Anul trecut pe vremea asta, strigam catalogul agentiilor fruntase la materia Facebook. Astazi facem din nou prezenta*, in mare parte cu aceiasi oameni, un pic schimbati la fata de trecerea unui an, castigarea unor premii sau a unor clienti. Si pentru ca si noua si lor ne plac oamenii si tipologiile lor, ne-am permis sa ii categorisim in functie de activitatea share-uita pe Facebook in diverse tipuri umane.
*Topul a fost alcatuit in ordine descrescatoare a numarului de fani contorizati de Facebrands la data de 27.01.2012.
Pe primele doua locuri se aflaaaaa...
1.3x1.ro (aproape 8.000 fani) -companie publishing online din Romania orientata catre segmentele de business si media online ce activeaza in Constanta.
si
2. Agentie promovare (aproximativ 5.700 de fani), ce se autodescriu foarte sugestiv prin cuvintele "Agentie de marketing publicitate promovare"
Putem deja trage o prima concluzie interesanta pentru starea lucrurilor in industrie la momentul acesta: intotdeauna e cineva care poate mai bine, chiar daca nu sunt in top of mind cand vine vorba de topul agentiilor.
3. Creatica Media
4. Vitrina Advertising
5. Brandient
6. Pygmalion Advertising
7. Leo Burnett Romania
8. McCann Erickson Romania
9. Brandstalk
10. Rusu + Bortun
3. Creatica Media (peste 4.000 de fani) deschide revolta agentiilor ardelene, unde lucrurile se fac incet dar bine, ceea ce poate explica succesul agentiei din Cluj in topul fanilor de pe Facebook. Creatica Media este o agentie de creatie si strategie publicitara, ce se intituleaza a fi "brandency" ("Adica o combinatie dintre o agentie de creatie + strategie publicitara si o agentie de branding") activa pe piata de 4 ani. A aparut in peisajul Facebook cu chef de vorba, ca un unchi sfatos trecut prin viata si gata sa-ti arunce bucati filosofice instant. Desi nu posta prea des (in medie cam de 2 ori pe luna), iar spatiul din wall era rezervat doar propriilor comunicate, fanii si invataceii obisnuiau sa puna intrebari in tab-ul de Discussions. De la "ce joburi sunt in publicitate" pana la "cum imi dau seama ce job ar trebui sa imi aleg", Creatica raspundea pe rand, detaliat si inspirat. De atlfel, creaticii din Cluj nu se sfiesc nici sa spuna verde-n status ce cred despre campanii locale (cum ar fi endorsarea Pepsi de catre Inna) chiar si atunci (sau mai ales atunci) cand parerile nu sunt chiar favorabile. Corectitudinea politica n-a ajuns inca la Cluj si asta nu poate fi decat de bine.
Acelasi ton molcom cu vorbe alese pe spranceana intalnim si in newsletter-ele lor trimise o data la 2 saptamani, cu povesti interesante din publicitate si domenii conexe, stiri despre companie si ilustratii frumoase.
In ultimul timp insa, relatia dintre Creatica si fanii de pe Facebook s-a mai racit. Tab-ul de Discussions nu mai exista, iar Creatica isi face timp cu greu sa mai spuna ceva online. Nu ne ramane decat sa speram ca isi conserva energia si creativitatea pentru newslettere.
4. Vitrina Advertising (peste 3.500 de fani) continua topul national si contribuie impreuna cu Creatica Media la victoria agentiilor de provincie impotriva bucurestenilor cu sedii centrale. Imprumutand mult din vocea blogger-ului angajat Darius Groza (mai cunoscut publicului consumator de online sub numele de jeg.ro), Vitrina e simpatica, transilvaneana, prezenta si deschisa. Vitrina e varul de la Cluj, care desi "nu sta la capitala" e bine conectat la viata urbana si profesionala si, culmea, are si accentul ala simpatic. Nu ca ar procrastina, dar Vitrinistii au o prezenta constanta pe Facebook si ne anunta prompt ce proiecte mai au, ce mai fac prin mansarda sau ce mai cred despre ce se mai intampla in publicitate. Le place sa se mandreasca cu oamenii care lucreaza acolo si-i promoveaza cat de des au ocazia. Isi anunta postarile de pe blog, unde scriu mai rar, dar mai cuprinzator si nu ocolesc posturile despre aniversarile si evenimentele la care mai participa angajatii.
5. Brandient – se mentin in top ca fiind agentia serioasa de branding, proaspat extinsa si in Asia. Fata de anul trecut, comunicarea lor de pe Facebook a inceput sa se diferentieze sensibil de vocea liderului, Aneta Bogdan, desi aceasta ocupa inca o mare parte din comunicare. De la aparitii in media, promovarea cartii "Branding pe frontul de est" (care are si un tab dedicat) si pana la noua initiativa politica "Impreuna 2012" din care face parte, Aneta Bogdan este inca top of mind atunci cand spui Brandient. In rest, Brandient isi anunta cei aproape 3.500 de fani despre ce joburi mai au disponibile, ce proiecte au mai terminat sau ce se mai intampla in viata angajatilor lor. Brandient e tipul ala pe care parintii tai ti-l vor da intotdeauna exemplu. Stiti voi, clasicele "uite, Brandient a luat 10 la teza!" sau "uite, Brandient nu umbla noaptea pe strada cu toti golanii".
