Digital Buzz cu Carmen Georgescu (director de Marketing si Comunicare, Electrolux Romania) si Monica Botez (Client Service Director, GolinHarris Bucuresti)
GolinHarris Bucuresti a dezvoltat proiectul "Cina cu Electrolux", sub umbrela Electrolux Passion for Cooking, la care au participat 35 de bloggeri culinari care scriu pentru bloguri precum Chez.mazilique.ro, Easypeasy.ro, Crazymothercooker.blogspot.com sau Bucatarsubacoperire.blogspot.com. Bloggerii au fost invitati la Club Cortina din Corbeanca, unde au fost incurajati sa foloseasca echipamentele puse la dispozitie de Electrolux pentru a gati (cu fiecare ocazie ceva diferit) retete in functie de temele sau ingredientele propuse. Pana in prezent, au avut loc 11 editii ale Cinei cu Electrolux, printre care si doua petreceri tematice. Sub acelasi concept, Electrolux a organizat si sesiuni de gatit in Flanco si Domo si concursul pentru foodbloggeri "Cina la Cube Milano".
Digital IQads: Pe langa interesul lor pentru gatit, cum alegeti fiecare blogger care e invitat la evenimentele din campania "Cina cu Electrolux"?
Carmen Georgescu: Ne-am propus sa aducem intotdeauna bloggeri care sunt foarte activi in domeniul culinar. Sunt cateva elemente pe care le luam in considerare atunci cand decidem sa ii invitam la "Cina cu Electrolux": blogul sa fie bine intretinut, sa fie activ si interactiv – actualizat constant si sa aduca intotdeauna un plus de valoare pentru cititori. De asemenea, am apreciat intotdeauna persoanele de la care am avut ce sa invatam in materie de cooking.
Digital IQads: Cu ce fel de asteptari vin bloggerii la evenimentele organizate de branduri? Din interactiunile cu ei, ce puteti sa spuneti despre ce-ar trebui si ce nu ar trebui sa faca o agentie atunci cand lanseaza o campanie la care invita bloggeri?
Monica Botez: Nu am vrea sa ne avantam in recomandari de tipul "asa da – asa nu", insa va putem povesti cum am procedat noi. Am mizat intotdeauna pe o atmosfera calda, familiala, prietenoasa, care sa sparga barierele formale. La fiecare editie a proiectului am invitat maxim 3 bloggeri, impreuna cu o persoana draga lor. Acest fapt a favorizat foarte mult interactiunea si dialogul. Atat intre ei, cat si intre ei si reprezentatii Electrolux. Am reusit, prin intermediul "Cinei cu Electrolux", sa aducem in offline o comunitate care se cunoastea pana atunci doar din mediul online.
Niciodata nu am impus restrictii (poate doar culinare :); bloggerii care au participat la proiectul "Cina cu Electrolux" si care au scris ulterior pe blog au facut-o din proprie initiativa. Toate povestile lor sunt reale si redau intru totul atmosfera "Cinelor", deci probabil ca secretul este sa ii inviti sa iti testeze produsele, sa interactioneze cat mai firesc, cat mai familiar cu brandul tau, dar sa iti asumi riscul de a le lasa o libertate totala. Altfel, ar insemna sa le ingradesti dreptul la exprimare si la o opinie libera, ceea ce pe termen lung nu va fi benefic brandului tau.
Digital IQads: In cadrul cinelor, exista o prezentare a produselor Electrolux folosite? Cum era organizata prezentarea, ce caracteristici ale produselor erau relevante pentru bloggerii invitati?
Carmen Georgescu: Nicidecum. Lucrurile vin de la sine, atunci cand bloggerii gatesc cu ajutorul electrocasnicelor si au intrebari legate de modul in care acestea functioneaza. In plus, la eveniment este prezent intotdeauna un reprezentant Electrolux care le poate oferi mai multe detalii despre functiile si beneficiile produselor.
Digital IQads: Am observat ca o parte din bloggeri au mentionat detalii tehnice legate de aparatura atunci cand au vorbit despre retetele pe care le-au gatit. Le dati un brief la intalnire sau sunt pur si simplu inspirati sa scrie despre asta?
Carmen Georgescu: Bloggerii au avut intotdeauna libertatea totala de a scrie din propria lor perspectiva despre experienta "Cina cu Electrolux". Si doar daca au simtit autentic sa faca acest lucru. Am ales sa nu le trimitem in prealabil informatii despre produse sau despre proiect. Sa nu uitam ca sunt pasionati de cooking, deci interesul lor privind detaliile tehnice ale electrocasnicelor apare spontan, in momentul in care utilizeaza produsele Electrolux, chiar in timpul procesului de cooking. Daca au intrebari, noi suntem acolo sa le raspundem.
Digital IQads: Ce v-ati propus sa obtineti in urma campaniei? Cum a sunat brieful pentru GolinHarris?
Monica Botez: Cand am decis sa demaram acest proiect, ne-am propus sa formam o comunitate de oameni pasionati de arta culinara, care sa se intalneasca in mod regulat, sa impartaseasca noutati si sa invete impreuna. Si, pana acum cel putin, credem ca am reusit.
Digital IQads: Pe mai multe dintre blogurile unde au fost scrise posturi despre campania voastra autorii mentionau "fetele de la Golin". Mergeti pregatiti cu o stare, cu o atitudine, sunteti pregatiti si pentru un blogger necooperant?
