Interviu cu Andrei Bortun (General Manager, Millenium Communications & Presedinte AdPrint)
Editia cu numarul 10 a Festivalului international AdPrint se va desfasura in Poiana Brasov in perioada 13 - 15 februarie. AdPrint nu este un simplu festival despre printuri, ci un eveniment care reuneste elita Art Director-ilor si a Copywriter-ilor din Europa, invitandu-i deopotriva sa viziteze expozitia si sa asiste la seminarii pe reprezentanti ai clientilor sau pur si simplu pasionati de publicitate. Anul acesta are loc o editie aniversara, moment potrivit sa ne amintim cum a evoluat festivalul, sa aflam cum vad organizatorii dezvoltarea lui pe viitor si de ce campania de promovare a editiei cu numarul 10 a mers pe ideea recomandarilor din partea echipei Millenium Communications. Andrei Bortun, General Manager Millenium Communication si Presedinte al Festivalului, ne-a raspuns la intrebari cu un pic de nostalgie, destula incredere in viitor si mult entuziasm.
IQads: La AdPrint vorbim mai mult despre print ca arta sau despre print ca mijloc de comunicare?
Andrei Bortun: Pai vorbim despre un mijloc de comunicare unde desigur ca rangul de arta poate completa extraordinar un concept exceptional din punct de vedere creativ si strategic.
IQads: Ce simbolizeaza AdPrint Angel, trofeul festivalului?
Andrei Bortun: Logo-ul AdPrint, in forma lui de azi, si trofeul festivalului au fost create de fratele, colegul si partenerul meu Marc Bortun acum 3 ani. Iar "explicatia" lui era ca este foarte aproape de ceea ce inseamna spiritul AdPrint - prospetime, prietenie, recunoastere, gadilarea ego-ului atunci cand esti bun, ca ingerul AdPrint este sufleur-ul pe care orice creativ si l-ar dori aproape atunci cand creeaza, dar e si criticul care iti taxeaza lipsa de originalitate. E un inger pus pe sotii care zambeste din coltul gurii, dar pe care ti l-ai dori in palmares, pe birou sau in cv.
IQads: Se spune ca "o imagine face cat 1000 de cuvinte". E mai important rolul unui Art Director la realizarea unui print decat cel al unui Copy?
Andrei Bortun: La AdPrint se inscriu echipe de creatie care sunt jurizate de alte echipe de creatie. Cine are rolul mai important intr-o echipa nici nu conteaza, pentru ca scopul este sa dezvolti ideea pana devine geniala. Ce-i drept, nici nu am facut parte dintr-o astfel de echipa pana acum dar nu cred ca e important cine a emis ideea primul ci chimia ce se stabileste intre membrii echipei, pentru ca asta se vede. Ca intr-un cuplu. La AdPrint intotdeauna credit-urile contin mai multe nume si premiile se acorda echipelor ca recunoastere pentru produsul muncii lor.
IQads: Prin disocierea print - alte categorii de transmitere a mesajului publicitar, ar putea fi subminata ideea coerentei comunicarii. Exista vreun criteriu de jurizare la AdPrint care sa vizeze integrarea printului intr-un mod coerent in campania din care face parte? Daca da, cum se evalueaza acest aspect? Daca nu, de ce nu?
Andrei Bortun: Daca intrebarea este "voi ,organizatorii, va ingustati piata construind un festival dedicat printului?", raspunsul este "da", pentru ca probabil nu vor fi inscrise in competitie lucrari a caror valoare depinde mult de contextul unei campanii mai ample. Daca intrebarea este "ce fac cei care au ad-uri a caror valoare depinde mult de...." - raspunsul este: participa la alte festivaluri.
Mai ales pentru Romania, AdPrint este un exercitiu interesant in urma caruia poti observa cate din ad-urile pentru print sunt gandite si executate cu gandul la acest mediu si cate dintre ele sunt anunturi care, fara sa fie citite cu gandul la un spot vazut in prealabil, nu adauga nici o valoare, desigur in cazul in care nu au o frecventa naucitoare.
