Hai ca se termina si 2012. Cu apocalipsa sau nu, am prefera ca la sfarsit sa ne amintim de lucrurile bune si frumoase care s-au intamplat anul asta. Iar unul dintre ele a fost filmul "Despre oameni si melci", in regia lui Tudor Giurgiu, productia romaneasca ce a reusit sa stranga cei mai multi spectatori in 2012 si unul dintre cele mai mari succese de public din ultimul deceniu de cinematografie autohtona.
Inainte sa cada zapada ne-am intalnit cu Tudor si Stefan Bradea in gradina din care mai rasarea neasteptat cate un melc (viu, nu macheta si nici metafora) de la Libra Film, sa stam de vorba despre un film romanesc apreciat si in tara, nu numai la Cannes. "Un fel de rasu-plansu", descrie regizorul senzatia pe care ti-o lasa filmul la final.
Povestea unor muncitori de la fabrica ARO din Campulung Muscel care vor sa salveze uzina de la faliment printr-o idee nebuna – sa-si doneze sperma unei clinici din capitala. Totul porneste de la un fapt real petrecut in 2002, ce a fost apoi transferat in 1992. Iar toata ideea a fost sa vada daca in Romania se poate face un record de box-office.
Ati simtit probabil dupa ce ati iesit de la film ca e "altceva". Pana acum filmele romanesti erau fie de autor, filme de arta, unele foarte bune care luau foarte multe premii, fie filme foarte proaste, conform clasificarii pe care o face Tudor Giurgiu. La noi filmele de gen – comediile romantice, filmele politiste sau horror nu prea sunt abordate. Dar, oricata arta ar fi in cinematografie, nu trebuie sa uitam ca filmul este o industrie. Multa lume a spus ca nu exista public pentru asa ceva la noi, dar Tudor crede ca daca promovezi filmul cum trebuie astfel incat sa tenteze publicul, lumea va veni.
Da bugetu', doamna? Cat e bugetu'?
Si asa a fost. Filmul a avut unul dintre cele mai mari bugete de comunicare alocate unei productii cinematografice din Romania postdecembrista. Cam cat? Cam 85.000 de euro, oameni de productie care se misca repede si eficient si cateva minti creative carora nu le e teama sa implementeze ideile la care initial se rade. Asa au ajuns la stiri paradele ARO sau masinile amplasate la gurile de metrou, melcul care s-a tarat prin pe trecerea de pietoni de la Romana si la concertul Red Hot Chili Peppers.
Oamenii din spatele filmului s-au adunat la un brainstorming la inceputul anului si au aprobat pe loc ideile pe care le-au simtit cu potential. Probabil ca a ajutat si faptul ca au fost eliminate filtrele de agentie care, fie ca vreti sa recunoasteti sau nu, lungesc de obicei procesul sau il birocratizeaza excesiv in lantul de modificari si aprobari.
Pai si-atunci daca se poate de ce nu face toata lumea asa? De ce exista filme romanesti bune care nu sunt promovate pe cat ar merita? Tudor spune ca de multe ori toti banii sunt alocati productiei, de parca asta ar fi etapa cea mai importanta, se cheltuie mult pe lucruri care se dovedesc a fi simple mofturi ale regizorului, ale operatorilor sau scenaristilor ca sa se constate la final ca n-a mai ramas nimic pentru promovare si ca trebuie sa caute sponsori.
"Sunt propriul meu cobai aici. In toata campania asta am zis sa alocam un buget mai mare, pe care e limpede ca noi n-o sa reusim probabil sa ni-l recuperam. Sigur, am mai gasit si niste sponsori si niste parteneri, dar am vrut sa vad, de curiozitate, ce poti sa obtii daca ai un despre produs care, iata, critica si publicul spun ca e bun. Nu e acea comedie populara la care razi cu gura pana la urechi, dar e un produs de public, deci ai un produs bun, ai o campanie pe care o faci sa zicem cat de cat inteligenta, pe multe medii, pe care o pornesti din timp, aloci un buget si vezi ce obtii. Deci cam asta a fost experimentul", ne povestea Tudor.
