen Suman: Curajul. Asta si managementul defectuos. Avem foarte multi creativi talentati in tara, care chiar vor sa faca lucruri bune, insa nu gasesc sprijin la nivel de management. Managementul vrea sa-si pastreze clientii fericiti, sa fie ok cu banii, sa nu-si asume riscuri.

IQads: Cum ti se par castigatorii de anul acesta de la Golden Drum?
Eugen Suman: Lucrarile inscrise sunt mult mai bune ca anul trecut. Sunt foarte multe faine, cu concept puternic si executii bune.

IQads: Ce crezi ca ii motiveaza pe publicitari sa participe la festivaluri?
Eugen Suman: Fiecare are motivatii diferite. Agentiile au nevoie de PR, iar pentru creativi, premiile din festivaluri sunt singurele atuuri care ii ajuta cu adevarat in cariera. Cu cat ai mai multe premii, cu atat poti sa obtii salarii mai mari si job-uri mai bune. Iar clientii au cu ce sa se laude dupa.

IQads: De ce ar avea nevoie un creativ roman ca sa-si gaseasca un job in afara?
Eugen Suman: De un portofoliu bun si de multa perseverenta. Inainte sa plec, am scris mailuri pana m-au durut mainile. Trebuie sa fii foarte hotarat. Nu e usor, pleci undeva unde esti outsider si trebuie sa te impui. Desigur, ajuta foarte mult si premiile pe care le ai. Daca ai ceva la Cannes, pleci, nu ai cum sa nu pleci.

Ajuta mult si networking-ul. De exemplu, ca tot suntem aici, la festivaluri poti sa cunosti o multime de oameni care te pot ajuta mai departe, directori de creatie din toata lumea. Te poti imprieteni cu ei, si altfel se uita dupa pe portofoliul tau. Conteaza mult.

IQads: Acum ca stii cum e si in industria de afara, te-ai mai intoarce in Romania?
Eugen Suman: Nu m-as intoarce, dar nu din cauza industriei, pentru ca asta mi se pare destul de dezvoltata. Nu m-as intoarce din cauza Romaniei ca tara. Cand ma duc in vizita, vad diferente imense fata de Cehia sau Slovacia, de la cainii vagabonzi de pe strada pana la oamenii incruntati si lipsiti de bun simt.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Oameni

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related