6. Pygmalion Adv a avut un 2011 plin de succes din punct de vedere al cresterii pe Facebook. Desi anul trecut nu se regasea in topul nostru, acum e liderul celei de-a doua jumatati, cu cei 3345 de fani stransi cel mai probabil odata cu bradul castigator la competitia de Craciun intre agentii. Dar inainte de a avea cel mai tare brad, Pygmalion au intrat in cartea recodurilor cu cea mai mare expozitie foto digitala din lume pentru clientul Samsung, s-au mutat in sediu nou si au dat o petrecere de inaugurare. Aproape in fiecare zi, Pygmalion ne serveste cu informatii funny sau interesante din lumea publicitatii sau din sediul lor. Au poze bine documentate de la activarile pe care mica si energica echipa le pune in practica. Pygmalion ar fi gasca din liceu: zambitori, trendy si hiperactivi. Sunt sigura ca, la nevoie, ar fi suflat unui coleg ascultat.
7. Leo Burnett coboara 2 pozitii de la locul 5 detinut anul trecut, dar se tin inca tare. Nu uita niciodata sa-si informeze cei peste 2.800 fani despre premiile pe care le-au mai castigat, ce petreceri mai organizeaza, aparitii in stiri si nici sa-i ureze pe cei cu nume de sfinti (Andrei sau Ion). Se converseaza cu ceilalti Leo Burnetti din retea si cu Graffiti BBDO. Ii declar petrecaretii agentiilor!
8. McCann Erickson Romania - marii castigatori pe plan international ai advertising-ului romanesc nu sunt nici pe departe asa de populari pe Facebook pe cat ne-am fi astepatat, strangand doar peste 2.500 de oameni care ii plac. Dar pe principiul pantentat tot de ei "un leu la raft, 9 lei la Cannes", McCann-ul romanesc e de 9 ori mai activ in real life – conferinte, lansari, targuri de bunatati si din ce in ce ai multe evenimente incep sa se petreaca in sufrageria McCann. Cum era de asteptat, wall-ul este navalit de stiri si link-uri din media romaneasca si internationala, unde agentia nu conteneste sa fie laudata. Wall-ul McCann a sustinut si campania "Romanii sunt destepti" cu testimoniale, link-uri si stiri. McCann, sunt sigura ca v-ati prins, se inscrie in tipologia norocosului - reuseste sa castige tot fara sa devina tocilar si sa-si piarda prietenii, e modest, dar cool si toata lumea vrea sa stea pe langa el.
9. Cei de la Brandstalk (peste 2.500 fani) sunt foooarte vorbareti! Nu doar despre ce fac ei (si fac multe, chiar si activari speciale pentru contul de Facebook), ci si despre inspiratie din domeniu – conferinte TED, link-uri cu povesti inspiring si poll-uri ce transfera discutiile din agentie in dezbateri online (de exemplu emisiunea TV preferata). Brandstalk e tipul ala care afla toate chestiile cool inaintea tuturor.
10. Rusu+Bortun (2512 fani) dau din casa big time! Si asta nu poate decat sa ne placa, desi au retrogradat 4 pozitii fata de anul trecut. Au chiar si o sectiune speciala care se numeste In-House Stories in care au produs un scurt-metraj in care fiecare angajat s-a lasat filmat si descoperit in cateva cuvinte simple pentru a ne lasa o impresie despre cum sunt ei. De altfel precizeaza inca din descriere ca ei fac, pe langa Branding + Advertising + Online, si Daily Tales. Recunosc ca m-au convins sa procrastinez cu placere destul de mult pe pagina lor. Ei sunt prietenii aia buni, la care te duci sa dormi cand esti deprimat si nu mai ai chef de nimic. Pentru ca stii ca pot sa te inveseleasca oricat de suparat ai fi.
Din echipa celor care au retrogradat din top in 2011 fac parte Headvertising (de pe locul 4 pe locul 16, 1972 fani), Grapefruit (de pe locul 3 pe locul 13, 2115 fani), Funky Business (de pe locul 7 pe locul 22, 1046 fani), Senior Interactive (de pe locul 10 pe locul 23 922 de fani). Bortun-Olteanu (2439 fani) care anul trecut se regasea pe locul 9, a promovat in nou-infiintata categorie "Topul agentiilor de PR".
Dintr-o aruncatura de ochi vedem ca e in companie buna.
1. The Public Advisors
2. Bortun-Olteanu
3. The Practice Romania
4. Roddia
5. Fast Forward Communications
Astept cu nerabdare ca agentiile sa-si faca timp de aplicatii si initiative self-promo pentru a iesi castigatori in razboiul pentru cucerirea unui like.