Cu peste 2500 de hectare de plantatii viticole, Jidvei este cel mai mare producator de vinuri cu Denumire de Origine Controlata din Romania. Volum, diversitate si calitate remarcabila de produs. Jidvei prelucreaza anual peste 25 de milioane kg de struguri, iar plantatiile grupului sunt autorizate de catre O.N.V.P.V. pentru obtinerea vinurilor cu denumire de origine controlata – D.O.C. Cand spui terroir romanesc, te gandesti, in primul rand, la Tarnave Jidvei, unde se produc unele dintre cele mai apreciate vinuri si spumante romanesti. Calitatea acestora este confirmata, an de an, de medaliile obtinute la prestigioase competitii internationale. Vinurile Jidvei au fost distinse in ultimii 10 ani cu peste 500 de medalii.
Pe teritoriul Romaniei, vinurile au inceput a fi produse in urma cu mult timp. Ei bine, astfel, odata cu acest ”in urma cu mult timp”, incepe si istoria locului. Istoria Jidvei.
484-425 i.Hr.
Primele mentiuni istorice
Pe teritoriul Romaniei, izvoarele si marturiile istorice atesta cultivarea vitei-de-vie inca din secolele V-I i.Hr., Herodot mentionand in scrierile sale ca geto-dacii practicau viticultura pe vaile Tarnavelor din vremuri stravechi, fiind viticultori renumiti.
1177
Prima atestare documentara
Una dintre cele mai importante cetati medievale de pe valea Tarnavei Mici, Cetatea de Balta, este atestata documentar.
1200
Weinland, Tara Vinului
Vinurile de Tarnave sunt cunoscute inca din epoca feudala, cand Transilvania era denumita si „Tara Vinului” (Weinland). Colonizarea sasilor in Transilvania a contribuit la dezvoltarea viticulturii si vinificatiei.
1489
Stefan cel Mare
Cetatea este daruita de catre regele Matei Corvin domnitorului moldovean Stefan Cel Mare, impreuna cu o plantatie de vita-de-vie in satul Velt.
1624
Cetatea de Balta
Este finalizata constructia actualului castel din Cetatea de Balta, inceputa dupa daramarea vechii cetati in anul 1544. Constructia este cunoscuta in prezent atat sub numele de Castelul Bethlen-Haller, cat si sub denumirea Castelul Jidvei.
1683
Castelul Bethlen din Sanmiclaus
Constructie unica, reprezentativa pentru Renasterea tarzie din Transilvania, castelul a fost ridicat intre anii 1668-1683 in locul unui conac mai vechi al familiei Bethlen. In 1856, castelul ajunge in proprietatea familiei Brukenthal care il renoveaza infiintand aici o scoala agricola.
1949
Infiintarea primei societati viticole Jidvei
Este infiintata Intreprinderea Agricola de Stat Jidvei, un prim pas spre ceea ce va deveni, 50 de ani mai tarziu, compania Jidvei.
1958
Crama Balcaciu
Acest an marcheaza finalizarea constructiei Cramei Balcaciu, unde se produc, in prezent, distilatele din vin Jidvei.
1958
Concursul International de la Ljubliana
Tot in anul 1958, vinurile de la Jidvei primesc primele aprecieri la nivel international. Vinurile din soiurile Traminer Roz, Feteasca Regala si Sauvignon Blanc sunt distinse cu medalii de aur la Concursul International de la Ljubliana.
1974
Construirea Cramei Jidvei
Cea mai mare dintre cele patru crame detinute de grupul Jidvei, crama cu acelasi nume, a fost construita in anul 1974, iar in prezent este locul in care sunt imbuteliate vinurile linistite si spumantele produse de Jidvei.
1974
Gama Spumant Jidvei
Anul 1974 marcheaza si lansarea gamei Spumant Jidvei. Produs prin metoda traditionala, acesta a devenit, odata cu trecerea anilor, un produs-emblema.
