Spotul spoturilor

Nimic nu te poate pregati pentru acest spot. Este Spotul Spoturilor. Cel mai si cel mai. In engleza i-as spune: "The mother of all". Si chiar nu exagerez.

De-a valma
Detergentii Alley si Nilsi m-au prins pe picior gresit intr-un asemenea hal incit nici nu stiu cu ce sa incep.
Castingul este PERFECT. In spiritul neorealismului italian, personajele sint jucate de non-actori care de fapt isi joaca viata. Greseala este insa ca ei joaca si nu traiesc personajul. Si il joaca atit de prost, incit "neconvingator" mi s-a parut un eufemism maxim. Premisa, teoretic buna, ca personajele dintr-un spot pentru un detergent super-ieftin sa fie "rupte" din realitate si nu oameni care joaca un rol, dar acasa joaca altul, a fost pervertita intr-un mod greu de inchipuit inainte de vizionare.
Niciodata nu am vazut un joc regizat atit de prost. Fiecare personaj isi asteapta cuminte rindul pentru a-si rosti replica, dialogul e cit se poate de "scris", lipsindu-i orice fel de naturalete, orice fel de simt al limbii.

Constructia spotului nu putea sa fie mai formala si mai artificiala. Simetrica pina la pedanterie, aceasta ma face sa cred ca "realizatorul" reclamei face niste filme de nunta de cel mai inalt profesionalism, probabil cu aceeasi camera cu care a filmat si spotul acesta. Avem si primplanuri, si planuri de ascultare, parca am fi intr-un An Idiot's Guide luat in mina de un copil in clasa a 7-a.

Subliminal, cadrul cu spalatorul-sef e indesat cu pungi de Alley si Nilsi, atit pe rezervorul wc-ului, cit si linga ele. Sintem expusi la "aratarea" produsului aproape toate cele 30 de secunde ale spotului. GOOD JOB!
Alegerea cadrului, tot in spiritul neorealismului, e tocmai o baie obisnuita. O baie de oameni care ar cumpara Alley si Nilsi, o baie de oameni mai putin avuti.

De lumina nu mai spun nimic. E si ea cinematografica, in spiritul Dogme 95. De altfel, mai tot spotul e in spiritul acestui manifest, in sensul ca nimic nu e infrumusetat artificial, e filmat acolo unde se petrece actiunea, nu contine actiuni superficiale si altele asemenea etc. Problema e ca acesta este un clip publicitar care a rezultat in acest mod nu din vreun calcul artistic, ci din pura nepricepere si lipsa de bun simt.
(FRATILOR!!! V-ati uitat vreodata la spot dupa ce l-ati "facut"?)

Despre ideea creativa care sta in spatele acestei executii ar putea fi spuse si citeva vorbe bune, in sensul ca premisa cu detergentul cu care spala si barbatii imi pare sa aiba potential. Acest fapt bun, insa, cred ca e unul involuntar si megacliseul adaugat la final: "Detergenti de calitate superioara" imi confirma banuiala. Cam cit de naiv trebuie sa fii ca sa crezi ca e destul sa spui un lucru ca lumea sa te creada sau ca un spot atit de prost poate fi in vreun fel mintuit de prezenta sintagmei "calitate superioara"?

Si cartonul final e desprins din alta lume, cu detergentii inghesuiti intre un line scris cu italice si unul scris cu litere mari si bolduit in parte. Desigur, merita macar o mentiune si bulina cu "Nou".
Cu alte cuvinte, iata un spot din alta lume, cu o ideea posibil promitatoare, dar involuntara si care este asasinata miseleste de o executie pentru care cuvintele nu sint suficient de expresive.

P.S. Nu-mi ramine decit sa-i multumesc lui Bogdan pentru spot si sa ma intreb daca acest spot merita cele 548 de cuvinte din acest articol?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related