Serban Alexandrescu a venit in vizita la cadeti cu ganduri mai creative, astfel incat ultimul training IQads Kadett din an nu a fost nici pe departe unul la care bobocii sa stea cu nasul in caiete, notand constiinciosi ceea ce li se dicteaza. Serban a vrut ca training-ul sa decurga sub forma unor conversatii si sa raspunda cadetilor unor intrebari punctuale. Ceea ce initial se anunta ca un training despre cum sa scrii un scenariu bun si despre succesul celor de la competitia de scurtmetraje Done in 60 seconds a continuat foarte natural intr-o conversatie despre succesul filmelor romanesti sau de la Hollywood, publicitate, insight-uri si antreprenoriat local.
Prinde insight-ul, pune-l in poveste!
Referitor la insight-uri, Serban le-a recomandat cadetilor sa profite de faptul ca sunt tineri si, desi nu au apucat sa experimenteze diferite etape ale vietii si sa cunoasca foarte multi oameni, mediile in care se invart le sunt propice dezvoltarii unor insight-uri valoroase. In nici un caz nu iti vor veni idei uitandu-te pana iti sangereaza ochii la foaia de brief, nu vei gasi insight-uri la urmatoarea camera de camin dar ele circula libere in tramvaie si ca sa le prinzi "trebuie sa traiesti, sa-ti placa oamenii […].Orice divort si inmormantare in plus iti folosesc".
La fel ca in publicitate, insight-urile sunt foarte apreciate si in filme, fie ele scurtmetraje sau lungmetraje. Serban spune insa ca e necesar si un anumit respect pentru formulele testate de milioane de ani de umanitate – filmele de peste o ora si 45 de minute sunt mai greu de "digerat" pentru fiziologia umana, lucru pe care industria de la Hollywood l-a inteles si l-a exploatat. Atunci cand iesim de la o comedie romantica asa-si-asa si ne continuam viata ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat nu realizam catre draft-uri de scenariu au ajuns la cosul de gunoi si cate duble trase sunt in spate.
"A fost si dragoste intre romani si marci"
"Noua ne-au spus niste oameni prin ’96‚ 'Bai, seize the day!'. Erau niste statistici cu cat de interesat era romanul de publicitate. FOARTE! Se ducea la baie in timpul filmului si se intoarcea sa vada calupul de publicitate. Bai, au fost vremuri d-astea, au fost si nu se mai intorc, o sa avem relatia zic eu normala pe care trebuie sa o aiba un om cu niste marci de orice. Bai, deci nu-s copiii tai, sunt niste chestii care iti fac viata mai usoara, dar sunt niste lucruri, nu-ti vorbesc. In publicitate noi injectam cu seringa un pic de sufletel si personalitate in niste chestii de carton care stau pe un raft", a spus Serban referitor la pierderea interesului de alta data pentru publicitate.
"Cei care au mai ramas inca fascinati de publicitate sunt copiii, ceea ce spune multe despre cat de infantili eram noi acum 15 ani.", a adaugat Serban. „Cand vine un junior intr-o agentie, fiecare spot de 30 de secunde are cate o pagina 3 sferturi sau 2 pagini. Cand aud ca nu se mai opreste imprimanta ma gandesc ca […] fie a descris tot ce era pe masa si monograma de pe furculite, which is bad, fie tocmai mi-a scris un spot de 3 minute jumate, ceea ce e cel mai frecvent. In general la inceput n-ai nici un fel de relatie cu timpul si te minti foarte tare ca lucrurile se vor intampla, nu se stie cum, rapid."
Ca sa te adaptezi intr-o agentie iti mai trebuie si un minim simt al realitatii in ceea ce priveste posibilitatile clientului. "Daca stii ca ai drept client un mic producator de cascaval din culoarul Rucar-Bran si tu incepi spotul cu ‚Suntem la mare, pe un yacht’, dupa care‚ suntem la munte, pe o…’ -2 locuri de filmare, minim 2 zile de filmare, cu transport, pe apa, unde trebuie sa tragi orice cu de 5 ori mai multe duble…", spune Serban.
