Raluca Teodorescu (Senior Account Manager, Oxygen PR) vorbeste despre cele mai importante campanii semnate de catre agentie in 2012 si asteptarile financiare si in materie de inovatie de la industria de PR pentru 2013.
Clienti activi in 2012
Anul 2012 a fost deosebit de dinamic fata de 2011 – toti clientii au avut activari in ultimele 12 luni, unii dintre ei deruland campanii complexe sau folosind canale de comunicare noi.
Clientii nostri sunt Garanti Group, Heineken Romania (cu brand-urile Heineken, Silva si Golden Brau), Cinema City, Olympus, Skoda, Neoset, Lacerta, Accace, voestalpine, West Gate Studios etc.
Cele mai importante proiecte ale anului 2012
Toate proiectele sunt importante pentru noi, indiferent de complexitatea lor. Fie ca vorbim de media relations, de evenimente, de proiecte CSR sau de campanii complexe, 360°, toate au un obiectiv bine definit, care raspunde unui brief al clientului.
Daca vorbim insa de proiecte mari, mentionam campania de lansare a Skoda Citigo in Romania, derulata impreuna cu colegii din Frank Group, foarte ampla, in care au fost integrate elemente de ATL, BTL, PR, social media si mobile, astfel incat a atins un numar impresionant de persoane.
De asemenea, unul dintre clientii nostri foarte activi in 2012 a fost Heineken, pentru care putem mentiona trei campanii de brand PR derulate in oline si offline. Campania "Most Dateable Men" construita in jurul spotului TV "The Date", care celebreaza eroul Heineken, a sarbatorit barbatii exceptionali din showbiz-ul romanesc si pe cei din blogosfera, domnii cu care orice femeie si-ar dori sa iasa la o intalnire legendara.
Anul a continuat cu campania organizata in jurul UEFA Champions League si s-a finalizat cu o surpriza pentru consumatori, extinderea parteneriatului cu franciza James Bond, care a culminat cu un eveniment exclusivit, un Black Tie party elegant, organizat cu ocazia lansarii oficiale a celui mai recent film James Bond, Skyfall, in Romania. Tot din portofoliul Heineken, mentionam si campania de relansare la nivel national a berii Silva, impreuna cu o noua campanie de imagine, "Din spiritul Transilvaniei".
Un alt proiect de suflet este lansarea si sustinerea campaniei "Hai, Romania!", derulata de catre Olympus, unul dintre cei mai mari producatori de lactate din Romania, prin care echipa paralimpica a Romaniei a fost sustinuta sa mearga la Jocurile Paralimpice de la Londra. Awareness-ul pe care l-am creat pentru miscarea paralimpica din Romania a fost fara precedent, iar sustinerea acestei cauze va continua si in anii premergatori Paralimpiadei de la Rio de Janeiro.
La randul ei, campania de CSR a Garanti Bank, "Romania salbatica", derulata impreuna cu fotograful Dan Dinu si World Wide Fund for Nature Romania a adus pentru prima data in fata publicului din toata tara imagini superbe si inedite din toate cele 13 parcuri nationale din Romania si din Rezervatia Biosferei Delta Dunarii. Formatul inedit al expozitiei, care a constat in panouri outdoor de mari dimensiuni, a pus in valoare frumusetile Romaniei, altfel ascunse omului obisnuit, si a ajutat publicul sa inteleaga mai bine de ce este crucial sa protejam mediul inconjurator. Si in acest caz, proiectul va continua.
Schimbari importante in agentie
Nu vorbim neaparat de schimbari, ci de o consolidare a business-ului. In 2012 ne-am consolidat echipa, astfel incat sa completam cat mai bine competentele de care avem nevoie in gestionarea conturilor. Ne place sa credem ca avem acum o echipa sudata si una dintre cele mai performante din piata.
