De la student la student: cum vorbesc ONG-urile din comunicare cu publicul lor

De la student la student: cum vorbesc ONG-urile din comunicare cu publicul lor

In anul trei de facultate am intrat in Advice. Cum primeam bani de la ai mei, nu-mi doream un job de 8 ore care sa nu-mi lase timp de scoala sau iesiri in oras. Dar nevoia de practica era acolo si stiam ca imi trebuie ceva experienta inainte de a termina facultatea, plus ca ma bucura sa pot ajuta alti studenti prin tot felul de evenimente dedicate lor. Auzisem ca "da bine la CV" experienta intr-un ONG si deja cunosteam oameni pentru care contase la angajare experienta intr-o asociatie.

Si astea ar fi motivele pentru care un student alege sa fie intr-un ONG. Dar cum isi alege organizatia? In general, dupa modul in care aceasta se prezinta si isi comunica evenimentele, dar si in functie de aria de activitate: studentul vrea sa se implice in proiecte legate de domeniul in care vrea sa lucreze dupa ce termina facultatea. De cand cu raportul de cercetare Litteris et Virtuti. Educatia prin ochii tinerilor (2012), realizat sub umbrela SMARK Research si bazat pe studiile realizate de Youth Monitor, am inceput sa ne interesam tot mai mult de tinerii romani. Am aflat ce le place si ce nu le place la scoala, care sunt asteptarile lor legate de invatamant si viata profesionala sau ce prefera sa faca in timpul liber.

E imposibil sa vorbim despre tinerii din Romania si sa nu amintim asociatiile studentesti, branduri bazate pe ideea "de la studenti pentru studenti" care inteleg cel mai bine cum sa vorbeasca si cum sa raspunda nevoilor studentilor.

Am ales sa prezentam cele mai vizibile organizatii din zona de marketing si comunicare: Advice, PRIME, VIP. Pentru ca sunt niste branduri cu o istorie de peste 10 ani, am vrut sa aflam cum se lucreaza in cadrul acestor ONG-uri, ce proiecte au si, mai ales, cum isi promoveaza evenimentele. Cum reusesc sa ofere studentilor ceea ce studentii isi doresc?

Campaniile de comunicare ale ONG-urilor studentesti

Cand i-am intrebat care sunt cele mai importante campanii de comunicare pe care le-au avut in ultimii ani, voluntarii VIP si Advice ne-au spus despre promovarea noii imagini a organizatiilor, pentru ca ambele au trecut prin procese de rebranding.

In 2010, VIP (Voluntari pentru Idei si Proiecte) si-a schimbat sloganul in "Credem in oameni exceptionali" din "Impreuna suntem mai puternici", alaturi de logo. Un an mai tarziu, VIP a inceput sa comunice ca brand umbrela pentru alte 4 sub-branduri, cele 4 comunitati din care este format ONG-ul. Business Club, Econosofia, International Affairs si Leadership Development sunt comunitatile VIP care promoveaza pasiunea pentru antreprenoriat, macroeconomie, relatii internationale si leadership. In functie de interesele lor, studentii pot adera la o comunitate sau alta din cadrul asociatiei. Ca sa fie mai usor de recunoscut, comunitatile au fost promovate in campaniile VIP prin culori diferite.

Executiile pentru campaniile de recrutare arata ca VIP cauta oameni cu potential, pe care ii ajuta apoi sa se dezvolte.

Advice sunt acum young creatives at work, dar pana in 2011 au avut un alt nume si un alt slogan: ADVICE Students, Make revolutionary people. Rebrandingul a insemnat cea mai mare campanie de comunicare pentru organizatie, pentru ca a adus o noua abordare de promovare a proiectelor: "De la imaginea clasica de ONG pe care recunoastem ca o aveam, la executii si mesaje minimaliste sau la ilustratie serioasa, mai mult concentrati catre a construi un butic de creatie si nu un ONG", spune Ana-Maria Munteanu, presedinta Advice.

Prin campaniile sale de recrutare, Advice spune care sunt valorile organizatiei si cum sunt voluntarii ce o formeaza: pasionati, curiosi si creativi.

