Persoana desemnata de conducerea firmei pentru dezvoltarea relatiilor cu clientii potentiali, incheierea de contracte, organizarea de actiuni de prospectare (privind evolutia pietei, stocuri, produse noi, actiuni intreprinse de concurenta etc), servicii de consultanta, promovare etc. Pentru buna desfasurare a activitatii, responsabilul comercial intocmeste un carnet de bord, cu ajutorul caruia urmareste o serie de indicatori: - evolutia vanzarilor - vanzarile efectiv realizate, comparativ cu cele planificate (pe fiecare luna); - numarul de comenzi solicitate de clienti - indicator de anticipare a activitatii comerciale viitoare; - pozitia concurentiala (numarul de comenzi ferme derulate : numarul total de comenzi solicitate) - evidentiaza raportul calitate/pret al ofertei firmei; - indicele de calitate al marfii (valoarea livrarilor refuzate : valoarea livrarilor efectuate) - indica conformitatea livrarilor cu comanda initiala (posibil - calitate necorespunzatoare, cantitati inexacte); - indicele de calitate al serviciilor (termenul de livrare efectiv: termenul de livrare promis); - rata rentabilitatii comerciale (profitul realizat din comenzile livrate: cifra de afaceri) - exprima performata comerciala si contributia acestei activitati in rezultatul global al firmei; - indicele cheltuielilor de publicitate (cheltuielile de publicitate: cifra de afaceri) - arata cheltuielile de publicitate efectuate raportat la performanta comerciala a firmei.