Buzz cu Catalin Tolontan - Redactor-Sef, Gazeta Sporturilor
IQads: Publicitatea din ziare a murit. Vor muri si ziarele? Vor trece toate pe online?
Catalin Tolontan: Daca intr-adevar publicitatea in ziare a murit, atunci inseamna ca avem printre noi cel mai scump strigoi din lume: aproximativ 90 de milioane de euro cheltuiti in 2008 in presa scrisa din Romania. Serios: publicitatea in ziare n-a murit. Ziarele nu au murit si nu vor muri. Cred ca Bill Gates va pierde pariul: "Nu trec in lumea cealalta cit timp mai vad informatia tiparita intr-o carte". Gates si noi vom fi demult dincolo, in timp ce ziarele, revistele, cartile, albumele si enciclopediile tiparite vor continua sa emotioneze, sa informeze si sa distreze oamenii.
IQads: Cine crezi ca va profita de criza presei scrise? Agentiile care fac proiecte online pentru ca vor avea, probabil, mai mult de lucru datorita cresterii numarului de cititori pe online? Sau televiziunile, care vor absorbi din segmentul de cititori ai ziarelor?
Catalin Tolontan: In 2009 vor scadea cheltuielile in publicitatea pe print probabil cu 20%. Dar 2009 este aparte si ele vor reincepe sa creasca in anii urmatori. De ce? Pentru ca pornim de la cheltuieli publicitare foarte mici in comparatie cu Europa, fie ea de Vest sau de Est. E ca si cum ai spune ca, daca anul asta nu va mai creste consumul de detergenti si cosmetice, gata, aici e limita! Nici vorba. Romania are loc de crestere, nu poate ramine nespalata si necitita.
IQads: Cam cate publicatii vom mai vedea anul viitor la chiosc?
Catalin Tolontan: Probabil ca 1 din 4 ziare locale va disparea. Si citeva titluri nationale. Prin noiembrie 2008 credeam ca vor muri si cei care santajeaza de decenii in presa romana. Nu mai sint la fel de optimist. Pentru ca, din cite simt, se petrece o resuscitare a unor conduite primitive: presiuni, interventii, venituri neexplicite. E ca si cum baietii destepti, din media, din publicitate si din marketingul clientilor abia au asteptat problemele ca sa revina in forta cu obiceiuri de acum 10 ani. Nu fac majoritatea, dar sint deranjanti, pentru ca invoca panica si ei se gindesc la aranjamente, de fapt.
IQads: Putem spune ca cititorul este, pana la urma, singurul beneficiar al disparitiei unei bune parti a titlurilor de pe piata media? Se vor cunoaste efectele crizei in calitatea continutului ziarelor care vor supravietui pe piata?
Catalin Tolontan: Nu, nu putem spune ca publicul va avea de cistigat din disparitia unor titluri. Daca moare acum National Geographic Travel cistiga telespectatorii? Nu, ei pierd o optiune! Comunicarea nu se face doar in marile trusturi de presa. Exista voci marginale dincolo de mainstream care au rolul lor. Ma intreb cum ar arata un judet fara un ziar local? I-ar disparea una din formele tesutului social.
IQads: Ce parere ai despre decizia trusturilor de presa de a creste rate-card-urile?
Catalin Tolontan: In majoritatea cazurilor, vorbim de o deflatie, nu de o inflatie in presa scrisa. Pentru ca audientele au crescut si, sper, inca mai facem toti din aceasta piata calculele la mia de cititori, nu la sfert de pagina. Am auzit si eu discutii de comedie bufa, in care se spunea ca in 2009 clientii nu mai cumpara audienta in ziare, ci spatiu. Adica nu mai conteaza SNA, BRAT... Ne intoarcem la inceputul anilor '90? Daca tot ni se vehiculeaza unitatile fizice de masura, atunci propun sa se cumpere publicitatea in ziare la kilogram, nu la centimetru. Macar sint avantajati cei cu tiraj mare. Glumesc evident, desi nu-ti prea mai arde de glume cind auzi cum se incearca intoarcerea intr-o lume fara repere cifrice. Pe scurt: cred ca, in presa scrisa, costul nu va fi inflat in 2009.
IQads: Cum resimt ziarele de sport criza? Sunt suporterii un public aparte fata de cel generalist?
Catalin Tolontan: Ovidiu Ioanitoaia, un tip care dupa 40 de ani de presa scrisa nu mai are iluzii, dar nici spaime, obisnuieste sa ne spuna: "Noi nu ne adresam unei nevoi, ci unei pasiuni. Credeti-ma ca e mai bine!". Acesta este atributul diferentiator al presei sportive.
IQads: Se vorbeste de ceva timp despre faptul ca bloggerii sunt noii jurnalisti. In aceste conditii, care e viitorul carierei de jurnalist?
Catalin Tolontan: Acum cinci ani, am primit de la Aneta Bogdan, fondatoarea Brandient si unul dintre oamenii care vorbeste putin, dar stie enorm, o observatie pe care o s-o retin mereu: "In profesie, e nevoie sa risti mult, de pilda parasind un brand si facind altul, pentru ca succesul sa fie mare". Poate ca asta se intimpla meseriei de jurnalist acum. S-a adunat atita neincredere asupra breslei, incit am impresia ca va renaste. Nu o spun de dragul paradoxului. Cred in mintile jurnalistilor, in curiozitatea si in educatia lor. Citeam zilele acestea un interviu dat in Adevarul de Cristina Simion, sefa Edipresse, care era intrebata daca va concedia oameni. A spus ca "E solutia extrema, ultima optiune". Stiti de ce? Pentru ca e foarte greu sa gasesti oameni care sa aiba discernamintul de a analiza informatia si stiinta de a o face populara celor din jur. Jurnalismul nu e o meserie care sa se sperie si nici care sa dispara asa, dintr-o pocnitura de degete. Mai vorbim!