De asemenea, am pus accentul si mai mult pe canalele alternative de comunicare, intrucat suntem in totalitate de parere ca acestea reprezinta viitorul in piata in care activam. PR-ul evolueaza permanent si, mai mult ca oricand, mesajele pe care le transmitem ating direct consumatorul final, nu mereu mai "trec" pe la gatekeeper-ii jurnalisti.
Split-ul pe tipuri de proiecte
Oxygen a derulat proiecte ce implicau comunicare corporate pentru clienti, lansari si relansari de produs si media relations, la care adaugam social media – administrarea conturilor corporate de Facebook si Pinterest, campanii prin bloggeri, comunicare de criza, brand PR, comunicare interna.
Noutati si influente in industria de PR din 2012
Cu siguranta, in 2012 am asistat, mai mult ca oricand, la campanii de PR care s-au derulat in noile medii de comunicare. Tot mai multi bloggeri se implica in campanii de PR, iar unii dintre ei au devenit si administratori de pagini corporate de Facebook. Ca tendinta generala, cele mai eficiente campanii au fost cele care au inclus in mixul de comunicare canale cat mai diverse, intr-un mod mult mai inteligent.
Un lucru imbucurator este faptul ca, in 2012, clientii au fost mai deschisi ca oricand sa comunice in aceste medii si, cu siguranta, acesta este doar inceputul. Anii urmatori vor contura si mai bine noile mijloace si metode de comunicare eficienta cu consumatorul.
Cerinte si bugete ale clientilor in 2012
In ciuda mediului economic cu un grad ridicat de volatilitate – sau poate tocmai datorita lui –, clientii au fost mai inclinati in 2012 sa incerce noi modalitati de comunicare, astfel ca si-au indreptat mai mult atentia catre online, Facebook, bloguri, mobil. In acelasi timp, au devenit si mai exigenti, fiind foarte preocupati de eficientizarea costurilor. Rezultatele cuantificabile au fost solicitate din ce in ce mai insistent si cu siguranta ca doar asa va fi de acum inainte.
Bugetele au fost si ele conservatoare, insa clientii au inteles necesitatea procesului de comunicare si l-au sprijinit mai mult din punct de vedere financiar.
Premii obtinute
Fiind o agentie tanara, anul 2012 a fost primul in care am inceput sa ne uitam la festivaluri nationale si internationale. Focusul nostru a fost si va fi si in viitor pe indeplinirea obiectivelor setate impreuna cu clientii, acesta este indicatorul nostru principal in ceea ce priveste "premiile": daca clientul este multumit si noi am livrat peste asteptari, atunci suntem si noi "premiati".
Creativitatea proiectelor de PR din Romania in 2012
Creativitatea proiectelor de PR creste constant in ultimii ani, nu doar in 2012. Lucru firesc de altfel, este evolutia naturala a lucrurilor, pe masura ce piata se profesionalizeaza din ce in ce mai mult, iar competitia devine din ce in ce mai acerba. Aceasta face ca, in prezent, PR-ul sa transcenda mai multe discipline, precum BTL sau marketing, in special in cazul campaniilor integrate. Asa se face diferenta acum si cu siguranta acesta este viitorul.
Asteptari de la industria de PR in 2013
Anul acesta ne asteptam la o mentinere a bugetelor de PR, insa accentul va fi pus pe campanii creative, out of the box, care sa faca diferenta in piata si care, in acelasi timp, sa furnizeze rezultate pentru companii. Toti ochii vor fi deci pe indicatorii de performanta, in functie de care se vor dimensiona si bugetele.
In ceea ce priveste canalele de comunicare, asa cum am mentionat, o atentie din ce in ce mai mare va fi acordata metodelor inovatoare de transmitere a mesajelor, care sa aduca un grad mai mare de relevanta atat pentru consumatori, cat si pentru companiile care le gestioneaza. Vom vedea deci si mai multe campanii pe mobile si prin social media, precum si campanii cat mai complexe, care includ si alte componente, cum sunt BTL si ATL, pentru o eficientizare maxima a procesului de comunicare.