[IQads Kadett] Oana Bulexa, THE PRACTICE: "Profesionistii din PR sunt oameni-orchestra"

[IQads Kadett] Oana Bulexa, THE PRACTICE: "Profesionistii din PR sunt oameni-orchestra"

Sigur ati trecut si voi prin intrebarea clasica pusa de parinti / bunici / unchi si matusi: "bine, mai mama, da' ce-i aia relatii publice? Nu puteai sa te duci si tu la o facultate serioasa?". Dupa ce treceti de perceptia clasica a familiei cum ca relatiile publice ar fi facute de domnisoarele care zambesc dragut (si tamp) in timp ce primesc reclamatii la ghiseele bancilor sau ale companiilor de telecom, va veti lovi de miturile zdravene despre PR.

Ca sa aflam mai multe despre cat de adevarate sau false sunt ideile preconcepute vehiculate despre treaba asta cu PR-ul am invitat-o la IQads Kadett pe Oana Bulexa (Head of PR, THE PRACTICE) sa povesteasca mai multe din perspectiva omului care face asta in fiecare zi. A fost doar o intamplare faptul ca invitatia a fost in aceeasi zi in care agentia implinea 6 ani de existenta, dar nu si ca in ultimul an a reusit sa se claseze pe locul 13 in topul celor mai creative agentii de PR din lume sau sa castige titlul de agentia de PR a anului in Romania.

Dupa ce a lucrat 4 ani in televiziune, Oana a trecut de cealalta parte a oglinzii, in PR, fiind de multe ori omul cu care colegii verificau comunicatele de presa care ajungeau la jurnalisti. Absolventa de ASE, dar nu de comunicare, a reusit ea insasi sa demonteze astfel mitul ca e nevoie de studii de specialitate pentru a ajunge in PR. Recunoaste insa ca avut nevoie de o mai mare capacitate de adaptare si de asimilare in timp scurt a notiunilor de baza ale PR-ului decat un student la comunicare.

Am lamurit mai intai faptul ca PR-ul e diferit de advertising si de marketing. In timp ce publicitatea isi propune sa vanda produsul, PR-ul isi propune sa ii faca prieteni. Iar in timp ce omul de marketing se gandeste la consumatori, omul de PR cauta influentatori carora sa le castige simpatia. 
"PR inseamna performanta si recunoastere si incercam sa le spunem asta si clientilor. Daca clientul nu face performanta, PR-ul nu ii poate asigura recunoasterea", spunea Oana inainte sa inceapa demontarea celor 10 mituri identificate de ea.

10 mituri despre industria de PR:

1. Oricine stie sa faca PR

Fals. Doar pentru ca nu e obligatorie o diploma de licenta in comunicare pentru a ajunge sa lucrezi in domeniu, nu inseamna ca oricine poate face asta. Pe langa aptitudini de comunicare pe care le poate avea oricine, iti mai trebuie multa rabdare, intuitie si perseverenta.

2. Sa lucrezi in PR inseamna sa o tii numai in petreceri, lansari de produse si evenimente mondene

Fals. Desi multi cred ca in agentiile de PR se cam pierde timpul si din cand in cand se mai da cate un comunicat, in realitate e vorba de foarte multa munca sustinuta si de destul de putine petreceri la care in general faci un efort ca sa ajungi pentru ca ai apucat sa promiti. Nu e un job la care se munceste de la 9 la 6, e un job ce presupune pasiune si implicare. Si e greu sa termini la 6 tot ce ai de facut.

3. PR-ul inseamna sa scrii comunicate de presa

"Daca nu stii sa scrii un comunicat, n-ai ce cauta in PR. Dar odata ce ajungi acolo o sa faci mult mai multe lucruri si mai complexe de atat", spunea Oana. PR-ul inseamna si sa gandesti campanii integrate, sa gestionezi crize, sa faci comunicare interna cu angajatii clientului, sa te ocupi de lobby sau sa decizi daca o sponsorizare este sau nu potrivita pentru clientul tau. Si exemplele pot continua.

4. PR-ul e cel care musamalizeaza

Oana ne-a povestit ca foarte multi clienti au senzatia ca trebuie sa se duca la o agentie de PR numai in situatia in care au ceva de ascuns sau de reparat. "Cuvintele twist si spin nu au ce sa caute in PR. Niciodata un om de PR cu etica nu si-ar pune problema sa-si consilieze clientul in directia de a ascunde total o greseala sau de a minti. Ceea ce face intr-adevar PR-ul e ca are preocuparea de a pune lucrurile in cea mai buna lumina." Iar asta e un lucru pe care nu il putem blama pentru ca e in natura umana sa vrei sa iti vinzi imaginea cat mai bine catre oricine – fie ca e vorba de parinti, angajatori sau de partenerul de viata.

