Istoria ABSOLUT a inceput in secolul al XIX-lea, cu spiritul antreprenorial al lui Lars Olsson Smith, cunoscut ca „Regele Vodcii”. Cu un simt remarcabil al afacerilor, orfan fiind si trebuind sa se descurce singur, Smith a ajuns la varsta de 14 ani sa detina controlul unei treimi din toata vodca vanduta in Suedia, o tara cu traditie in productia acestei bauturi.
In 1879, la varsta de 43 de ani, L. O. Smith si-a lansat capodopera: „Absolut rent Branvin” („Vodca absolut pura”), folosind o metoda de distilare revolutionara, numita „distilare continua”. Aceasta metoda unica, folosita si astazi, indeparteaza impuritatile din vodka, mentinand caracterul materialelor brute, originare. Intregul proces de distilare dureaza putin mai mult de 3 zile, iar la sfarsitul lui se obtine un procent de 96% alcool, numindu-se de acum „alcool rafinat”.
Cu un interes acut pentru calitate, L. O. Smith era renumit pentru organizarea de boicoturi impotriva celor care vindeau vodca de calitate inferioara. Standardele lui fac ca ABSOLUT sa fie o vodca aparte. Pana in ziua de astazi, portretul lui apare intr-un medalion pe fiecare sticla de ABSOLUT, parca supraveghind calitatatea livrata.
O singura sursa
ABSOLUT VODKA are la baza un concept simplu: “O singura sursa”. Asta inseamna ca fiecare picatura de ABSOLUT este produsa in Ahus, din graul cultivat din septembrie pana in decembrie pe campurile din jurul distileriei si din apa care provine din puturile locale, de mare adancime.
ABSOLUT este distilata pana la perfectie, de sute de ori, prin distilare continua. Cele 600.000 de sticle produse zilnic sunt exportate din micul port Ahus peste tot in lume.
„O singura sursa” inseamna ca ABSOLUT ofera mereu aceeasi calitate, oriunde in lume. „O singura sursa” - semnul excelentei.
Chiar si sticlele de ABSOLUT sunt inca produse in apropiere de Ahus, la Limmared, dar o parte din productia lor se face si in Franta. In fiecare zi, intre 10 si 20 de camioane de sticle ajung in Ahus.
Sticla de ABSOLUT
In 1978, inainte de a incepe distributia in SUA, era nevoie sa se gaseasca un nume si o sticla care sa-i faca loc produsului absolut pur pe o piata extrem de competitiva. Cel caruia i s-a incredintat sarcina de a gasi o sticla potrivita pentru un produs de o asemenea calitate a fost Gunnar Broman, director de creatie intr-o agentie de publicitate din Stockholm. El a prezentat mai multe variante de sticle, etichete si nume: „Swedish Black Vodka”, cu o eticheta pe care aparea un viking pe cale sa cucereasca lumea, „Country of Sweden Vodka”, intr-o punga de hartie cu poze din Suedia, o sticla cu simboluri rusesti, dar si o sticla de medicamente pe care o gasise intr-un magazin de antichitati din centrul vechi al Stockholm-ului, o sticla care intruchipa cele 3 valori ale brandului absolut: claritate, simplitate si perfectiune.
Cercetarea de marketing preliminara a respins aceasta varianta de sticla, pentru ca avea gatul prea scurt, era greu sa torni din ea, nu avea eticheta si nu sarea in ochi la raft. Cu toate astea, oamenii de la marketing au apreciat propunerea si au lansat oricum aceasta varianta de sticla care avea sa devina iconica. In final, s-a decis pastrarea numelui ales chiar de fondator: „ABSOLUT Vodka”.
Sticla de ABSOLUT a intrat in istorie datorita unei colaborari continue a brandului cu renumiti artisti, muzicieni si creatori de moda. Interpretarile ingenioase ale memorabilei forme a sticle au avut un rol insemnat in cresterea brandului pana la pozitia de lider.
De la 10.000 la 10 milioane de sticle vandute
In 1979, compania suedeza V&S Group a inceput sa exporte ABSOLUT in SUA si in scurt timp a ajuns sa redefineasca intreaga categorie. In doar 5 ani, a fost disponibila in 18 tari, iar in 1985 era vodca numarul 1 dintre cele importate in SUA.
In iulie 2008, V&S Group a fost cumparata de la guvernul suedez de catre compania franceza Pernod Ricard.
ABSOLUT VODKA este al patrulea brand de bauturi spirtoase din lume, ca vanzari in volum, fiind distribuit in 126 de tari. Brandul a atins pozitia de lider in segmentul de vodca premium, cu peste 10 milioane de baxuri de 9L vandute in 2008/2009, de la 10.000 in 1979.
Pietele cheie sunt: SUA, Suedia, Canada si Grecia; de asemenea: China, Brazilia, India, Rusia, Turcia, Germania, Spania, Polonia, Marea Britanie, Mexic si Global Travel Retail.
