Putin Plecati, un proiect care incepe cu "ce-ar fi daca" si chiar se incheie cu "haidem!"

Putin Plecati, un proiect care incepe cu "ce-ar fi daca" si chiar se incheie cu "haidem!"

Discutiile motaite de la terase lasa sa scape printre buze intrebari ca "ce-ar fi sa?", "stii ce ar fi super tare?" sau "iti dai seama cum ar fi daca?". Foarte rar insa tasnesc dintre umbrelute si niste "haide sa-uri". Mare e mirarea cand dupa un "imi si imaginez cum am putea sa" urmeaza si un "pe cai!".

Pentru adulti, niste cifre si etichete: pe 27 iulie, un publicitar, un biker si un freelancer in social media pleaca cu bicicletele timp de 45 de zile pe un traseu de 4.000 de kilometri, de la Arachon la Vama Veche, de la Oceanul Atlantic la Marea Neagra. Proiectul se cheama Putin Plecati, amintind de primele reactii ale cunoscutilor care au auzit de aventura la care se imbarca cei trei.

Pentru tineri si copii, niste curiozitati: ce i-a facut pe Laur, Andrei si Seba sa paraseasca un culcus moale si sa porneasca pe un traseu care nu-i asteapta chiar cu bratele deschise? Cum pleaca niste oameni cu familii de mangaiat, dar si facturi de platit, pentru atatea zile? Se asteapta ca la intoarcere sa fie aceiasi care au plecat sau transformati ca eroii de roman?

Si, revenind la probleme de adulti, cum au reusit sa faca rost de parteneri care sa le acopere costurile?

O discutie cu Laurentiu Semeniuc care sa va faca sa va puneti pe treaba. Si poate pe sa.

IQads: Ce reactii si intrebari ati starnit printre colegii de breasla si prieteni si cum au evoluat pe parcurs curiozitatile lor? Sunt altfel intrebarile publicitarilor decat cele ale bikerilor? 
Laurentiu Semeniuc: Reactiile au fost in unanimitate de apreciere si admiratie in randul tuturor, colegi, familie sau prieteni. Si respect, pentru provocarea, hai sa-i spunem sportiva, pe care o presupune povestea asta, dar si pentru ca am reusit sa facem sa se intample o idee care pentru multi poate ca ar fi ramas doar un gand trecator. Cei mai multi dintre noi avem idei, vise, lucruri pe care dorim sa le facem si pe care le abandonam pe drum. “Putin Plecati” este genul ala de idee, predispusa la a nu se intampla niciodata si de a ramane o frumoasa discutie la bere si totusi, miracol, se intampla.

Dincolo de admiratia dobandita, deocamdata pe nimic concret (in momentul de fata sunt pe canapea in sufragerie, band o bere, fara sa fi facut 1km din cei 4000 planuiti), evident, fiecare a venit cu intrebari si curiozitati mai mult sau mai putin specifice. Publicitarii au vazut potentialul de comunicare in aceasta initiativa, asa ca am primit intrebari mai apropiate domeniului: aveti sponsori, cu ce filmati, cine te inlocuieste in agentie, faceti un site, pagina de facebook, aveti parteneri media samd. M-au ajutat intrebarile lor, pentru ca m-au inspirat sa cresc si sa organizez proiectul mai bine.

Bikerii, evident, cu ce-i doare pe ei: ce frane ai, cat cantareste bicicleta, unde dormiti, ce echipament va luati etc.

Deci da, intrebari destul de diferite. O intrebare am regasit-o si colo si colo – cum ai reusit sa poti pleca de-acasa si de la job timp de 45 de zile? Raspunsul nu e un secret, dar nici un model de inspiratie neaparat: sunt un om norocos, inconjurat de oameni intelegatori.

IQads: Cum va asteptati sa fiti la intoarcere? Epuizati sau plini de enegie, putin schimbati sau cu o viziune cu totul noua despre lume si viata?Laurentiu Semeniuc: N-as putea sa raspund in numele echipei, ci doar in numele meu.