Nu-ti lasa scenariul singur in casa de productie!
Am mai aflat si despre greselile clasice ale copywriter-ului junior venit in agentie cu dorinta apriga de a scrie si a se exprima pe sine prin scris. Cu siguranta stiti de scenariile in care produsul este adus de un Saint Bernard salvator sau pe cel in care produsul este pe post de stafeta, clisee de care nu scapa nici un junior. Imprimanta care nu se mai opreste din printat scripturi este de obicei o indicatie clara ca respectivul tocmai a cazut in capcana descrierilor infinite de decor si atmosfera, lucruri care ar trebui sa fie in sarcina regizorului.
"Exista acesti scenografi de scenaristi. ‚Perdelele din catifea rosie cadeau grele...’ De ce te joci tu si de-a scenograful? Lasa-l pe regizor sa vada cel fel de perdele merg mai bine acolo. Tu nu creezi un univers, tu creezi o poveste. Si asta deja e foarte greu. Deci nu dati detalii decat daca ele sunt absolut relevante pentru actiunea de mai incolo."
Desi au tot incercat, cadetii nu au reusit sa obtina o reteta garantata a scriptului de la idee la executie. Si nu pentru ca Serban n-ar fi vrut sa le-o spuna, ci pentru ca aceasta nu exista: "Normal ar fi ca in timpul procesului de productie sa castigi valoare. In Romania incerci sa nu pierzi. E o problema de resurse, dar si de orgoliu. Sunt foarte putini oameni buni care stiu sa faca asta, iar agentiile folosesc scuza banilor putini."
Fii un domn bine, la costum!
Desi nu suntem un popor de oameni de vanzari sau de vorbitori in public si oameni cu initiativa in general, un ultim sfat pentru cadetii aflat la inceputul carierei a fost sa investeasca intr-un costum pentru ca ii va ajuta foarte mult atunci cand vor vrea ca ideile sa le fie luate in serios si sa fie trecuti in categoria profi. Daca te vei numara printre creativii care ajung sa prezinte la client, poate ar trebui sa te gandesti de doua ori inainte de a-ti afisa toate pierce-urile. Faptul ca esti cool il va face pe client sa creada ca si fiul sau poate face ceea ce faci tu. So suit up!
Iar daca va place sa scrieti si va ganditi sa faceti asta intr-o agentie, think twice. "Nu asta este modul si locul in care sa te implinesti prin scris, pe bune. Mai ales ca textele vor fi ceva de 3 randuri cu explicatie pentru cele 3 randuri de 20 de randuri, dar aia e explicatie tehnica pentru client. Este o meserie foarte frustranta pentru oamenii care cred ca 'am venit sa scriu'. Ai venit sa scrii, dar niciodata 200 de pagini dintr-una, ci de 400 de ori cate o jumatate de pagina", spune Serban.
Dupa discutii, cadetii au ramas sa-si imparta cadourile de la Secret Santa si sa cante colinde la karaoke. Am documentat si partea aceasta cu un album de poze pe Facebook.
Programul de talent scouting IQads Kadett este organizat de IQads cu sprijinul agentiei-partener Mercury360. Cadetii sunt alesi in urma unui test de orientare si examinare online care verifica gradul in care personalitatea tinerilor se apropie de personalitatea ideala a principalelor meserii din industria de marketing si comunicare, testul fiind disponibil pe site-ului programului -www.IQadsKadett.ro.
Odata admisi in program, cadetii participa la o serie de training-uri si prezentari de case study-uri organizate special pentru ei in Clubul Kadett, aflat in sediul IQads. In plus, cadetii primesc invitatii la evenimente ale industriei, carti de specialitate, precum si sansa de a beneficia de stagii de practica in agentii si companii