IQads: De 4 editii incoace AdPrint a depasit stadiul local, devenind un festival european. Cum se face medierea intre culturile care participa?
Andrei Bortun: Participantii ofera increderea lor echipelor ce alcatuiesc juriul, ca si la D&AD, Cannes sau Cerbul de Aur.
IQads: Anul acesta ati ales sa promovati festivalul prin endorsement. Membrii echipei Millenium Communications recomanda expozitia AdPrint, seminariile si gala de premiere. Mai are nevoie AdPrint de recomandari sau este un self-promo pentru agentie? De ce ati ales aceasta abordare?
Andrei Bortun: E un promo pentru prietenia care ne leaga pe noi cei ce lucram in agentiile Millenium Communications, pentru prietenia noastra cu AdPrint care este un fel de cel mai in varsta coleg al nostru, pentru prietenia noastra cu foarte multi veterani ai acestei comunitati, si cu industria asta, pana la urma. Si are si un rol tactic - acela de a aduce aminte prietenilor nostri ca AdPrint se apropie si ca AdPrint este contextul in care cei ce au uitat cat de importanti sunt prietenii, isi pot reaminti.
IQads: Tot o premiera este si faptul ca ati decis sa introduceti categoria Innovative Media, fapt ce va delimita mai clar creativitatea/ inspiratia, de eficienta unui print, aceasta din urma devenind poate un criteriu mai important pentru categoriile printului clasic, fie el outdoor sau macheta de presa. Ce este mai important, cat de mult raspunde o executie nevoii de a comunica o idee despre un produs sau cat de mult impresioneaza consumatorul?
Andrei Bortun: Da. Inovatia este noul negru. Ne adaptam. Creativitatea / inspiratia ar trebui sa fie pusa in slujba eficientei. Altfel, nu se iau salariile la sfarsit de luna. Nici la agentie , nici la client. Asta atunci cand nu exista un Mecena, ori la agentie, ori la client.
IQads: Cum priviti industria printingului in contextul crizei? Se vorbeste de ceva timp despre moartea lenta a presei scrise, amenintata de editiile online ale publicatiilor, dar acum parca este din ce in ce mai acuta problema. Credeti ca printul va muri in viitorul apropiat?
Andrei Bortun: Cred ca va muri dupa mine si, cum deocamdata nu am ca obiectiv posteritatea, adica un AdPrint editia 140, suntem ok si nepanicati. Poate atunci cand printul in lume va fi ramas doar un moft excentric, pozitionarea AdPrint va fi si mai puternica. Mai vedem.
IQads: Editia cu numarul 10 aduce un aer de sarbatoare dar si ocazia unui bilant. Daca ar fi sa trageti linie, cum a evoluat AdPrint de la prima editie si pana acum?
Andrei Bortun: In primii 5 ani ne-am distrat teribil. Acum 5 ani ne-am propus ca in 10 ani sa fim in top 5 trofee din industrie din lume. Pana acum suntem pe un drum bun. Revin cu un raspuns complet in 5 ani.
IQads: Ce a insemnat proiectul AdPrint profesional si personal? Aveti vreun regret?
Andrei Bortun: Profesional, inseamna prima zi de lucru din viata mea si a catorva prieteni si colegi de-ai mei. Personal - acelasi lucru. Regrete mari - nici unul. Regrete mici, tehnice, meschine, cateva: criza asta care face ca lista de participanti sa fie la fel de sexi ca anul trecut dar cu mai putine entry-uri decat credeam acum un an, faptul ca autoritatile locale din Brasov nu sustin financiar acest proiect cu toate ca am facut acum ceva ani o analiza a ceea ce inseamna pentru Portoroz ca oras / statiune organizarea unor festivaluri ce aduc notorietate si bani la nivel european (asta daca nu era de ajuns exemplul unui mic oras din Franta care se numeste Cannes), altele de genul asta...