De ceva timp incoace incercam sa trecem de partea cealalta a baricadei, de partea consumatorilor, mai specific a tinerilor si sa vedem lucrurile asa cum le percep ei. Am facut asta in cadrul raportului de cercetare "Litteris et Virtuti", cu ajutorul PopTak-ului "Viata studentului roman: Jurnal de bord" si-acum prin intermediul interviului cu fondatoarea proiectului "Student din provincie", care vorbeste cu si despre tinerii veniti la studii din provincie in capitala.
In urma cu aproximativ un an, Ioana Cozma, studenta acum in anul III la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii – specializarea Publicitate, a pus bazele proiectului "Student din provincie" initial ca un blog Tumblr, unde a postat trei imagini cu adevaruri despre viata de studentie. Mai tarziu altii au contribuit cu propriile idei despre ce inseamna sa fii student din provincie si la scurt timp Ioana a creat si pagina de Facebook. Un rol important in proiect, povesteste Ioana, l-a avut Cutarica (Vlad Mihai) care i-a sugerat sa mute intreaga colectie de imagini pe Facebook. Odata cu cresterea paginii, Ioana a reunit o echipa care contribuie la crearea si editarea vizualurilor, echipa din care face parte si Adina Antonie, studenta la masteratul de Campanii de Comunicare in Relatii Publice si Publicitate (FJSC) si coordonator pe componenta de PR a proiectului Student din provincie. Iar mai jos vedeti cum a evoluat proiectul Student din provincie, intr-un an de la lansare, in mainile unor tineri cu multa inspiratie si chef de viata.
IQads: Ce v-a inspirat sa lansati proiectul Student din provincie?
Ioana Cozma: Inspiratia a venit din experienta proprie: viata dubla a studentului din provincie. Acesta a fost si primul citat postat : "Ai doua case. Nu stii care-ti place mai mult". Sentimentul ca nu stii carui loc apartii, mai ales in primul an de facultate, te poate debusola un pic.
Sursa:Student din provincie
IQads: Ce v-ati propus sa obtineti cu proiectul Student din provincie?
Ioana Cozma: Initial a fost pornit intr-un mod ironic, ca un misto la adresa celor care fac misto de provincie. Apoi s-a transformat de la sine intr-o comunitate si s-a conturat singur intr-un loc unde tinerii povestesc si se distreaza pe seama vietii studentesti.
IQads: De ce credeti ca proiectul vostru are succes?
Ioana Cozma: Are succes pentru ca reuneste studenti provinciali care trec prin aceleasi situatii. E bine sa stii ca si altii se confrunta cu resurse financiare limitate, cu colegi de camera enervanti, cu parinti ingrijorati sau cu zacusca de rezerva.
Adina Antonie: Bineinteles, mai este si mediul in care a crescut proiectul: Facebook-ul si forma care a fost data citatelor. Citatele sunt amuzante, sunt rezumatul unor situatii care se aplica in cazul mai multor studenti si sunt puse intr-o forma grafica atractiva, usor de share-uit. Cu cat le vede mai multa lume, cu atat apare posibilitatea de a strange mai multi fani... si iata ca am ajuns la peste 23.000 de oameni care ne plac.
IQads: Imi amintesc ca ati inceput cu cateva albume: "Bucuresti, frumos esti", "Nici mancare, da' nici bani", "Camin, dar nu casa", "Pachetul magic". Care a fost punctul in care pagina a inceput sa creasca foarte mult?
Ioana Cozma: Pagina a devenit populara dupa ce am pus toate imaginile de pe Tumblr in albume pe Facebook. Dupa share-uri in masa, am adunat 2000 de like-uri intr-o singura noapte. S-a intamplat atat de repede, incat am ajuns sa comparam momentul cu o zi la Bursa. In fata laptopului de unde a pornit proiectul se tipa: "100! 350! 1000! 1500! 2000! avem 2000!". Chiar daca suna siropos, vom tine minte mereu inceputul.
Sursa: Student din provincie
IQads: Ce surse de inspiratie aveti, dincolo de replicile pe care le-ati auzit chiar voi?
