Marcare

Operatiune de atribuire a unui nume de marca unui produs; in unele cazuri acesta dobandeste o notorietate atat de mare incat ajunge sa se identifice cu produsul generic (V. branduct). Marcarea este o componenta esentiala a strategiei de produs a companiei, o reclama pentru produsele firmei, un mijloc important de castigare si fidelizare a clientelei. Strategii de marcare folosite pentru marcile de fabrica: marcare individuala (marca de produs, marca de linie, marca de gama, marci multiple) - fiecare produs/linie/gama de produs are un nume distinct (precum si o pozitionare unica). Exemplu: marcile Organics, Dove, Lux, Axe, Rexona, Omo, Rama s.a. - apartinand companiei Unilever; Zanussi, Kelvinator, White - ale companiei suedeze Electrolux; Coca-Cola, Fanta, Sprite, Seven Up - ale companiei Coca-Cola etc.; marcarea familiei (marca unica, marca umbrela/generica) - un nume de marca (de multe ori numele companiei - spre exemplu, Shell, Samsung, LG, Virgin s.a. - sau o combinatie intre acesta si nume ale marcilor de produs - spre exemplu, Nestle cu Nescafe, Nesquik) este folosit pentru a defini o varietate larga de produse: -  o linie sau o colectie de produse; -  una sau mai multe game de produse; -  un ansamblu de produse avand un suport identitar comun - marca-umbrela (Sony, Ford, Apple, Carrefour, Peugeot, 3M). In cazul marcarii familiei, numele companiei este folosit pentru marcarea unei parti sau intreg portofoliului de produse al companiei (aceeasi identitate, acelasi valori de marca); extinderea reputatiei firmei asupra portofoliului de produse si servicii favorizeaza dezvoltarea "personalitatii" acestora (insa si riscul unei imagini nefavorabile, pe ansamblu, creste - daca unele produse se dovedesc esecuri rasunatoare). V. strategie de marca, strategia marcilor multiple/multi-brand. Operatiune de aplicare pe ambalaje a semnelor si inscriptiilor legale necesare. Marcarea poate fi: de identificare, de informare, de avertizare, de inventariere etc.


Articole in care e folosit acest termen