Unde e Dorel Visan?
Ca sa atraga publicul platitor de bilete in cinematografe, chiar si in perioada de dupa lansarea oficiala, in care filmul ar fi ajuns deja pe torrente, o parte din echipa din spatele filmului, inclusiv cativa dintre actorii cu roluri principale, au plecat printr-un turneu in tara. Si cand zic turneu nu va imaginati ca e vorba doar despre orasele mari, ci si de orase ca Mioveni, Sighisoara, Falticeni sau Slobozia, unde probabil nu mai ajunsesera filme romanesti de ani buni.
Si in afara de emotia omului dintr-un oras mic de a vedea din nou cinematograful ca pe o sarbatoare, echipa calatoare a filmului a descoperit si nevoia publicului de a lega o relatie cu actorul din filme. "Mi-aduc aminte cum era in anii '80-'90, cand vedeai actorii. Erau niste personalitati, niste oameni, niste figuri-cult. Vorbesc de Amza Pelea, Toma Caragiu... Filmul iti dadea o mare valoare si celebritate. Acum, din pacate, daca apari in soap-uri si seriale, filmul si-a pierdut aura asta. Ori eu cred ca trebuie cumva reconstruita in jurul actorului roman", isi aminteste Tudor. "De altfel", completeaza Stefan Bradea, "mare parte din public il cauta cu privirea pe Dorel Visan. Si asta tot datorita faimei pe care si-a construit-o in acei ani. Dar si Andi Vasluianu recupereaza."
Ce e interesant e ca toata aventura asta i-a facut sa traiasca mai degraba o experienta de teatru decat de film. Si asta se datoreaza discutiilor finale in care regizorul si actorii raspundeau intrebarilor publicului. Ce intrebau? Ce v-ati fi asteptat. "Andi Vasluianu cu Monica Barladeanu...a fost sau n-a fost?", "al cui e copilul?", "care-i povestea cu ARO?" etc.
O campanie frumoasa si eficienta - How it's made
"Despre oameni si melci" a avut premiera absoluta la deschiderea TIFF, festival al carui director e chiar Tudor Giurgiu. Dupa dezvoltarea conceptelor creative in-house, promovarea a inceput inainte de TIFF, prin aprilie, s-a extins pe mai multe medii in iulie si a atins apogeul in septembrie. Va amintiti probabil ca la un moment dat campania era sub diverse forme peste tot, ca un exemplu clasic de campanie care isi acapareaza consumatorul in toate touchpoint-urile posibile.
Un partener important in campanie a fost distribuitorul de filme RO IMAGE, pe care echipa il considera a fi unul din cei mai experimentati de pe piata. Desi de obicei RO IMAGE distribuie mai ales blockbuster-e americane, aici a contat relatia pe care distribuitorul o are cu mall-urile si multiplex-urile. Asta a facut posibila intrarea filmului simultan in toate multiplex-urile si o buna promovare la locul vizionarii.
Photoshooting-ul si prima varianta de poster, folosita in promovarea de dinaintea TIFF, au fost realizate de agentia Griffon & Swans. A urmat apoi a doua varianta, realizata impreuna cu artistul clujean Andrei Pastuhov.
O alta componenta care a ajutat a fost ca trailer-ul filmului a fost lansat in cinematografe in luna mai. Pentru distribuitori, trailer-ul joaca in continuare un rol major in promovarea unui film pentru ca atinge un public deja obisnuit sa vina la cinema, iar teaser-ul a rulat aproape 6 luni, mai mult decat o face un producator roman in mod normal.
