Daca in 2004 festivalul BestAds a adus brandurile in fata consumatorilor ca sa primeasca fiecare in parte, dupa merite, portia de aplauze virtuale sau oprobiul forumurilor de utilizatori de internet, festivalul a revenit si in 2005 cu forte proaspete. Ad-urile n-au putut fugi de descalceala anuala in care consumatorii le-au sortat, le-au aranjat si le-au transformat in castigatori sau codasi ai categoriilor "Spot TV", "Print", "Spot Radio", "Campanii" sau "Coloana sonora". Hai sa ne incalzim cu editia din 2005 cat o asteptam pe cea din 2012.
Fermecam consumatorul cu televizorul
Top of mind pe 2005 a fost nici un altul decat spotul "Nebunul" (pentru Altex) care l-a adus in prim-plan pe dezaxatul simpatic, iubitor de promotii care a facut istorie cu "Da' halatul, cat e halatul?".
Cu 2% mai in urma in materie de voturi a fost spotul "Impreuna", pe vremea cand segmentul telecom Connex si cel al lui Vodafone formau cea mai mare comunitate mobila din lume.
Nu e nici o surpriza in ceea ce priveste prezenta spotului pentru Teletech "Batman" in clasament. Cand replica "Batman, Batman!" a ajuns forma de salut pe strada intre utilizatorii de internet, am stiut ca e genul de clip care o sa starneasca voturile.
"Porcul" pentru MTV si "Vinul" pentru Murfatlar s-au luptat cot la cot pentru urmatorul loc in clasament, insa fara prea mult succes. Atat povestea porcului al carui destin s-a schimbat dupa preferintele muzicale ale stapanului lui...
…cat si istoria mestesugului vinului transmise din generatie in generatie, au obtinut cate 14% din voturile categoriei, impartind astfel un admirabil loc 4.
Ultimul, dar nu cel din urma spot din categorie, a stimulat pofta de filme a consumatorilor. Si nu orice filme, ci unele in regia lui Emir Kuturica: asa a ajuns protagonistul Matrix detinator al unei curti pline cu gaste, a unei perechi de cizme de cauciuc si-a celui mai nou telefon de aur.
Print de mare angajament
Pe principiul "Fa-ti iarna car si vara igloo", Coca-Cola a castigat primul loc al categoriei cu urmatorul print. Daca acum trebuie sa stam mai aproape de calorifere (intr-un 2012 in care n-au mai ramas oase in care sa nu patrunda frigul), in 2005 asa arata perspectiva unei ierni calduroase.
Cu 5% mai jos in clasament a fost ales un print pentru care, probabil, comunitatea online LOTR s-a luptat cu indarjire. Pentru reinterpretarea filmului Lord of the Rings in varianta Emir Kusturica, utilizatorii au acordat printului 25% dintre voturile categoriei.
La urmatorul print, simt ca utilizatorii au avut parte de o infuzie de energie din partea brandului: pe de o parte ca sa-si imagineze efortul din spatele mutarii stabilopozilor si pe de alta ca sa apese mai repede butonul de vot.
Daca in 2011, ROM a fost rapit de la consumatori, in 2005 ROM propunea o rapire autentica a consumatorilor care erau nostalgici dupa senzatiile tari din 1964.
Tot in 2005, ca parte a campaniei "Made in Romania", MTV a lansat un print epic care infatisa un videoclip a la Marilyn Manson prim intermediul unor bibelouri 100% romanesti.
Castigatori pe frecvente FM
La categoria asta voturile s-au impartit intre spotul "Suparat" pentru Zapp si "Titanic" pentru Dakino. Primul prezenta o oferta atat de irezistibila incat restul spatiului publicitar ocupat in mod normal de reclama a fost ocupat de cea mai hardcore varianta a manelei "Suparat". Asa, doar pentru ca aveau timp liber.
Iar spotul pentru Dakino a obtinut 47% dintre voturile categoriei cu relatarea unei variante absolut neortodoxe, dar complet originale a sinopsis-ului pentru "Titanic. Asa cum l-ar fi facut Kusturica.
2005 in campanii
Daca vorbim de 2005 atunci in mod clar vorbim de Dorel si de ai sai care au transformat (si) consumatorii brandului Unirea in dependenti de replici precum "Ne miscam si noi mai cu talent?", devenite parte din folclor. Partea cea mai atragatoare la campania asta e dreptul la replica al lui Dorel, care isi rasplateste in sfarsit colegii pentru toate glumele 'de santier'. Vedeti mai jos un preferat de-al meu, clipul care a circulat pe net cu supranumele "Razbunarea lui Dorel".
Simt ca utilizatorii care au votat campania din 2005 pentru Connex/Vodafone au fost dominati de latura lor emotionala exact in momentul de dinaintea apasarii butonului de vot. Pentru ca e genul de campanie in fata careia consumatorii n-au putut sa ramana indiferenti; sentimentele de unitate, de lucru in echipa, de bucurie si tristete traite impreuna au invins, in mod clar, si pe cel mai imuabil dintre votanti.
De la categoria asta nu putea sa lipseasca MTV, care a reusit sa aduca aproape de inimile consumatorilor ce bateau numai in ritmuri romanesti, ritmurile pe care se danseaza peste tot in lume: Marilyn Manson, Slash, Elton John, Michael Jakson, Enrique Iglesias.
Portativul de spot-uri
Reclama "Impreuna" (Connex/Vodafone) a fost lider detasat al categoriei cu o coloana sonora emotionanta, care indeamna, inspira si mobilizeaza utilizatorii. Un efect atat de bun incat click-urile pe butonul de vot s-au oprit abia pe la 49%
Plina de viata, jucausa, ritmata. Cam asa pare coloana sonora a spot-ului "Car" pentru Avon, care are fantasticul dar de a starni spiritul funky fresh in cea mai conservatoare corporatista.
Ne-am fi asteptat ca pentru un spot care promoveaza BCR, coloana sonora sa fie sobra, serioasa, asa, ca de banca. Nu e cazul pentru scenariul reclamei "Asigurari" care functioneaza cat se poate de bine cu o coloana sonora copilaroasa si amuzanta.
Pentru un spot care e mai degraba descriptiv si care imbie consumatorul sa viseze si sa se integreze in universul asta atat de divers, coloana sonora nu putea fi decat linistitoare si melodioasa.
Iar coloana sonora a spotului "Aniversare" (tot pentru BCR) e si ea la fel de calda si melodioasa ca predecesoarea ei, indemnand utilizatorii la relaxare inainte de apasarea butonului de vot
Deci 2005 a fost un an al extremelor: de la replici extrem de nebune, la comentarii extrem de amuzante, la coloane sonore extrem de linistitoare, la interpretari de scenariu extrem de neasteptate. N-o sa gasiti ceva mainstream in topul editiei din 2005 BestAds, nimic care sa mearga "si-asa". Acum, cu asteptarile stimulate atat de mult nu ramane de vazut decat ce-au pus la cale publicitarii si consumatorii in anul urmator.
Comentarii