Cercetare cantitativa selectiva, tehnica bazata pe folosirea chestionarului; consta in alegerea unui esantion reprezentativ, format din clientela potentiala a firmei, pe care se testeaza/analizeaza un set de caracteristici, spre exemplu: preferintele/atitudinea consumatorilor fata de o marca lansata pe piata de firma, intentiile de cumparare, eficienta fortei de vanzare sau unei campanii promotionale etc. Culegerea informatiilor se poate face prin interviu direct (fata in fata - la domiciliu, in magazin, pe strada), telefonic, prin Internet, prin corespondenta (chestionare transmise prin posta), prin chestionare de tip autocompletare, panel, grup focus, test de magazin s.a. (V. administrare a chestionarului). Pentru ca rezultatele cercetarii sa poata fi generalizate (sa capete relevanta) pentru intreaga populatie analizata este necesar ca sondajul sa fie efectuat pe un esantion reprezentativ (a carui marime va fi stabilita prin diverse metode de esantionare). O ancheta in care este supusa unor investigatii complexe intreaga populatie a unei tari (sau regiuni) poarta numele de recensamant (engl. - census survey, fr. - recensement, it. - censimento delle popolazione). V. sondaj de opinie.