Monica Botez: Pentru ca agentia reprezinta interfata dintre Electrolux si bloggeri, este normal sa existe astfel de situatii. Noi am privit intotdeauna acest proiect ca pe o intalnire cu prietenii, am vazut intotdeauna in el oportunitatea de a cunoaste oameni frumosi, diferiti, de la care avem multe de invatat. In mod inevitabil, aceasta premisa s-a reflectat si in atitudinea si comportamentul nostru. Starea de ne-e-bine-impreuna este cat se poate de autentica.
Digital IQads: Ce elemente au fost comune la Cinele Electrolux si ce a diferit de la o intalnire la alta? Am vazut ca retetele propuse erau diferite, in functie de ce au fost alese temele pentru fiecare seara?
Carmen Georgescu: Bloggerii au avut libertatea de a-si alege retetele pe care sa le pregateasca, in functie de dorinte si veleitati. Tocmai de aceea, retetele au fost intotdeauna diferite si unice. De cele mai multe ori, fara a sti unul de celalalt, ei au pregatit un meniu complet: antreu/supa, fel principal si desert. Incepand cu luna septembrie, am introdus un nou concept pentru "Cina cu Electrolux”: ingredientul comun. Astfel, plecand de la un ingredient dat (ex: fructele de mare), bloggerii isi alegeau o reteta pe care sa o gateasca.
Digital IQads: Cum descrieti publicul caruia i se adreseaza produsele Electrolux folosite de bloggeri in serile organizate de Electrolux?
Carmen Georgescu: Publicul Electrolux este format din persoane cu un stil de viata modern si activ, care apreciaza flexibilitatea. Isi doresc aparate electrocasnice inovative si intuitive, care sa le usureze munca, dar, in acelasi timp, care sa le ofere si posibilitatea de a se exprima liber. Sunt oameni care cauta echilibrul ideal intre rezultate casnice excelente si efort minim.
Digital IQads: Ce rezultate sunt pana acum in campanie? Cati dintre bloggerii invitati au povestit despre experienta, ce efect a avut campania asupra vanzarilor?
Monica Botez: Pana in prezent au fost implicati in proiect 35 de bloggeri de food din Romania. Absolut toti au descris pe blogul lor experienta "Cinei cu Electrolux", prin prisma personala. Si asta pentru ca fiecare a luat din acest proiect cate ceva: un nou prieten, o noua reteta, depasirea temerii de a gati in fata unui public etc.
Digital IQads: Ce buget ati investit in campanie?
Carmen Georgescu: "Cina Electrolux cu bloggeri" a fost un proiect derulat cu un buget eficient. De fiecare data, cel mai mult ne costa ingredientele :), insa in ansamblu este exemplul clasic de proiect cu "creativitate +/ buget -", dar cu rezultate vizibile si cuantificabile. Ceea nu poate fi cuantificat este relatia de prietenie care s-a legat intre noi, membrii acestei comunitati de Passioned 4 Cooking.
Iar pentru acest raport intre buget si beneficii, "Cina cu Electrolux" a fost foarte apreciat si oferit drept model de buna practica in intreaga retea Electrolux, la nivel global. Si mai mult, ne bucuram ca la sfarsitul anului trecut, proiectul nostru "Cina cu Electrolux" a primit Silver Award for Excellence la categoria Digital PR si Social Media, in cadul Romanian PR Award 2011, cea mai importanta competitie nationala a industriei de relatii publice.
Monica Botez: La "Cina cu Electrolux" au participat 35 de bloggeri de food din Romania, iar acest lucru s-a reflectat in peste 60 de articole pe blogurile de food, peste 450 de comentarii la aceste articole; proiectul a fost promovat in randul a aproximativ 42.000 de fani pe Facebook (prin intermediul bloggerilor, care au incarcat pe pagina personala de Facebook albume foto de la eveniment si au scris mai multe postari pe acest subiect).
Digital IQads: In pozele de pe bloguri apareau cateva elemente discrete de branding (insemne pe sorturi, de exemplu). Ce alte elemente ati mai strecurat?
Carmen Georgescu: In afara inscriptiei de pe sorturi si a brandingului existent pe aparatura electrocasnica prezenta la locul evenimentului, am mai folosit cateva elemente discrete. De exemplu, pentru fotografiile de prezentare a retetelor am utilizat vesela cu branding Electrolux.
Digital IQads: Dupa Domo Cooking Session, cam care au fost reactiile publicului care, obisnuit cu cititul online al recenziilor, v-a vazut live? In ce fel difera cele doua actiuni in ce priveste publicul si obiectivele?
Carmen Georgescu: Fiecare blogger care a sustinut o sesiune de gatit in Domo sau Flanco si-a adus, uneori chiar involuntar, sustinatorii. Cei care au aflat de pe blog sau de pe Facebook despre evenimentul Electrolux au venit sa-si incurajeze blogger-ul preferat si sa-l vada gatind live. Atat "Cina cu Electrolux", cat si sesiunile de gatit din Domo si Flanco se adreseaza aceluiasi public. Scopul ambelor actiuni este de a oferi posibilitatea celor pasionati de gatit sa testeze produsele Electrolux si sa le cunoasca beneficiile. Doar ca in primul caz se intampla in cerc restrans, pe cand in al doilea caz se intampla la un nivel extins.