Intr-un top 10 al activitatilor care inspira incredere, advertisingul se claseaza pe pozitia 9, dupa cum arata un studiu Unlock, realizat in decembrie 2008. Scopul studiului este investigarea perceptiei romanilor asupra crizei financiare, avand in vedere mai multe domenii care ar putea fi afectate: turism, educatie, constructii, industria auto, agricultura, asigurari, servicii bancare, advertising. De asemenea, presupunerile respondentilor privind modul in care le va fi afectat viata de zi cu zi, au permis trasarea unor concluzii legate de comportamentul de consum in 2009.
Asadar, publicitatea este devansata de activitati precum comunicarea mediatica si comunicarea din sfera telecom si de domenii ca: turism, educatie, constructii, industria auto, asigurari. Ce-i drept, domeniul bancar sufera mai mult decat advertisingul, fiind plasat pe ultimul loc in clasamentul increderii romanilor. Acest top, corelat cu cel al predictiilor romanilor cu privire la domeniile care vor fi afectate de criza financiara, arata faptul ca, in viziunea respondentilor, bancile nu vor avea prea mult de suferit, nici domeniul constructiilor sau al asigurarilor, ci din nou advertisingul, plasat de aceasta data pe pozitia 8 si urmat de comunicare media si telecom si, in final de turism. Chiar daca aparent exista niste contradictii vis-a-vis de aceste doua clasamente, un lucru ramane, constant, perceptia romanilor asupra advertisingului s-a degradat profund.
Rezultatele au fost facute publice in cadrul conferintei de lansare a biroului din Bucuresti al CIVITAS Global Ketchum, companie de consultanta strategica, din data de 21 ianuarie. Tot cu acest prilej, Ian Higgins (Senior Partner, Ketchum) a invocat nevoia de a restabili increderea consumatorilor in companii, in contextul crizei. A propus si cativa pasi de urmat pentru a obtine increderea publicului: pastrarea contactului permanent cu stakeholderii, focusarea pe actiuni si nu pe vorbe, transparenta, folosirea CEO-ului intr-un mod strategic, intrucat implicarea lui, dincolo de acele declaratii oficiale si anoste, ar fi un pas spre consumator.
In discutia care a urmat, manageri de top ale unor companii precum PepsiCo, GarantiBank, Nestle, Asirom, IEBA Trust, Anchor Group, People First, au discutat despre criza si cum va fi posibila depasirea ei cu succes, conservand sau chiar sporind increderea consumatorilor in branduri. S-a vorbit despre competitie ca factor motivator specific economiei capitaliste. S-a vorbit despre prudenta si lacomie, despre cat de important este sa deliver value. Paul Nuber, managerul general al filialei grupului Nestle in Romania, s-a aratat increzator, pentru ca, dupa parerea sa, industria FMCG va fi afectata ultima. In plus, "daca ai viziune, oamenii vor cumpara de la tine", a mai adaugat el.
Totusi, datele studiului Unlock privind comportamentul de consum al romanilor tind sa contrazica cel putin partial, predictiile sale. Ce-i drept, 68 % din respondenti au declarat ca vor cumpara in principal bunuri de prima necesitate, dar pe de alta parte, 56% au declarat ca probabil isi vor permite sa cumpere mai putine branduri si ca in general vor reduce consumul. Asa ca viziunea unui brand nu mai este suficienta, iar advertisingul nu se mai bucura de incredere. Ce-i de facut?
Un alt aspect important care reise din studiul Unlock "Romanian Crisis Monitor" este teama romanilor de scumpiri, ca efect al crizei. 71% prevad scumpiri ale utilitatilor si 64 % isi expun temerile ca alimentele s-ar putea scumpi. Deprecierea leului, considerata de 69% dintre respondenti, un efect nefast evident al crizei, le va influenta si pe celelalte doua. Sondajul a fost realizat pe un esantion ce numara 200 de respondenti, cu varste cuprinse intre 18-45 de ani, cu domiciliul in Bucuresti.
S-a incheiat epoca de consum nebun? Vor deveni romanii mai cumpatati? Cum va comunica advertiserul cu un public care nu mai e dispus sa investeasca in brand?
Va urma.