1975
Gama Traditional
Una dintre primele game lansate, Traditional cuprinde vinuri prietenoase care, prin lipsa lor de ostentatie, s-au impus ca reper in lumea celor care prefera vinurile albe. De altfel, Traditional Riesling este cea mai longeviva marca autohtona de vin.
1989
Crama Blaj
Infiintata in 1989 si modernizata in 2007, crama Blaj gazduieste vinoteca in care se regasesc cele mai vechi vinuri Jidvei.
1999
Infiintarea companiei Jidvei
Are loc privatizarea IAS Jidvei si infiintarea actualei companii Jidvei marcand, printr-un amplu program de retehnologizare si modernizare, trecerea la o noua etapa de dezvoltare, o etapa a viticulturii si oenologiei moderne in Podgoria Tarnave.
2000
Gama Clasic
Portofoliul Jidvei este imbogatit cu gama Clasic. Vinuri seci care, prin calitatea si caracterul lor, se impun ca repere, fiind expresia unei lungi si bogate traditii viticole.
2001
Festivalul National de Folclor „Strugurele de Aur”
Eveniment de amploare in spatiul cultural national, Festivalul s-a nascut din dorinta conducerii companiei Jidvei de a contribui la conservarea si promovarea culturii traditionale romanesti, de a sprijini demersurile generatiilor de interpreti de valorificare a cantecului si traditiilor noastre.
2002
Gama Castel
Gama Castel reuneste o colectie de vinuri din rezervele speciale ale companiei, vinuri pline de farmec si savoare pe care timpul le-a desavarsit tacut, lasandu-si amprenta peste ele.
2002
Vinars VSOP
Tot in 2002 are loc si lansarea Vinars Jidvei VSOP, un distilat vibrant a carui noblete este data de maturarea in butoaie de stejar local si care reuseste sa exprime pe deplin stradania viticultorului si a oenologului.
2003
Gama Tezaur
Lansarea gamei Tezaur aduce un element de noutate pe piata vinurilor romanesti: cupajele Feteasca Regala cu Sauvignon Blanc si Feteasca Regala cu Muscat Ottonel, care, in scurt timp, se impun ca expresie a autenticitatii si armoniei dintre soiuri care au contribuit la renumele companiei Jidvei.
2003
Gama Margaritar
Lansarea gamei Margaritar aduce vinuri spumante obtinute din soiuri consacrate in producerea vinurilor spumante traditionale – Pinot Noir, Chardonnay – , dar si soiuri reprezentative pentru podgoria Tarnave – Jidvei , cum este Feteasca Regala, bucurandu-ne in acest fel de prezenta terroir-ului, a amprentei senzoriale caracteristice acestei zone.
2005
Scoala de vita
Cu o suprafata de 17 hectare, pepiniera care reprezinta prima scoala privata de vita-de-vie din Romania este locul in care Jidvei produce materialul saditor viticol cu valoare biologica ridicata in cantitatea necesara realizarii noilor plantatii.
2008
Gama Grigorescu
Picturile lui Grigorescu ne-au inspirat in crearea unei game ce poarta numele marelui pictor roman, reunind vinuri demiseci, delicate, care surprind prin armonie si prin arta realizarii lor.
2010
Gama Nec Plus Ultra
„Pana aici, dincolo nu se mai poate!”, expresia latina Nec Plus Ultra ii avertiza pe navigatorii ce intrau in Stramtoarea Gibraltar ca au ajuns la sfarsitul lumii cunoscute. Expresia se materializeaza in vinurile din aceasta gama, care traseaza noi granite in definirea caracterului de soi. Primul vin al gamei, Sauvignon Blanc 2009, a fost cel mai premiat vin alb romanesc in anul lansarii sale.
2011
Lansare Eiswein
Un vin desert pretios, o poveste care se scrie cu rabdare si truda, doar in anii viticoli exceptionali, din primavara pana la inceputul iernii. Eiswein Jidvei cuprinde toata priceperea si pasiunea vinificatorilor nostri si poatra amprenta podgoriei Tarnave.
2012
Lansare gama Mysterium
Mysterium s-a nascut din taina greu de patruns a cupajului. Soiuri pure, nobile, au fost alese si asamblate cu grija de catre vinificatorii Jidvei, dand nastere unor cupaje armonioase.
