Cred ca cea mai mare satisfactie a unui publicitar este atunci cand are certitudinea ca oamenii au retinut ad-ul la care el s-a chinuit. Ca targetul a retinut produsul/serviciul, sloganul, coloana sonora, ca isi aminteste personajele. Ca a inteles povestea. Fireste, daca se intampla sa retina toate astea, e si mai bine. Dar aici vorbim si de portia de media alocata spotului/ printului/ OOH-ului care poate face ca zicala "Repetitia este mama invatarii" sa se adevereasca inca o data.
Daca la print e mai greu sa gasesti acel ceva la care publicul sa clickaie, in cazul spoturilor atentia oamenilor poate fi foarte usor atrasa de melodia care insoteste spotul. E primul carlig care obtine primele secunde de atentie. Cum a reusit Carlsberg sa se confunde cu "Love of my life" si cu "Can't take my eyes off you" , cine nu-i recunoaste pe Rolling Stones cantand "She's a Rainbow" in spotul D'Oh (Sony Bravia), de cate ori n-am fredonat "In the air tonight" alaturi de Phil Collins in spotul Cadbury - Gorilla.. si acestea sunt doar cateva exemple de succes din afara.
Am observat ca melodiile din reclame pot functiona ca locomotiva, adica daca soundtrack-ul folosit este unul deja celebru in comunitate, spotul are un potential mult mai mare sa fie retinut de target. Likeability-ul fiind deja bifat, ramane doar ca mesajul brandului sa fie compatibil cu versurile melodiei (in cazul in care coloana sonora aleasa are versuri), altfel ar fi tragic (va dati seama ce s-ar intampla daca, spre exemplu, versurile ar contine un cuvant care aduce a numele concurentei).
Pe de alta parte, mai sunt spoturile care aduc celebritate unei melodii. Este cazul lui Jose Gonzales a carei melodii, "Heartbeats", a fost folosita in spotul Sony Bravia - Balls. Albumul artistului a ajuns pe locul 7 in charturile din UK datorita popularizarii garantate de spotul Bravia.
Daca va uitati la spoturile de pe IQads, o sa vedeti ca oamenii insista sa afle numele artistului si al melodiei din spotul X si revin cu intrebarea pana isi primesc raspunsul. Dau doar un exemplu aici: spotul Nissan Tiida - Puppy. Ce dovada mai buna ca oamenii au retinut spotul decat asta: sa lase zeci de comment-uri pentru a afla care e melodia de pe fundal?
Si mai sunt acele spoturi care folosesc coloane muzicale in cea mai pura forma, simple, reconstituind spiritul brandului cu ajutorul sunetelor muzicale. Va amintiti sigur de Honda - Choir si de Sony - Music Pieces, in care muzica are o rezonanta deosebita. Iar oda adusa de Ford noului Ford Focus este dovada suprema ca muzica poate fi ambasadorul, vocea care vorbeste cel mai bine despre esenta brandului.
Va propun un test prin care sa evaluati soundtrack-ul unei reclame romanesti: la Best Ads, in fiecare an, sunt propuse si votate cele mai bune coloane sonore folosite in reclame. Anul trecut a facut ravagii melodia din spotul Clicknet - The Ride (Brother Lee - Citizen Cope), iar la Best Ads 2007 Shivaree - Goodnight Moon din spotul Kandia - Topirea a fost votat cel mai bun soundtrack. Urmeaza sa vedem la Best Ads 2008 ce spot a ramas in mintea oamenilor datorita coloanei sonore. Luni 26 ianuarie, incepe competitia pe bestads.ro.