Fie ca e vorba de ore de munca de research sau de un scurt dar puternic moment de "aha!", strategii cauta intotdeauna modalitatea cea mai buna de a repera insight-ul. Dar ramane de discutat daca descoperirea facuta e intr-adevar un insight sau doar un adevar despre consumator. Uneori nu te asteapta nimic la sfarsitul brainstorming-ului, alteori nici macar un insight exceptional nu garanteaza o campanie de Cannes. Mai multe pe acest subiect spune Ioana Gheorghita (Head of Strategy, GMP).
Definitia insight-ului. Granita dintre insight si adevar despre consumator
Nu exista o granita clara. Diferenta dintre cele doua este una de sentiment: simti cand ai dat peste insight. De fapt, pentru mine, descoperirea insight-ului seamana cumva cu indragosteala: se simte in stomac, e un pic prostesc, dar totusi foarte adevarat. De multe ori scoate la iveala ceva putin meschin sau rusinos si vine cu bucurie, iar daca insight-ul e fructificat in creatie, atunci e wow.
Un ritual pre insight?
Nu, fiindca insight-urile vin ele la tine. De fapt, cred ca deseori insight-urile sunt deja la purtator, asteptand un brief care sa le scoata la lumina.
Rolurile pe care le joaca strategul in cautarea insight-ului
Singurul rol de jucat este cel de om. Incerc sa fiu un om aware, atent, empatic, intuitiv, rabdator - cam astea ar fi calitatile cautatorului de insight-uri. A, si mai e ceva important in proces: efortul de a verbaliza „la sange” orice gand si sentiment incercat. Tocmai pentru ca insight-urile se simt mai mult decat se gandesc, cei carora le e usor sa verbalizeze sunt mai prolifici. Exista si o meserie de cautator de insight-uri: stand-up comedians. Ei dau insight-uri pe banda rulanta, plannerii mai putin.
Revelatie sau munca grea de research?
E mai mult despre revelatie. Research-ul bine facut pune pe masa adevaruri puternice, dar insight-ul are si un pic de poezie. Insight-ul e un adevar spectaculos – fie el amuzant, trist sau induiosator...
Cel mai ciudat lucru care a condus la insight
Habar n-am.
Insight-ul care te-a facut sa dormi cel mai putin
Niciunul.
Insight-ul cel putin ciudat
Toate sunt un pic ciudate.
Clasificarea proprie a insight-urilor
In afara de aia clasica: de consumator, de produs, de cumparare, de brand, culturale, de utilizare etc. Pai ar mai fi insight-uri personale si insight-uri generale. Toate lumea isi pune pe masa la un moment dat adevarurile proprii.
Concluzia dupa mult timp de cautat insight-uri
N-am trecut prin asemenea perioada.
Exista campanii bune care n-au la baza un insight?
Da, la fel cum agentiile pot functiona fara planneri.
True or false: Un insight corect garanteaza succesul unei campanii
Fals. Succesul unei campanii are multe parghii. Un insight poate sa ajute.
True or false: Insight-urile nu vin decat dupa ore de research
Fals.
True or false: Insight-ul se poate confunda cu conceptul
Adevarat.
True or false: Uneori nu exista un insight
Haha, adevarat!