Dupa 4 ani jumate in care a fost copywriter in Romania, Eugen Suman a plecat sa fie creativ la Bratislava, in Slovacia. A inceput de pe pozitia de Senior Copywriter la JANDL, iar de 7 luni a fost promovat pe pozitia de Associate Creative Director. Ne-am intalnit la Golden Drum, la Portoroz, unde agentia lui a luat premii Silver pentru o campanie la sectiunea Outdoor, sa descrie cum e viata de creativ in Slovacia, cat de dezvoltata e industria acolo, comparand-o cu Romania in termeni de bugete, creativitate, performante si atitudini. Despre cum a ajuns sa lucreze in afara si ce i-ar sfatui pe alti romani care planuiesc sa plece, despre lucrul la JANDL si planurile pentru mai departe puteti sa cititi in partea a doua a interviului cu Eugen, de aici.
IQads: Care sunt cele mai importante agentii din Slovacia? Dupa ce pleci de la JANDL te gandesti sa mergi la alta agentie de acolo sau sa pleci in alta tara?
Eugen Suman: Nu as merge la alta agentie din Slovacia pentru ca noi suntem cei mai buni de acolo si nu as avea unde sa evoluez. In top suntem noi, mai e Vaculik Advertising, o alta independenta care se agita sa faca lucruri, si mai e Wiktor Leo Burnett. Astea sunt agentiile care fac in mod constant work care se poate bate cu vestul Europei sau cu Romania, care deja e foarte bine vazuta din punct de vedere al creativitatii. Daca as pleca de aici as merge la o agentie mai mare, dintr-o tara cu o industrie si mai dezvoltata.
IQads: Cum sunt clientii, care e atitudinea lor vizavi de consumator?
Eugen Suman: Acolo nu am vazut vreun client care sa spuna ca slovacii sunt prosti, dar asta pentru ca sunt foarte nationalisti. Sunt cazuri in care nu putem sa venim cu lucrari foarte sofisticate, dar nu pentru ca sunt consumatorii considerati prosti.
Ce e interesant e ca acolo oamenii sunt mai slab pregatiti decat cei din Romania, si la client, si la agentie, au mai putin know-how despre ce se intampla in marketing. E o piata mai slaba, asa ca daca vii din Romania ai un avantaj si poti sa cresti agentia la care ai ajuns. Si tu cresti pentru ca primesti mai multa putere, esti mai ascultat si inveti lucruri noi. Nu stiu cum e daca te duci ca account sau planner, dar in creatie exista in general frustrarea asta ca nu suntem luati in seama si aici e bine ca poti sa-ti impui punctul de vedere mai usor si sa faci lucrurile pe care ti le propui fara sa te lupti asa de mult.
IQads: Cum ai invatat despre cultura lor astfel incat sa faci campanii relevante la nivel local?
Eugen Suman: In primul rand am iesit mult in oras cu colegii, apoi m-am uitat pe unde ies slovacii, despre ce vorbesc, observi ce fel de reclame se produc acolo si ce da rezultate in vanzari. De exemplu, in Slovacia sunt pasionati de jocurile de cuvinte si de-asta foarte multe ad-uri contin jocuri de cuvinte, astea functioneaza. Ma asteptam sa fie mai greu, dar oamenii sunt la fel peste tot, functioneaza pe aceleasi principii. Diferentele la nivel locale sunt de nuanta, in rest oamenii au aceleasi dorinte, sa traiasca mai bine, sa fie fericiti, sa devina mai buni, de asta e si frumos in publicitate, ca poti lucra oriunde daca intelegi cat de cat natura umana.
IQads: Care sunt diferentele de salarii pe pozitii similare intre Romania si Slovacia?
Eugen Suman: Din pacate sunt diferente mari. Romania e in continuare o tara cu salarii foarte mici. In Bratislava salariul minim este 500-600 euro, iar cel mediu porneste de la 900 euro. In publicitate salariile sunt mai mari decat media peste tot in lume. In Slovacia un copywriter poate spera fara probleme la un salariu de 1.800 – 2.000 euro, iau un senior copywriter porneste de la 2.300 – 2.500 euro pe luna. La noi, in Romania, salariile astea sunt primite de pe pozitii cu responsabilitati mai mari, de Group Creative Director de exemplu. E greu sa gasesti in Uniune tari cu salarii mai mici decat cele din Romania, poate doar in Bulgaria sa fie mai mici.
IQads: Bugetele de campanii cum sunt fata de cele de aici?
Eugen Suman: Sunt bugete bune, nu ne plangem, sunt bani in Slovacia, lumea investeste in comunicare.
IQads: Exista diferente intre Slovacia si Romania in dezvoltarea pe partea de digital, PR sau media?
Eugen Suman: In media vezi lucruri destepte si nemaivazute in Coreea de Sud pentru ca sunt foarte avansati tehnologic, de asta a fost si posibila campania Tesco prin care puteai sa iti faci cumparaturile de la metrou. Foarte dezvoltate sunt si Japonia, fac lucruri noi si chinezii, americanii. In Europa centrala si de Est mai putin.