Nu stiu cum vom fi la intoarcere. Vom vedea. Depinde si cum te intorci. Pentru mine conteaza sa duc la capat traseul. Nu este doar o vacanta, este o provocare, o tema deloc usoara, pe care mi-am dat-o singur si care cere rezolvare. Daca ne iese cum trebuie, sentimentul reusitei probabil ca te face sa te simti mai implinit, mai increzator, mai ambitios, mai constient ca poti sa faci orice, ca depinde doar de tine sa realizezi tot ce iti propui, in viata personala, cariera, hobby-uri samd. Am mai trait sentimentul asta. Creeaza dependenta!

Daca nu ne iese, voi fi de zece ori mai motivat si mai determinat pentru ca a doua oara sa nu se mai intample. E un sentiment la fel de mobilizator si motivant pentru mine, doar ca, de data asta bazat pe emotii negative, nu pozitive.

Una peste alta, cu siguranta vorbim de o experienta de neuitat care, in cel mai superficial scenariu, ne-ar lasa doar cu niste poze si amintiri frumoase. Ceea ce, oricum, nu e putin lucru.

IQads: Ce le spuneti oamenilor care gasesc argumente care ii tin acasa?
Laurentiu Semeniuc: Lucrurile frumoase, la care sa te uiti cu mandrie in urma, nu se fac simplu. Ba uneori extrem de greu, cu sudoare, cu efort, cu rabdare si perseverenta. Cu sacrificii. Daca vrei neaparat, exista solutii. Trebuie sa-ti pui intrebarile si trebuie sa cauti raspunsurile potrivite. Asta e primul pas. Si apoi, usor, usor, pas cu pas, sa-ti construiesti visul si sa ai grija de el sa nu se naruie. E la fel ca orice idee cu care lucram in publicitate. O concepi, apoi trebuie sa o dezvolti, s-o aduci la viata in contextul potrivit, sa ai grija de ea sa nu devina o idee proasta intre timp si sa incerci sa o faci inspiranta si seducatoare pentru toti ceilalti care intra in contact cu ea.

Dar cel mai mult mi-ar placea sa raspund la intrebarea asta la finalul calatoriei, cand proiectul se va fi terminat si cei 4000 de km au fost parcursi. Altfel, pana acum, seamana cu ceea ce se intampla des la noi in publicitate, vorbim mult, facem putin.

IQads: E asta varianta scurta a anului sabatic pentru tine? Cum privesti calatoria din punctul asta de vedere?
Laurentiu Semeniuc: Da si nu.

Da, pentru ca intr-adevar este o vacanta de care am nevoie, recunosc. Am nevoie sa ies un pic din bula mea de publicitar si sa ma uit cu alti ochi la lume. Am nevoie sa-mi acord timpul unei introspectii, de a sta mai mult cu mine decat am stat in ultimii ani si a ma gandi unde sunt, ce-am facut pana acum si unde vreau sa ajung. Sa-mi dau un restart si un sut in fund in acelasi timp. Si asta nu stiu de ce, dar nu se poate face acasa. Oriunde in Romania esti parca prea aproape de tot ceea ce vrei sa lasi pentru o vreme la o parte.

Nu, pentru ca nu e genul ala de perioada sabatica, “de nevoie”, asa cum o intelegem noi, oamenii de birou. Mie imi place meseria si locul de munca. Nu simt ca nu mai pot, ca explodez, ca m-a epuizat publicitatea. Pur si simplu imi propun sa fac lucruri frumoase, sa traiesc experiente interesante. De data asta, punctual, proiectul presupune prin natura lui 45 de zile. Data viitoare, cine stie ce-mi va aparea... poate voi avea nevoie de o singura zi, sa-l cunosc, sa-l felicit si sa dau mana cu Paul McCartney. Aia va fi o zi exceptionala!

IQads: Cum analizezi reactiile cunoscutilor tu, ca strateg care analizeaza totul?
Laurentiu Semeniuc: Nu analizez niciodata totul. Nu am fost si nu ma consider genul asta de strateg.