Ioana Cozma: Viata de student e principala inspiratie si din urma o ajung si o completeaza situatiile prin care trecem chiar si noi: cantinele comuniste, calatoriile de metrou imprumutate, asteptarea pachetului in gara sau telefonul zilnic de la parinti. Am minti spunand ca nu ne inspira si fanii nostri – ne trimit fotografii cu dezordinea din camera lor de camin sau cu rafturile goale din frigider.
IQads: Cate inscrieri din partea utilizatorilor aveati la inceput, cate au fost in momentul in care pagina a inceput sa creasca si cate aveti acum?
Ioana Cozma: Pe Tumblr primeam la inceput cinci - sase texte pe zi. Dupa ce proiectul a fost promovat pe Facebook, primeam aproximativ 30 de texte pe zi. Acum, dupa ce am publicat in jur de 1400 de citate si poate nu mai au atat de multe de spus sau atat de multa inspiratie, primim in jur de cinci texte zilnic.
IQads: Care a fost cel mai viralizat vizual, ce vizualuri au functionat cel mai bine? E vreun vizual care v-a placut voua in mod deosebit, dar nu a placut publicului?
Ioana Cozma: "Geanta cu mancare e cel mai greu lucru pe care l-ai carat in viata ta" a fost cel mai viralizat, cu 2.400 de like-uri si 583 share-uri. Au avut succes si albumele "Acasa la tine" si "Sfaturi si intrebari de la mama". Nu cred ca a fost vreun vizual care sa nu fi placut publicului in mod special. Desi a fost popular pe Tumblr, primul citat creat ("Ai doua case. Nu stii care-ti place mai mult") nu a atras atat de multe like-uri pe Facebook pentru ca a fost adaugat intr-un album in acelasi timp cu alte citate.
Sursa: Student din provincie
IQads: Cand a aparut website-ul si de ce ati considerat necesar sa-l creati?
Adina Antonie: Site-ul a fost lansat oficial la sfarsitul lunii iunie. Am vrut sa le oferim studentilor mai mult decat acele citate care sa ii distreze, am vrut sa cream o trusa online de prim ajutor pentru tinerii veniti sa studieze in Bucuresti. Studentdinprovincie.ro este locul unde ei pot sa citeasca despre locurile perfecte pentru relaxare in timpul liber, despre oportunitatile de dezvoltare profesionala, dar pot sa se si amuze citind comics despre studentie sau sa se laude cu reusitele lor in categoria "Ce mai faci".
IQads: Cati vizitatori aveti zilnic pe website?
Adina Antonie: In ultima luna am avut 2.053 unici, adica putin peste 66 vizitatori unici pe zi in medie, in conditiile in care, in ultima vreme, nu tot ce s-a publicat pe site a fost promovat si pe pagina de Facebook, principala noastra sursa de trafic. Lucram la imbunatatirea site-ului, dupa care vom incerca sa il punem in prim-plan si speram sa creasca numarul de vizitatori. Ca sa faceti o idee de ansamblu, in prima luna de la lansarea site-ului, cand il promovam puternic pe pagina de Facebook, am avut 8.412 vizitatori unici si 12.498 vizite in total.
Sursa: Student din provincie
IQads: De cate ori updatati continutul de pe site si pe conturile voastre de social media?
Ioana Cozma: Pe Facebook postam trei imagini cu citate pe zi, iar pe site postam unu-doua articole pe zi, in functie de evenimente la care luam parte, informatii primite de la studenti sau oferte pentru ei.
IQads: Cand a inceput colaborarea cu brandurile?
Adina Antonie: Inainte de lansarea site-ului am avut o singura colaborare: un concurs cu premii din partea Transport Urban. Colaborarea cu brandurile a inceput puternic odata cu lansarea site-ului. La petrecerea de lansare, i-am avut sponsori pe MemoPlus si Huawei si tot impreuna cu ei am organizat si concursuri pentru studenti pe pagina noastra de Facebook, unul fiind in desfasurare chiar in acest moment. Mai avem planificate inca doua surprize pentru fanii nostri, una in colaborare cu Epson si cealalta in colaborare cu prietenii nostri de la Aristocratii. Brandurile apeleaza la noi tocmai pentru ca am creat acea comunitate de studenti pe Facebook si astfel pot ajunge mai usor la o parte din publicul lor tinta.
