Exista o tendinta placuta printre brandurile mari de a lansa reclame care se concentreaza mai putin pe produs si pe packshot-ul obligatoriu si de a livra mai degraba continut pe care consumatorii il asociaza cu valorile pe care e construit brandul respectiv. BMW facea asta in 2001, Prada a avut o initiativa asemanatoare foarte recent, iar acum Volkswagen isi arata sustinerea pentru industria filmelor independente prin trei noi spoturi care-si propun sa raspunda cinefililor care se intreaba cum au luat nastere replicile sau gesturile faimoase din filmele "Jaws", "Taxi Driver" si "The Silence of the Lambs".
Brandingul Volkswagen apare discret la finalul spotului dupa ce in prealabil ne-am delectat cu conversatia de salon dintre doua coafeze de pe un platou de filmare. Dupa ce trecem de problema mieilor mult asteptati care intarzie sa apara in filmul "Tacerea mielor", ajungem la sarmul si ochii patrunzatori ai lui Andy Hopkins. Si daca sunteti inclinati spre ascultarea atenta a dialogului, n-o sa ratati sorbitul specific al coafezei – tutore, sorbit care pare sa-i increteasca parul coafezei – ucenic pana la radacina. In timp ce coafeza -tutore se intreaba ce-l face pe Hopkins sa revina in fiecare dimineata ca sa-si bea cana de ceai alaturi de ea, noi avem ocazia sa ne gandim cat de frumos au croit creativii de la DDB povestea din spatele sorbitului legendar al doctorului Hannibal Lector.
Nici urma de branding introdus fortat in spotul care explica aparitia replicii "You’re gonna need a bigger boat". Desi in toate cele trei spoturi ale campaniei urmeaza sa vedem camionete sau rulote, nici macar un ochi de vultur n-ar depista un branding Volkswagen. In schimb, povestea curge de la sine si ne arata cum "Mr Scheider", care incearca sa doarma linistit in rulota lui de langa apa, aude intamplator replica pe care Joe le-o arunca celorlalte doua personaje care se straduiesc sa pescuiasca ceea ce pare a fi un rechin urias.
Daca facem abstractie de productie, care arata impecabil si care scade probabilitatea ca un amator sa fi surprins scenele respective, spoturile sunt realizate pe principiul slice of life, ca si cum videoclipul surprinde o scena normala a vietii. Nu se fac referiri ostentative la filmele in cauza, in schimb sunt oferite suficiente indicii pentru ca privitorii sa-si dea seama ca spotul zugraveste povestea din spatele unei replici consacrate. In spotul "Taxi Driver", bucatarul se refera la Robert DeNiro ca la "baiatul ala, Bobby" cu prea multe aere de vedeta. Dupa care interpreteaza absolut stralucit replica "You talking to me?". O experienta foarte atragatoare pentru privitor care se straduieste de la inceputul clipului sa-si dea seama despre ce film e vorba si care pana la finalul clipului uita cu desavarsire ca e o bucata din calupul publicitar care il impiedica sa vada filmul pentru care a platit (Spoturile ruleaza numai in cinematografe).
Publicitate subtila, captivanta, care sa te faca sa uiti ca intotdeauna trebuie sa cumperi ceva la sfarsit. Mai vrem.