Pot spune ca nu am “citit” altceva decat sincera apreciere, bucurie pentru mine si uneori si invidie ca pot sa fac asta. Nu pot decat sa ma bucur. Inseamna ca facem ceva frumos. Sau poate ma insel.

IQads: Aveti 8 sponsori si parteneri pana acum. Cum ati ales la cine sa apelati si cum se potriveste misiunea fiecarui brand care va sustine cu misiunea voastra de acum?
Laurentiu Semeniuc: I-am ales unul cate unul, in functie de platformele de brand si comunicare pe care le au. Dati-mi voie sa vi-i prezint:

Am inceput cu Ciuc Radler, care are in ADN-ul sau ciclismul. Radler inseamna “ciclist” in limba germana si bautura in sine a aparut in timpul unei competitii cicliste pe la inceputul secolului trecut. Fiindu-mi si clienti, mi-a fost destul de usor sa ajung sa-mi prezint ideea. Faptul ca au acceptat parteneriatul este un lucru minunat si le multumesc inca o data ca au pus aripi acestui proiect.

Conectivitatea ne-a fost asigurata de Vodafone. Tot ce filmam si pozam in aceasta calatorie va ajunge acasa pe calea undelor prin device-urile si serviciile pe care ni le-au pus la dispozitie.

La Volksbank, din diverse motive, am ajuns mai tarziu si mai greu, dar ne-am miscat foarte bine si repede ulterior. Ei vorbesc “cu si despre oameni”, despre planuri si vise care necesita suport. Potrivit perfect pe platforma lor de comunicare. Si potrivit perfect si pentru noi.

SafeFleet sunt niste baieti extraordinari din Timisoara si am ajuns la ei printr-un prieten. Business-ul lor este de monitorizare GPS a autovehiculelor si cu ajutorul lor vom putea fi urmariti in timp real pe parcursul traseului. Daca va ganditi la o solutie de monitorizare pentru masina, cereti-le un demo. Habar n-aveam cate informatii iti poate da un dispozitiv GPS micut instalat in masina.

F64 este cel mai mare retailer foto-video din Romania. Si sunt partenerii “vizuali” ai acestui proiect. Toate amintirile calatoriei noastre vor fi surprinse prin echipamentul pus la dispozitie de dansii. Zi, noapte, ploaie, soare, peisaje, oameni, cladiri, macro-uri, panorame, unghiuri largi sau detalii. Ce ocazie mai buna de a pune la lucru echipament foto-video decat o aventura de genul asta?

La Terapia / Ranbaxy (cu marcile Aspacardio si Tonico Vita) si Posca am pus niste intrebari si aproape instantaneu am primit raspunsuri pozitive. Cu ajutorul Terapia/Ranbaxy ne-am completat trusa medicala individuala si de echipa. Posca, un brand cunoscut artistilor, creativ in esenta, a vazut in initiativa noastra un lucru care merita sprijinit.

Gazeta Sporturilor si Adevarul vor acoperi proiectul nostru in limita in care li se pare interesant pentru cititorii lor. Am aruncat o intrebare si au fost bucurosi sa ne intalnim, sa ne cunoastem si sa popularizam proiectul.

Si mai sunt trei parteneri discreti, dar esentiali in dezvoltarea acestui proiect:

-        23 Communication Ideas, care m-a ajutat la concept, naming si idei de comunicare pentru parteneri. Multumesc, colegi!

-        The Geeks, care a gandit site-ul si toata comunicarea online.

-        Smart Film, care impreuna cu The Geeks gestioneaza continutul foto-video, zecile si sutele de giga ce vor fi filmati si pozati, care vor trebui editati, filtrati, montati, prelucrati si asa mai departe.

Le multumesc tuturor!

IQads: Ce argumente le-ati dat celor carora le-ati propus sa va sustina?
Laurentiu Semeniuc: Am venit cu idei despre ce are fiecare de castigat in termeni de imagine de brand prin asocierea cu noi. Am facut proiectul interesant pentru audientele pe care le vizeaza ei.