Agentia de media MEC a gestionat partea de strategie si online. Apropo de online, multi spectatori de 17-18 ani, care spuneau ca ei nu citesc presa, nu asculta radio si nici nu se mai uita la TV, au aflat de film de pe Facebook. De altfel, echipa crede ca mare parte din succesul campaniei se datoreaza promovarii online. Inainte ca filmul sa ajunga intr-o localitate, erau identificate comunitati online de acolo, pagini ale cluburilor, barurilor si restaurantelor sau influentatori carora le era livrat mesajul.
PR-ul a fost facut tot in-house si cu ajutor de la Antz Communications. Componenta asta a incercat sa contrabalanseze faptul ca promovarea filmului venea in sezonul estival, o perioada pe care publicitarii o considera a fi moarta. Solutia a fost intrarea in tabloide, cam ce pica majoritatii in mana intr-o zi de stat la plaja. Au mai fost machete in ghiduri locale, nationale si reviste. Iar un partneriat cu trustul Ringier pe partea de PR si de machete le-a asigurat intrarea in ziare si reviste glossy suficient cat sa-l faca pe Tudor sa spuna glumind "nu cred ca am iertat prea multe publicatii din trustul lor".
Outdoor-ul a fost folosit in Bucuresti si in orasele mari din Romania, unde incasarile din cinematografe in ultimii ani sunt destul de mari, apreciaza regizorul.
Echipa de promovare a filmului a preluat si idei din alte tari. De exemplu trailer-ul filmului s-a vazut prima data in exclusivitate pe pagina de Facebook Kiss FM. Iar inaintea lansarii in cinematografe, timp de 3 zile utilizatorii voyo.ro au putut urmari in exclusivitate primele 15 minute din film. "Acest gen de exclusivitati se practica in alte tari de ani buni pentru blockbuster-e si filme de interes national. Si ma bucur ca le-am putut face si noi acum, ca am putut crea un precedent", spune Stefan Bradea.
Desi nu a fost un film produs sau distribuit de MediaPro Pictures si nici nu a existat un acord scris, trustul MediaPro, in special Pro TV, a difuzat o mare parte din campania de promovare, in special actiunile neconventionale - cum ar fi parada ARO sau masinile amplasate la gurile de metrou.
La Grand Cinema Digiplex Baneasa, unde e un hol foarte mare, au amenajat o camera sub forma unei expozitii cu titlul "Experience the 90s". Acolo era o camera de bloc din anii '90 unde publicul putea sa vada reclame si muzica din vremurile alea - discuri cu Michael Jackson sau Dan Spataru.
In primul weekend de lansare a filmului, in cateva cinematografe toti spectatorii care isi cumparau bilete puteau sa invarta o roata a norocului si sa castige premii surpriza. In cel mai rau caz puteau sa nimereasca pe varianta "Regizorul va ureaza vizionare placuta!".
Iar campania continua. Pe pagina oficiala de Facebook se posteaza zilnic despre programul de vizionari. In urma cu doar cateva zile, regizorul si actorii au participat la lansarea oficiala a DVD-ului in Bucuresti, iar astazi se lanseaza si la Cluj. Pe oamenii astia ii prinzi cu greu pentru ca nu prea se opresc sa stea pe ganduri si sa admire ce au construit.
Sursa foto: facebook.com/despre.oameni.si.melci
Ne-a placut. Mai faceti?
"In primul rand cred ca, inainte sa te gandesti sa faci campanii, trebuie sa ai un film cu o pozitionare foarte clara. Ca multi acuma probabil vor zice: 'Aaa, hai sa facem un film si sa bagam bani in promovare!'. Dar cred ca trebuie sa stii foarte clar ce vrei cu filmul respectiv. Si da, ma arde la deget sa mai fac filme in genul asta. Planuim ca in iarna sa filmam la New York o comedie cu niste actori romani care pleaca intr-un fel de turneu in America. Sper sa fie o comedie spumoasa pentru la anul viitor", ne-a spus Tudor in incheierea interviului. Asa ca asteptati-va la surprize.