Cum sa faci proiecte bune ca sa nu ti-o furi de la client

Interviu cu Lorand Balint (Boti), Head of Brand Communication, Leo Burnett

La inceput de an am gasit pe birou o carticica-dosar care imi dezvaluia pasii minimali pentru a pune la punct un proiect. "Our Way - Project Management" este o colectie de sfaturi utile si formulare tipizate care sa structureze demersurile pe care le-as putea avea in plan. Din loc in loc, cate un citat din batranul Leo Burnett aduce un pic de inspiratie. Am profitat de ocazia sa il intreb pe Boti cum le-a venit ideea sa faca acest ghid, cui ii era destinat initial si ce statement ascunde acum ca e facut public: un pic de PR, o intarire a ideii ca poate fi challenging sa lucrezi in departamentul de Client Service...sau altceva.

IQads: Cui ii este adresat acest ghid al managementului proiectelor? E valabil doar pentru departamentul de Client Service?
Lorand Balint (Boti): Principalul beneficiar va fi departamentul de Client Service din Leo Burnett, ghidul fiind, de altfel, parte dintr-un proces mai amplu de regandire si reorganizare a departamentului. Insa, modul de abordare a proiectelor descris in cartea noastra poate fi folosit si la construirea de poduri. Ceea ce am facut noi a fost sa simplificam la maximum ceea ce inseamna Project Management - pornind de la intelegerea faptului ca lucrand intr-o agentie de publicitate, respingem prin definitie birocratia.

IQads: Isi propune sa impartaseassca know-how-ul Leo Burnett tuturor sau are strict o functionalitate interna?
Lorand Balint (Boti): Cartea a fost gandita ca un instrument intern, dar apoi am hotarat sa o facem publica - inclusiv catre competitorii nostri - pentru ca speram sa inspire si alti oameni din industrie care, poate, vor avea idei care sa faca instrumentul si mai bun. Decizia de a o face publica vine din faptul ca niciodata Leo Burnett nu a crezut ca diferentierea noastra trebuie sa vina din modul in care derulam proiectele, ci din gandirea strategica si creativa. Clientii vor sa lucreze cu noi pentru inputul strategic si creativ, nu pentru ca avem cele mai bune sisteme si cel mai interesant mod de lucru.

IQads: In ghidul "Our Way - Project Management " regasim cateva indicii care trimit spre specificul culturii organizationale Leo Burnett. Avand in vedere ca ghidul va fi facut public si in afara agentiei, poate fi el considerat si un instrument de self-promo?
Lorand Balint (Boti): Categoric va exista si un efect de PR care nu are cum sa ne strice. Dar cartea nu a fost gandita ca un instrument de PR, ci este rezultatul invatamintelor trase din proiectele anului trecut. Nu imi dau seama cum se vede anul 2008 din afara Leo Burnett, dar am avut o serie mare de proiecte de anvergura, multe dintre ele implicand toate agentiile din grup: rebranding Elite in Doncafe, lansare Doncafe Mixes, Bergenbier cu Men's Day si Euro, lansarea GE Money prin rebrandingul a trei entitati financiare, campanii complexe pentru Petrom - doar pentru a le numi pe cele mai importante. Efortul nostru este in directia eficientizarii muncii astfel incat sa reducem la minimum erorile, intarzierile, sa invatam toti din toate proiectele agentiei.

IQads: Este evident faptul ca o structura a demersurilor si o planificare prealabila ajuta la buna desfasurare a etapelor unui proiect, dar poate fi in acelasi timp si un factor restrictiv. Lasa loc de libertate alogoritmul propus? Poate fi amenintat spiritul creativ de urmarea indeaproape a unei retete?
Lorand Balint (Boti): Nu vorbim despre o reteta, ci despre o filosofie de abordare a proiectelor, centrata pe anticiparea problemelor ce pot sa apara si pregatirea de solutii pentru a le preintampina, pe un bun control al progresului pe proiect si al fluxului de informatii intre membrii echipei, pe reducerea timpului pierdut pe cautarea informatiei si pe invatarea de pe fiecare proiect. Review-urile si statusurile in mijlocul proiectului sunt inspirate din modul de lucru al BBH care nu cred ca are probleme de creativitate.

IQads: Acest demers de a publica un indrumar care sa contina pasii necesari pentru a pune la punct un proiect este rezultatul unui training al angajatilor sau o etapa care precede un astfel de curs prin care se urmareste eficientizarea performantelor angajatilor?
Lorand Balint (Boti): Inca inainte de a scrie cartea am avut un training intern prin intermediul caruia am pus bazele acestui mod de abordarea si management al proiectelor. Cred ca este foarte important sa mentionez ca multe dintre lucrurile surprinse in carte se intampla de ani de zile in Leo Burnett, nu sunt niste noutati extraordinare pentru angajatii nostri.

IQads: Initiativa tine strict de filiala din Romania sau ati beneficiat de ajutorul colegilor din reteaua Leo Burnett?
Lorand Balint (Boti): Initiativa este a noastra, dar am furat o serie de lucruri de la Leo Burnett Toronto. Vara trecuta o colega de-a noastra (Ana-Maria Ivanescu) a petrecut o saptamana in Toronto, timp in care a invatat cum merg lucrurile in agentia respectiva, a vazut cum se deruleaza lucrurile. La intoarcere, prima ei fraza a fost: nici in 10 de ani nu o sa ajungem sa fim asa organizati ca ei, ca lucrurile sa functioneze cum functioneaza la ei. Unul dintre motivele principale este nivelul de senioritate al angajatilor, al experientei lor de viata si de agentie. Apoi, odata terminata aceasta carte, am trimis-o catre birourile Leo Burnett din intreaga lume pentru ca si noi ne bucuram cand primim lucruri utile din retea.

IQads: Cat de mult difera procesul managmentului de proiecte de la o piata la alta, de la o economie la alta? Ghidul Leo Burnett raspunde tuturor exceptiilor care se pot ivi?
Lorand Balint (Boti): Niciodata factorul uman nu va fi eliminat din ecuatie si ne bazam pe colegii nostri sa sesizeze cand aplicarea adliteram a cartii nu ar ajuta, ci ar incurca sau cand e nevoie de abordari total neconventionale.

IQads: Simbolic vorbind, este acest ghid cartonat si colorat o modalitate de a spune lumii intregi sau macar publicului intern ca job-ul de Client Service nu e deloc lipsit de importanta sau de glamour?
Lorand Balint (Boti): Lucrez in Client Service de ceva vreme si nici o secunda nu mi s-a parut ca ar fi un job mai lipsit de glamour decat altele. Rolul nostru este extrem de important in agentie si acopera in principal trei zone: de project management, de intelegere a business-ului & strategiei & creatiei si de crearea unei atmosfere constructive in echipa astfel incat lumea sa puna suflet si energie in proiecte. Ceea ce este greu si poate mai putin glamour este faptul ca de foarte multe ori, oamenii de Client Service si-o fura de la clienti in numele agentiei. Dar asta vine cu jobul si daca este un bun incasator poti sa treci peste aceasta situatie cu usurinta. In rest, nu ne tine nimeni cu forta pe pozitiile acestea.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Sectiune



Branded


Related