Pentru PRIME, campaniile de comunicare se construiesc in jurul proiectelor pe care voluntarii le organizeaza intr-un an universitar: Congresul National al Studentilor la Comunicare, PR&Ad Fair (targ de joburi si internshipuri), PR Tea & AD Cookie si Congresul European PRIME (intalnirea membrilor PRIME din toata Europa). Inca de la alegerea temelor evenimentelor, PRIME ia in considerare elementul de fun. Asociatia isi alege subiecte de interes pentru studenti si pe care nu au cum sa le invete la scoala.

Canalele de comunicare folosite de asociatiile studentesti

Asociatiile studentesti sunt branduri care au invatat foarte repede ca pentru a ajunge la studenti este nevoie de abordari neconventionale si online. De cativa ani, ONG-urile nu isi mai promoveaza evenimentele doar cu postere si flyere prin facultati, ci si prin Facebook si alte retele sociale. Metodele de promovare online ajuta asociatiile sa comunice mai usor cu publicul lor tinta, dar si sa aloce un buget mai mic promovarii.

Pentru campania de recrutare din 2012, VIP s-a bazat pe ideea motorului de cautare pe care l-a ilustrat si in poster. Au fost organizate conferinte si intalniri informale, a fost lansat al cincilea numar al ziarului ONG-ului, Carevasazica, iar campaniei nu i-a lipsit componenta online. Prin Motivul Zilei, campanie de Facebook, VIP i-a invitat pe studenti sa spuna motivele pentru care ar vrea sa fie parte dintr-un ONG. Emanuela Barba, Public Relationship Manager VIP, povesteste ca odata ce studentii au dat motivele pentru care ei ar vrea sa fie intr-o asociatie, VIP le-a raspuns oferindu-le motive pentru care ar trebui sa fie Voluntari pentru Idei si Proiecte.
Cei peste 5.500 de utilizatori care au dat like paginii de Facebook VIP pot afla noutati despre organizatie si pot vedea ce competitii sau alte evenimente de interes pentru studenti urmeaza sa aiba loc.

Pentru Congresul National al studentilor la Comunicare, voluntarii PRIME au iesit sa danseze in strada si au invitat studentii sa vina la eveniment printr-un flashmob. Proiectul a fost comunicat apoi si pe pagina de Facebook a asociatiei, care are peste 2.000 de like-uri. De aici, tinerii pot afla mai multe despre activitatile PRIME si despre membrii sai, dar si informatii despre concursuri, conferinte sau sfaturi pentru studentii la comunicare.

Cel mai important proiect al departamentului de HR al organizatiei PRIME a avut succes in mare parte si datorita Facebook-ului: "Mesajele de pe Facebook au ajuns la targetul nostru si am fost incantati sa vedem ca am atras un numar semnificativ de studenti interesati de asociatie", ne spune Ioana-Catalina Petrache, presedinta PRIME.

Cand vine vorba de promovare, nici Advice nu se opreste la postere printate sau flyere care stau cuminti pe o masa in facultate. Pentru fiecare proiect, asociatia vine cu un element diferit, la care voluntarii lucreaza chiar si de la zero. Asa, ONG-ul ajunge sa aiba postere handmade ca pentru scoala de creatie publicitara Creativity Blueprints sau flyere puse in carcase de casete ca pentru conferintele AdRev.
Activitatile sunt sustinute si in online. Pe canalul de YouTube al asociatiei apar si filmulete in care se vad adviceri lucrand de zor pentru terminarea materialelor neconventionale.

Advice promoveaza pe pagina sa de Facebook tot ce pregateste, dar si surse de inspiratie pentru studentii care vor sa lucreze in publicitate sau bloguri de specialitate. Evenimentele si concursurile pentru studenti sunt si ele amintite pe pagina.

Se pare ca asociatiile studentesti isi fac bine treaba, pentru ca in fiecare an reusesc sa umple sali de conferinte la evenimentele pe care le organizeaza, iar tinerii participa tot mai mult la astfel de proiecte. Si daca vrei sa afli si mai mult despre ce le place studentilor, citeste raportul de cercetare Litteris et Virtuti. Educatia prin ochii tinerilor (2012), realizat sub umbrela SMARK Research si bazat pe studiile realizate de Youth Monitor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related