Slovacia e mai putin dezvoltata pe zona de digital decat Romania, au si mai putini oameni pe net, si nu prea se cere. Clientii nu sunt interesati decat de ce stiu deja, de bannere, site-uri. Incercam sa crestem si pe partea asta, dar nu avem o echipa speciala, un departament de digital. Noi propunem la fiecare campanie ceva pe digital si avem o agentie din Cehia cu care lucram pentru implementare, dar in principiu piata e putin dezvoltata si sunt bani putini.
IQads: Cum e reprezentata industria in Slovacia la nivel de institutii dedicate, festivaluri nationale, publicatii de advertising?
Eugen Suman: Este un singur festival national, organizat de ADC Slovacia. Directorii locali de creatie il judeca, ceea ce inseamna ca e complet irelevant, fiecare trage ca agentia lui sa castige, ei se cearta, ei se impaca, ei isi dau intre ei toate premiile. Noi suntem destul de invidiati si urati de restul agentiilor si nu avem pe nimeni in juriu, asa ca an de an suntem ignorati sau luam cateva nominalizari chiar si pentru campanii cu care castigam in alte tari premii consistente.
In Slovacia exista competitia pentru Agentia Anului, titlu acordat de revista Strategy. Castigatorul e stabilit pe baza unui punctaj care aduna premiile de la festivalul national cu cele de la niste festivaluri internationale, de la Effies si cu cifra de afaceri.
Exista o uniune a agentiilor, dar e cam invizibila. ADC-ul ia decizii comune pentru industria din Slovacia. Ei organizeaza festivalul local si decid ce competitii sa fie luate in considerare. De exemplu anul asta au decis sa scoata CLIO si D&AD pentru ca li se pare prea greu sa castigi acolo.
E slab dezvoltata piata inclusiv la nivel de conferinte sau de evenimente strict publicitare. Noi vrem sa dezvoltam ceva similar cu Noaptea Agentiilor si anul asta am organizat prima cupa de fussball pentru agentii.
In plus fata de revista Strategy, mai e una care se cheama medialne.sk, e un fel de Media & Advertising. In engleza nu sunt publicatii, asa ca citesc ce scrie acolo cu Google Translate.
IQads: In afara de problemele pe care le aveti la festivaluri, mai sunt si altele cu care va confruntati?
Eugen Suman: Sunt aceleasi ca peste tot, multe pitch-uri sunt politice, multe sunt organizate doar ca sa sperie agentia de pe cont, asa ca ne luam si noi tepe cum se iau si in Romania si cum se iau, sunt convins, si la New York. In advertising conteaza cine pe cine stie, networking-ul si politica. Eu sunt sigur ca sub 50% e procentul de pitch-uri pe bune in toata lumea, nu numai la noi. Adica fara sa se cunoasca inainte intre ei, fara sa fie acordat pe prietenie sau sa caute doar cel mai mic pret.
IQads: Cum ar putea creste publicitatea in Slovacia?
Eugen Suman: Publicitarii de acolo ar trebui sa fie mai putin incapatanati, sa-si dea seama ca nu sunt buricul pamantului si ca nu stiu atat de multe pe cat cred ei. Ar fi bine sa se uite un pic mai spre vest si spre sud-est, la tari care au o traditie in a face lucrari creative. Ei au impresia ca ceilalti nu inteleg publicitatea slovaca si cat e ea de nemaipomenita, dar un ad bun e cel care transcende orice cultura si orice bariera de comunicare. Trebuie sa invete mai mult si sa fie mai prietenosi pentru ca tensiunea dintre agentii e destul de mare, sunt foarte invidiosi, nu le place cand castiga o alta agentie din tara lor. In Romania toata lumea se bucura cand o agentie ia un premiu in afara, chiar daca nu apreciaza neaparat campania, stiu ca va creste industria in ochii tuturor.
In rest au infrastructura si banii necesari, dar le lipsesc creativii, poate si din cauza sistemului educational. Dar Cehia e chiar langa, se vorbeste aceeasi limba, au bani sa ia oameni de acolo sau sa ii scoleasca pe cei de aici. Dar trebuie sa realizeze ca e loc de mai bine.
IQads: Aveti probleme atunci cand cautati juniori buni?
Eugen Suman: Da, e greu sa gasesti un junior bun la creatie, trebuie un om dispus sa ofere foarte mult si nu am gasit. Sigur, nu o sa te astepti de la un junior sa fie cel mai tare, dar daca nu e dispus sa invete si sa puna osul la treaba nici nu ai cum sa il cresti.
IQads: Cum e viata de locuitor in Bratislava?
Eugen Suman: E un oras curat, linistit, au mancare foarte buna in restaurante, e doar putin mai scump ca Bucurestiul. Probleme sunt cu viata artistica, cu underground-ul lor, nu prea au nici locuri de iesit foarte interesante. Au concerte, e un festival mare de muzica, foarte tare, se numeste Pohoda. Se traieste bine in Bratislava, dar daca vrei ceva foarte viu, foarte artistic, dupa un an sau doi incepi deja sa te gandesti la alte orase si alte tari.