Raluca Bailescu (Managing Partener, MakeSense PR) vorbeste despre ce a insemnat anul 2012 din punct de vedere al bugetelor si creativitatii proiectelor romanesti de PR si despre premiul obtinut cu campania "My doggy bag is a goodie bag".
Clienti activi in 2012
- Essilor (Optifog – lentile de ochelari care nu se aburesc, Crizal UV – lentile de ochelari cu cel mai mare factor de protectie UV posibil, Varilux – lentile progresive de ultima generatie)
- Delta Hospital (spital privat cu capital integral romanesc si singurul Centru de Excelenta in Chirurgie Bariatrica din Europa de Est)
- Unilever Food Solutions (Knorr pentru Bucatari, Lipton)
- Karl Storz (echipamente laparoscopice 3D)
- Allegro (mercador.ro si autovit.ro)
- IAB Romania
- Sameday Curier
- Bollywood TV
- Ceragon
- Shakespeare School
- Zarea
Cele mai importante proiecte ale anului 2012
Toate proiectele implementate de noi anul acesta au avut aceeasi importanta fie ca vorbim de cele B2B, fie ca vorbim de cele de B2C sau campaniile de CSR.
Schimbari importante in agentie
Schimbari semnificative au fost la nivel de echipa, care a mai crescut fata de anul trecut si care a trecut prin multe training-uri de specializare.
Split-ul pe tipuri de proiecte
60% comunicare de produs versus 40% comunicare corporate iar la nivel tactic, multe mixuri de activitati, uneori si din sfere conexe PR-ului.
Noutati si influente in industria de PR din 2012
O criza politica ce a staganat proiecte, a amanat lansari de produse si a generat provocari uneori stupide in campanii de public affairs.
Cerinte si bugete ale clientilor in 2012
Suport pentru echipe de vanzari, a fost noutatea care a tot aparut in briefurile de anul acesta. In timp ce bugetele au ramas cam aceleasi, de criza.
Premii obtinute
Silver Award la Romanian PR Award 2012, categoria Comunicarea proiectelor de mediu pentru proiectul "My doggy bag is a goodie bag" – o campanie Unilever Food Solutions pentru reducerea deseurilor alimentare din restaurante.
Creativitatea proiectelor de PR din Romania in 2012
N-am remarcat prea multa creativitate in proiectele din 2012. Sunt convinsa ca celor mai multi dintre clienti le este foarte greu sa asimileze idei si concepte noi, dar nici agentiile n-au facut un efort considerabil pentru a-i ajuta sa vada astfel de idei si sa inteleaga de ce creativitatea in PR este esentiala pentru business-urile lor.
Poate ca din obisnuinta sau poate ca din neputinta se tot merge pe formule clasice. Cred ca piata de PR inca gandeste, vorbeste, masoara si premiaza raportandu-se la aceste formule. Iar asta este o buna provocare si, totodata, o oportunitate pentru o agentie ca noastra concentrata pe a integra noi tehnologii in activitatile obisnuite si pe a investi in intelegerea noilor medii de comunicare.
Asteptari de la industria de PR in 2013
La nivel de bugete ma astept sa fie o stagnare. Dar altfel, ma astept ca 2013 sa aduca transformari importante. Deja principalii nostri parteneri de dialog (producatorii de continut media scris, online si TV) au anuntat schimbari importante legate de portofoliul de produse media si de modalitatile de monetizare, mai ales in zona de online. Astfel de actiuni vor influenta semnificativ activitatea noastra. Ne sfatuim clientii ca in 2013 sa investeasca in canalele proprii.