5. Advertising-ul e mai tare decat PR-ul

Oana zice ca si mitul asta e fals, dar avand in vedere ca o puteam banui ca "tine cu ai ei", a venit si cu argumente. Spre deosebire de advertising, unde exista departamente specializate de strategie, creatie, client service, productie sau financiar, omul de PR trebuie sa stie faca toate acestea. Oana a mai explicat si structura cel mai des intalnita in agentii, in care pozitiile se clasifica in functie de experienta si de rolul in agentie – de la PR Assistant sau PR Executive pana la PR Manageri sau Sefi de departamente.

6. In PR lucreaza numai fete

In general in Romania acest mit e adevarat iar cea mai buna ilustrare a fost, in gluma, fotografia de grup de la sfarsitul galei Romanian PR Award. Totusi, in strainatate lucrurile nu stau la fel – sunt destul de multi baieti si asta poate fi si datorita faptului ca domeniul are o istorie mai indelungata acolo.

7. Agentiile angajeaza in circuit inchis

De cate ori nu v-ati gandit ca nu aveti nicio sansa sa intrati in domeniu doar pentru ca nu cunoasteti pe nimeni de acolo care sa va puna o pila? Puteti sa renuntati la fatalismul asta pentru ca, cel putin la THE PRACTICE, lucrurile nu se intampla asa. Recrutarile pentru cei aflati la inceput de drum in PR se fac in cadrul programului de internship Seasoned by THE PRACTICE. Cei care aplica trebuie sa rezolve o tema de PR si sa trimita un CV. Cei mai buni sunt selectati ca interni si petrec 3 luni in cadrul agentiei. Pe langa rezolvarea temei, agentia apreciaza experienta in voluntariat a aplicantilor, pentru ca aceasta arata ca persoana respectiva e pasionata de PR si dornica sa invete.

8. In agentie ai tot timpul din lume sa faci ce vrei

Nu. PR-ul nu e ceea ce vedem noi in filme, nu sta nimeni sa rasfoiasca reviste si fetele de PR nu sunt ca Samantha din Sex & the City. Chiar si in august, cand e varful perioadei de concedii, sunt chestii de facut. Scrii prezentari, raspunzi la solicitari, rezolvi (mini)crize, faci multe brainstorming-uri, faci monitorizari sau scrii prezentari si, daca mai apuci, fugi si la o petrecere a unei publicatii.

9. Exista o formula secreta fara de care nu stii sa faci PR 

Fals. "Daca ai bun-simt stii deja 50% din meserie. Nu vorbim de bunul simt invatat in cei 7 ani de acasa, ci de flerul personal, de intuitia educata, de empatia dezvoltata permanent prin experienta. Asta te ajuta de exemplu in situatiile de criza. Iti pui mintea si experienta la contributie, dar trebuie sa pui si bunul simt, adica sa gandesti lucrurile cu empatie pentru publicul tinta. Uneori companiile se gandesc ca daca s-a intamplat ceva urat – o problema cu un produs de care se afla la TV de exemplu – foarte multe companii cred ca daca ies si zic ceva va parea ca sunt vinovate. Omul de PR va sfatui exact invers – iesi si spui ca iti pare rau ca s-a intamplat asta si esti alaturi de oamenii din spital. Dupa aia poti sa spui si ca vei demara o ancheta ca sa gasesti vinovatul", i-a sfatuit Oana pe cadeti.

Ultimul mit a fost de fapt o colectie de curiozitati pentru ca Oana a raspuns deschis intrebarilor pe care cadetii le aveau referitoare la domeniu. Am dezbatut campania Secom si am aflat cine se ocupa de PR-ul unei agentii de PR, dar si ce presupune fiecare functie din organigrama unei astfel de agentii.

La sfarsit, Oana a recomandat cativa oameni de comunicare din afara pe care ii admira – Paul Holmes si al sau Holmes Report si Richard Edelman. O ultima recomandare a Oanei pentru cadeti a fost sa caute si sa se uite la cat mai multe case study-uri ale campaniilor castigatoare in competitiile locale sau internationale de PR.

Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului -www.IQadsKadett.ro.

Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Subiecte

Sectiune


Comentarii

Lucian Ricman
acum 12 ani
Am auzit de voi și trebuie apreciată poziția în care vă aflați. Nu pot înțelege și nu voi înțelege - deși știu argumentele, de ce un om trebuie să fie bun la toate. Da, cineva dintr-o poziție superioară trebuie să fie în măsură de a rezolva orice sarcină a celor din subordine dar a-i cere cuiva să fie în măsură să facă orice este altceva. Pun asta pe seama tentei feminine și a colectivismului specifice culturii noastre. din acest motiv nu vom putea să concurăm cu firme anglo-saxone.

Și mai am o întrebare la care poate răspunsul trebuie să și-l dea singuri, cei din domeniu: rezultatele arată poziția între companii sau efectul real al campaniilor realizate? Personal cred că este vorba de prima variantă. Fiți sinceri și aplicați conceptul "think out the box" pe bune, nu doar declarativ.



Branded


Related