2012
Lansare Gama Owner’s Choice
Cele mai prestigioase vinuri ale unei crame se regasesc intr-o colectie limitata. In cazul Jidvei, aceasta colectie este garantata de insusi proprietarul cramei, astfel luand nastere gama Owner’s Choice.
2014
Crama Tauni
Infiintata in 2014, crama Tauni impresioneaza prin caracteristici inovatoare ce tin de amplasament, constructii, echipamente si instalatii, prin tehnologiile moderne folosite si, mai ales, prin utilizarea energiilor gravitationale. Tauni este astazi cea mai mare crama gravitationala din Europa.
2015
Prima editie a Campaniei „Must de la Jidvei”
Prima initiativa din Romania de comercializare a mustului de calitate superioara micilor producatori si gospodari, aceasta campanie este parte a unui demers mai amplu de formare a unei comunitati solide, promotoare a vinului traditional si a produselor romanesti.
2016
Dopuri BIO
Jidvei devine unul dintre primii producatori la nivel mondial care foloseste dopuri 100% reciclabile pentru vinurile produse.
2017
Vanzari de 14 milioane de sticle
Anul 2017 a adus companiei vanzari cu 13% mai mari fata de anul precedent si peste 14 milioane de sticle vandute, o crestere sustenabila in conditiile in care Jidvei este singurul producator care realizeaza intreg portofoliul de produse din recolta obtinuta din cele 2.500 de hectare de plantatii proprii, element determinant pentru un control riguros al calitatii.
2017
Jidvei devine Superbrand
Prin programele pe care le desfasoara in 88 de tari, Superbrands celebreaza brandurile de succes si premiaza reputatia, identificand cele mai puternice branduri locale. Statusul de Superbrand intareste pozitia brandului, ii adauga prestigiu si reasigura consumatorii si furnizorii ca este cel mai bun brand din categorie.
2018
Gama Vinul Unirii
Cu ocazia Primului Centenar al Romaniei Mari, Jidvei aduce un omagiu tuturor acelora care s-au dedicat infaptuirii unitatii nationale, prin lansarea Vinului Unirii, produs aniversar care celebreaza acest moment de sarbatoare a tuturor romanilor.
2019
„Primul loc e doar primul pas”
Jidvei celebreaza 20 de ani de pasiune si respect pentru arta vinului si anunta lansarea campaniei „Primul loc e doar primul pas”, o campanie integrata de comunicare, relevanta, de anvergura nationala prin care Jidvei transmite un mesaj puternic, in legatura directa cu spiritul uman.
2019
Jidvei in Time Magazine
Editia britanica a revistei Time, una dintre cele mai prestigioase publicatii din lume, a publicat un articol special dedicat povestilor Jidvei, farmecului Transilvaniei si traditiei vinului romanesc de-a lungul istoriei.
2019
Grand Gold Medal la Concours Mondial de Bruxelles
Doua dintre vinurile Jidvei, Owner’s Choice Ana Sauvignon Blanc 2018 si Jidvei Feteasca Regala 2009 au fost singurele vinuri din tara noastra distinse cu Marea Medalie de Aur la Concours Mondial de Bruxelles 2019. Cu aceste doua distinctii extrem de importante, Jidvei devine primul producator roman de vinuri care obtine aceasta performanta deosebita in cadrul unuia dintre cele mai prestigioase si riguroase concursuri internationale de vinuri.
2020
Pe primul loc e Romania
„Pe primul loc e Romania” este o continuare fireasca a campaniei „Primul loc e doar primul pas”, inceputa in 2019.
Date fiind evenimentele cu totul exceptionale generate de pandemia Covid-19, Jidvei a dorit sa sublinieze importanta afacerilor romanesti care sustin comunitatile din care provin. Mesajul campaniei este puternic si vibrant, pentru ca fiecare dintre noi putem face din ziua de maine un loc mai bun daca punem pe primul loc oamenii si Romania.
Extra info
Afla mai multe despre Jidvei