Sursa:Student din provincie
IQads: Este proiectul Student din provincie profitabil? Despre ce profit vorbim?
Adina Antonie: Momentan nu putem vorbi despre profit in cazul proiectului Student din provincie, functionam in special pe baza de parteneriate. Sponsorizarile primite au fost investite in organizarea petrecerii de lansare, in principal pentru elemente de branding la locatie. Daca vom obtine profit in urmatoarele luni, acesta va fi investit cu siguranta in dezvoltarea si imbunatatirea site-ului.
IQads: V-ati propus de la inceput sa creati proiectul ca o sursa de profit?
Ioana Cozma: Nu. Desi de cand era "in fasa" mi se spunea ca pot face multi bani, proiectul nu a avut acest scop.
IQads: Cum va promovati proiectul?
Adina Antonie: Student din Provincie are o pronuntata componenta virala. Citatele publicate pe Facebook primesc comentarii, like-uri si, poate ce e cel mai important, share-uri, asadar acesta este principalul mod de promovare. Am inceput sa incheiem si o serie de parteneriate cu asociatii studentesti si sa fim prezenti la diverse evenimente de interes pentru studenti, insa scopul acestor colaborari este mai ales crearea de continut pentru rubrica Timp liber si Timp ocupat, in care publicul nostru sa poata citi unde se poate relaxa, respectiv ce oportunitati de dezvoltare profesionala au mai aparut.
Sursa: Student din provincie
IQads: Planuiti sa va mutati intreaga activitate pe website?
Adina Antonie: Da, planuim ca la un moment dat site-ul sa devina principalul mijloc de existenta a proiectului Student din Provincie, iar Facebook-ul sa ramana doar un canal de promovare. Urmeaza sa stabilim o strategie in acest sens.
Sursa: Student din provincie
IQads: Cum evitati dublarea continutului in mediile in care comunicati?
Adina Antonie: Imaginile, citatele sunt singurul tip de continut care ar putea fi dublat. Folosim Facebook-ul pentru a promova articolele scrise de echipa, ele se gasesc integral doar pe site. Cu exceptia citatelor, reteaua de socializare este canal de promovare pentru toate rubricile de pe site, adica nu incarcam direct pe Facebook comics-urile sau nu dam toate detaliile din rubrica Lauda-te, ci promovam doar link-ul. Pana cand imbunatatim site-ul, am decis sa publicam citatele direct pe Facebook, fara a le mai incarca pe studentdinprovincie.ro. Asadar, nu putem vorbi nici aici de o dublare a continutului. O sa ne punem aceasta problema dupa "renovarea" site-ului din punct de vedere tehnic si grafic.
IQads: Ce planuri de viitor aveti pentru proiectul "Student din provincie"?
Adina Antonie: In viitorul apropiat, planuim sa gasim un design mai atractiv pentru studentdinprovincie.ro, sa il facem mai user friendly si poate chiar sa ne mutam pe un alt server care sa ne permita un numar mare de vizite concomitent. Vrem sa crestem in continuare ca numar de fani pe pagina de Facebook, dar si sa iesim putin din sfera online-ului. Lansarea site-ului a fost primul nostru eveniment, insa lucram la organizarea unei alte petreceri studentesti.
Sursa: Student din provincie
IQads: Cum va ajuta proiectul in jobul de zi cu zi sau la facultate?
Ioana Cozma: Ne ajuta sa intelegem un segment de public destul de larg si destul de important pentru Bucuresti. Ne ajuta sa coordonam diferite proiecte, sa intelegem ca exista o comunitate si care sunt obiceiurile acesteia.
IQads: Spuneti-ne ceva care sa inspire tineri ca voi, care vor sa creeze proiecte de la zero.
Ioana Cozma: Toti tinerii care au idei ar trebui sa inceapa sa le promoveze in online. Platformele sociale blogurile si microblogurile, like-ul si share-ul au devenit instrumentele cele mai puternice de feedback. Teama ca nu vei fi apreciat nu mai este justificata: exista Internetul pentru orice iti trece prin cap, pentru orice vrei sa transmiti si la oricine vrei sa ajungi. Ramane la latitudinea ta cum vrei sa abordezi aceasta oportunitate.
Sursa: Student din provincie