Branduri din portofoliul Free Communication active in 2011
Credit Europe Bank, Fresenius NephroCare Romania, Lindab Romania, Mazda CSEE, New Look, Oradea Shopping City, Renania, Ruris, Salveaza Vieti, Sanofi, Wizz Air, Xella Ro si Zentiva.
Tipuri de proiecte implementate
Am livrat, in functie de specificul si nevoile clientilor, toate tipurile de servicii PR, de la comunicare corporatista si de brand sau managementul reputatiei, pana la planificare strategica si comunicare de criza. De asemenea, am gandit si implementat evenimente si proiecte speciale de BTL si am desfasurat campanii de social media.
Ceea ce am observat anul acesta a fost cresterea solicitarilor pe zona de de social media si a proiectelor de comunicare interna. O explicatie ar fi faptul ca, intr-o perioada dificila din punct de vedere economic, clientii se orienteaza catre solutii mai eficiente si mai bine directionate. Fiindca nu mai au la dispozitie aceleasi bugete pentru training-uri si petreceri, au ales sa isi fidelizeze angajatii si sa mentina un tonus bun in companie prin alte mijloace, poate chiar mai de impact decat solutiile standard aplicate altadata. De asemenea, comunicarea online a devenit obligatorie pentru cei mai multi dintre clienti, capatand chiar prioritate in raport cu mijloacele de comunicare traditionale.
Impartirea proiectelor pe bugete
80% - consultanta strategica
20% - evenimente
Modificari in cerintele clientilor
A crescut vizibil apetenta clientilor pentru comunicarea online. Chiar si cei mai sceptici, chiar si aceia care considerau social media un "moft" s-au intors cu 180 de grade, fiind anul acesta foarte implicati, foarte interesati si curiosi in ceea ce priveste domeniul si deschisi la a dedica o mare parte din timp si resurse relatiei cu publicul din online.
Modificari de bugete
In 2011, valoarea bugetelor alocate PR-ului de catre clientii permanenti Free Communication a fost similara cu cea din 2010, o usoara scadere inregistrand insa zona de clienti punctuali si proiecte speciale de BTL. Daca ne uitam in urma, anul 2008 a fost bun pentru noi si pentru piata, dar nu spectaculos. Sa nu uitam ca in 2008 au inceput sa se faca simtite primele semne ale crizei.
Privind inainte, 2012 se anunta dificil. Clientii se asteapta la mai mult in aceeasi valoare a bugetelor. Intelegem contextul si cu siguranta le vom fi alaturi partenerilor care ne sunt, la randul lor, alaturi de multi ani. Avem si discutii referitoare la micsorarea bugetelor, lucru cauzat de politica generala de reducere a cheltuielilor aplicata momentan la nivel regional, in anumite companii.
Ne pregatim pentru un an greu, in care ne-am fixat totusi obiective de business ambitioase. Avem mare incredere in oamenii nostri si in capacitatea de a transforma obstacolele in oportunitati.
Modificari in agentie
Anul acesta am sarbatorit primii 10 ani de activitate si de efort pentru impunerea unor standarde ridicate in comunicarea PR. De asemenea, anul acesta ne-am mutat intr-un sediu nou, mai primitor si mai favorabil exprimarii libere a creativitatii.
Premii castigate
Golden PR Award alaturi de Salveaza Vieti, asociatie care se ocupa de imbunatatirea conditiilor de tratament pentru bolnavii de cancer, un client pentru care lucram pro bono, de care am devenit foarte atasati si care ne aminteste in fiecare zi cat de mare este puterea comunicarii si cat de importanta, mai ales in astfel de cazuri.
De asemenea, anul acesta amprimit premiile de Best Worldwide Communication Campaign din partea Grupului Sanofi pentru campania organizata cu ocazia Zilei Mondiale de Combatere a Diabetului (Baloane pentru diabet - 2010) si Best Crisis Communication, acordat de Generali Group pentru gestionarea cazului Dragonul Rosu (cea mai mare dauna din istoria moderna a asigurarilor).
Pentru noi premiile nu reprezinta o prioritate. Obiectivul nostru major ramane obtinerea unor rezultate bune pentru clienti.
Tendinte observate in 2011
Accesul mai facil la consumatorul final, prin social media; exigenta mai mare a clientilor in ceea ce priveste creativitatea si rezultatele, odata cu scaderea bugetelor; cresterea focusului pe responsabilitate sociala; atentia acordata comunicarii interne.
O concluzie despre 2011
"Inteligenta inseamna adaptare" – Marin Preda.