Si in egala masura important, faptul ca lucrez in domeniu a fost considerat probabil drept o garantie ca stiu ce vorbesc si ce fac. Chiar sunt curios daca si cat a contat acest lucru.

IQads: Cat a durat obtinerea sponsorilor si de ce a fost nevoie?
Laurentiu Semeniuc: Cam un an de zile. Am apelat la toate resursele pe care le-am avut la dispozitie. Dar nu ne-am dus la intamplare.

IQads: Cine v-a refuzat si cu ce argumente?
Laurentiu Semeniuc: Nu pot spune cine ne-a refuzat, dar pot spune ca principalul motiv al refuzului a fost invocat ca fiind lipsa unui buget, cat o fi fost el, pentru a sustine astfel de initiative. Nu ca n-ar fi fost un proiect interesant, potrivit brandului sau relevant pentru publicul lor, ci lipsa banilor, de fapt.

Mai aveam o colaborare aproape finalizata care a picat dintr-un motiv hilar. Nu dam detalii, dar a fost in egala masura amuzant si revelator. M-am mai intalnit in cariera cu tot felul de reactii si feedback-uri care mai de care mai ciudate, pe care incerc sa le anticipez, dar in cazul acesta, am fost prins descoperit. Am invatat ceva din asta, chiar daca nu aveam ce face.

IQads: Ce trebuie sa livrati in cazul fiecarui parteneriat (posturi pe blog, product placement etc)?
Laurentiu Semeniuc: Veti vedea. Singurele criterii pe care le-am negociat cu partenerii au fost ca lucrurile pe care le-am negociat la schimb sa fie usor de facut, sa nu sufoce timpul si energia echipei si sa fie cat mai firesti si cu bun simt posibile, sa nu altereze esenta acestei initiative.

IQads: Au fost proiecte similare (calatorii curajoase) care s-au stins din cauza lipsei sponsorizarilor – ce sugestii le puteti da celor care vor sa duca un plan ca asta la bun sfarsit?
Laurentiu Semeniuc: Care au fost acele proiecte? Eu nu stiu concret niciunul, dar da, cred ca fiecare din noi poate porni o astfel de initiativa.

Sugestia mea este sa se gandeasca foarte bine ce ofera inainte de a cere. Sa vada ce beneficii poate aduce pentru sponsori proiectul lor. Sa transforme ideea intr-un proiect de comunicare. Asa a aparut www.putinplecati.ro, de la naming, la identitate vizuala si promovare proprie.

Dar dupa cum spuneam, deocamdata proiectul exista si este public, fara sa fi parcurs macar un kilometru. Sa nu uitam, ca ceea ce se vede acum e doar un teasing a ceea ce se va intampla mai incolo.

Si imi doresc ca totul sa mearga la fel de bine si de-aici inainte, la fel ca pana acum.

IQads: Contribuiti si voi cu bani sau ati reusit sa acoperiti totul din sponsorizari?
Laurentiu Semeniuc: Am acoperit aproape tot. 90% din cheltuieli. Si chiar daca tehnic li se spune sponsorizari, eu prefer termenul de parteneriate.

IQads: Cat fac 2+3?
Laurentiu Semeniuc: Sa nu va speriati! Scrieti linistit 5 si puteti trece de filtrul antispam pus pe site. Trimiteti-ne mesaje! Daca sunt de incurajari si felicitari, ne ajuta mult. Daca sunt cu intrebari si solicitari, vom raspunde in masura disponibilitatii. Dar vom raspunde.

IQads: V-ati luat destule sosete?  
Laurentiu Semeniuc: Hmmm... Fug pana la magazin. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


The Geeks Bucharest

The Geeks este parte din Saatchi Creative Hub Bucharest, impreuna cu Saatchi & Saatchi Romania. Agentia se pozitioneza ca un partener de business cu focus pe solutii creative multidisciplinare de comunicare si... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related