Publicitate: „Thinking outside the bottle”
In 1980 a fost publicat primul ad creat pentru ABSOLUT. Avea headline-ul „ABSOLUT PERFECTION” si mai este inca folosit in prezent.
In 1981, ABSOLUT si agentia TBWA au lansat o campanie publicitara revolutionara, reprezentand un tribut pentru cultura contemporana. Campania, care a rulat pana in 2007, a cuprins peste 1000 de executii diferite, pe diverse tipuri de media. Pentru aceasta campanie au fost acordate 400 de premii. In 1993, a intrat in American Advertising Hall of Fame, iar in 1999 a fost apreciata ca una dintre cele mai bune 10 campanii ale secolului XX de catre Advertising Age.
Reclamele se concentrau pe individualitatea si independenta asociate cu brandul. Unii dintre cei mai mari artisti din lume au fost inspirati sa creeze propriile interpretari ale ABSOLUT, incepand cu 1985, cu legendarul pop artist Andy Warhol.
Au urmat Meyer, Hirst, Britto, Bleckner, Gaultier, Newton si multi altii care si-au exprimat viziunile artistice prin forma sticlei.
In urmatorii 27 de ani, sute de artisti, creatori de moda, fotografi si muzicieni – ca Nam June Paik, Rosemarie Trockel, Versace, Damien Hirst si Louise Bourgeois – au contribuit la campania ABSOLUT.
„In an ABSOLUT World”
In 2007, brandul a luat o noua directie si a lansat „In an ABSOLUT world”. Aceasta viziune a unor teme universale si a unor evenimente curente, incurajeaza oamenii sa conteste status quo-ul si sa-si exprime individualitatea.
„In an ABSOLUT world – Visionaries” este o serie de interactiuni cu artisti vizionari. Primul episod a luat forma ABSOLUT MACHINES. Fani ai muzicii din intreaga lume au folosit internetul pentru a-si comunica ideile muzicale catre doua masini care imediat procesau informatia si produceau compozitii unice, disponibile in timp real. Alte minti creative cum ar fi Kanye West, Perez Hilton, Eddie Izzard, Live Earth Filmmakers si-au impartasit viziunile asupra lumii ABSOLUT cu aceasta comunitate.
Momente marcante in istoria ABSOLUT
1979: La aniversarea cu numarul 100 a clasicului suedez “Absolut Rent Branvin”, managementul V&S Group lanseaza ABSOLUT in cea mai dura piata dintre toate: piata americana. Prima comanda de ABSOLUT a fost primita de V&S pe 20 aprilie.
1980: Este publicat primul ad ABSOLUT VODKA: ABSOLUT PERFECTION.
1981: ABSOLUT VODKA este lansata in Suedia.
1985: Andy Warhol picteaza sticla ABSOLUT VODKA. Se naste ABSOLUT ART.
1986: Se lanseaza primul flavor ABSOLUT: ABSOLUT PEPPAR.
1988: ABSOLUT intra in lumea modei prin parteneriatul cu designerul de moda David Cameron. Se naste ABSOLUT FASHION. Se lanseaza ABSOLUT CITRON. Succesul sau deschide calea in industrie pentru vodcile cu aroma de lamaie.
1992: Se lanseaza ABSOLUT KURANT.
1993: ABSOLUT devine unul dintre cele 3 branduri din American Advertising Hall of Fame.
1995: Fotograful Helmut Newton realizeaza campania ABSOLUT NEWTON in interiorul si in jurul distileriei din Ahus.
1997: Este produsa la Ahus sticla cu numarul 500 milioane. Herb Ritts fotografiaza campania de moda ABSOLUT VERSACE, in care apare Gianni Versace, la Hotelul de gheata din Jukkasjarvi, nordul Suediei.
1998: Selanseazacampania ABSOLUT ORIGINALS, o colaborare intre ABSOLUT si 16 artisti europeni renumiti, printre care: Damien Hirst, Maurizio Cattelan, Francesco Clemente.
1999: Advertising Age numeste campania ABSOLUT VODKA una dintre cele mai bune 10 campanii ale secolului XX. Se lanseaza ABSOLUT MANDRIN.
2000: ABSOLUT devine al treilea brand de bauturi spirtoase din lume.
2002: Jean-Paul Gaultier creeaza haute couture pentru ABSOLUT. Fotograful de moda Jean-Baptise Mondino realizeaza fotografiile din campania ABSOLUT GAULTIER.
2003: ABSOLUT intra in India, a 126-a tara. ABSOLUT este ales ca exponant oficial la Bienala de la Venezia. Se lanseaza ABSOLUT VANILIA.
2004: Se lanseaza ABSOLUT RASPBERRI. ABSOLUT CUT e lansat in Canada. Pe 16 martie, sticla cu numarul 1 miliard este produsa la Ahus. In USA se lanseaza sortimentul Level.
Istoria ABSOLUT continua in pagina Facebook.com/ABSOLUTRomania.
Extra info
Afla mai multe despre Absolut Vodka