Interviu cu Adrian Botan - Creative Director McCann Erickson
Adrian Botan este un vizionar. De ce spun asta? Pentru ca am avut acest interviu inainte de gala de premiere Ad'or si evident si inainte de Cannes, insa Adrian a facut niste parelele intre cele doua festivaluri care au si mai multa forta acum, cand stim rezultatele obtinute de McCann Erikson la ambele. La Ad'or " Cafeaua" a pierdut marele premiu, insa a fost singurul spot romanesc prezent pe shortlist-ul de la Cannes. A concurat alaturi de campaniile Nike, Adidas & co, ceea ce nu poate decat sa la faca cinste creativilor din McCann Romania. Dar prezenta pe shortlist-ul de la Cannes nu este singura realizare a agentiei de pe Nicolae Caramfil. O pozitionare de o prospetime surprinzatoare pentru ciocolata ROM arata ca agentia este pe un parcurs ascendent.
IQads.ro: Industria publicitara din Romania traieste de cateva luni febra festivalurilor. Ne aflam intre momentul Effie si Ad'Or-ul care bate la usa. Sa vorbim putin despre Effie, care tocmai s-a incheiat. Cum ti s-a parut ce ai vazut in festival? Cum ti s-a parut situatia premiilor? Te-a surprins ceva?
Adrian Botan: Cred ca majoritatea gold-urilor au fost fara repros, organizarea a fost foarte buna, evenimentul, foarte profesionist realizat. Cred ca si Grand Effie a fost OK. Totusi, unele premii s-au dat prea usor, unele intrari nu au fost luate la bani marunti, nu s-a tinut cont de context, de cresterea pietei, de prêt, de competitie. Au fost intrari care au participat pe segmente de piata mai putin competitive, sau deloc competitive - cum sunt muzeele, la care copii inca sunt dusi cu scoala. E culmea sa castigi un Effie aici, dar uite ca se poate, semn ca este foarte important cum iti scrii cazul. Astept sa vedem la anul ca o sa se tina mai mult cont si de context, si de alti factori decat advertising-ul.
IQads.ro: Apropo de a scrie un caz, publicul stie mai putin cum se fac aplicatiile pentru un astfel de festival si ce inseamna sa scrii un caz, si in ce masura depinde argumentatia unui caz si de informatia pe care ti-o dau clientii
Adrian Botan: Da, stiu problema asta cu clientul care nu pune la dispozitie date. Eu cred ca la unii clienti acest lucru se intampla din secretomanie. La altii, pur si simplu din lipsa de organizare. Sunt destul de multi clienti, in special locali, care sunt foarte oportunisti. E foarte usor sa faci publicitate in Romania, pentru ca media este foarte ieftina, nici productia nu este foarte scumpa, deci cu 100000-200000 poti sa-ti faci o campanie OK, pe TV Nu-ti trebuie mare lucru si poti sa incepi sa ai si un caz de Effie, dar cum gandirea lor este oportunista, fac o campanie, dau un tun, isi vand marfa si asta este Pentru ca nu-i intereseaza sa construiasca pe termen lung si nu fac research, nu au date nici nu pot sa ia Effie-ul. Iar aici intervine profesionalismul agentiei. Agentia poate educa clientul sa-si faca research, sa-si puna obiective, sa-si masoare rezultatele fata de obiectivele respective si in final sa aiba date si pentru un Effie. Nu cred in chestia asta "Bai, clientul meu nu vrea sa faca research!"- convinge-l, omule, ca de aia esti profesionist, explica-i ca e bine sa planifice si sa evalueze, nu doar sa numere banii. Asta daca vrei sa mai ai clientul si la anul!
As mai avea o observatie cu privire la Effie. Mi se pare anormal sa nu fie directori de creatie in juriu. Absolut anormal! OK, am inteles, este un festival al eficacitatii, dar cred ca sunt directori de creatie de la noi care inteleg business si un director de creatie bun ar trebui sa aiba in fisa de post chestia asta: sa inteleaga business-ul. Cred ca ar putea sa citeasca si un caz de Effie si sa-l si judece. Eu propun pentru anul viitor: mai multa atentie la context si sa fie invitati si oameni din partea de creatie.
IQads.ro: A devenit deja o traditie in Romania ca fiecare Ad'Or sa fie invaluit intr-un nor de scandal si contestatii, care pare sa evolueze de la an la an, adica pare sa fie o chestie progresiva. Anul trecut scandalul a fost mai mare ca niciodata. Anul asta a inceput scandalul chiar inainte de a incepe festivalul prin protestul unor agentii independente bine cotate pe piata
Adrian Botan: Eu cred ca sunt bine cotate cand sunt in grup si mai putin bine cotate cand sunt luate separat. La fel si cu creativitatea lor: unele nu au dovedit inca sunt daca sunt creative, altele nu au mai facut nimic de foarte multa vreme Deci treaba cu grupul asta sta cam asa: suma partilor e mai mare decat intregul si asta este un model deosebit de eficient. Model care incepe sa atraga pe tot mai multi: chiar am auzit ca o agentie fara nici cea mai mica umbra de intentie de creativitate, vroia sa se alature protestului impotriva ghost-urilor, gasind in asta o modalitate de a-ti ridica profilul creativ fara sa faca nimic. Eu sper ca publicul este destul de inteligent sa-si dea seama ca unele din agentiile astea sunt niste fraude
IQads.ro: Gasesti in protestul lor si ceva obiectiv? Exista niste lucruri care ar putea fi imbunatatite in organizarea festivalului de asa maniera incat sa nu mai existe astfel de contestari?
Adrian Botan: Eu cred ca festivalul asta are o problema mare: premiul de Agentia Anului. Din cauza acestui premiu se termina festivalul si exista un singur castigator "Agentia Anului". Din cauza asta cine a luat campania anului, sau spotul anului trece neobservat. La Cannes nu se stie atat de mult cine a luat agentia anului, pe cand cine ia Grand Prix la TV, print sau outdoor e cu adevarat bine cotat - astea sunt mult mai importante decat "Agentia anului". Avand problema asta, foarte multi dintre cei care castiga la Ad'Or cu merite indreptatite trec nevazuti pentru ca se pune prea mare accent pe cine a castigat agentia anului. Poate ca treba asta ii si nemultumeste pe cei din agentiile mici, care nu vor putea sa castige niciodata marele premiu.
IQads.ro: Din ce motiv?
Adrian Botan: Nu au business suficient pentru a castiga "Agentia Anului". Niciodata nu vor putea recolta suficiente puncte incat sa castige titlul; ar trebui sa castigi 5 categorii, sa ai multe intrari, sau sa faci o campanie cu care sa castigi toate premiile importante Din cauza concentrarii pe premiul asta "suprem", Ad'or-ul a devenit o lupta a agentiilor mari. Si asta este intr-un fel prohibitiv economic.
Ei, si de aici, solutia protestului ca modalitate ieftina de a-ti imbunatati reputatia. Nu participa, nu platesc taxa de participare, nu se agita sa faca lucrari creative, nu concureaza in rand cu ceilalti, dar sunt in fata Hai sa ne gandim cate premii ar fi luat fiecare dintre agentiile contestatare si ce vizibilitate ar fi avut daca ar fi participat la Ad'Or? Cred ca pragmatismul contestatarilor a inceput sa se vada acum 3 ani, cand cei care boicotau Ad'Or-ul au imbracat tricouri negre cu proteste, dar au si participat in competitie. Asta e o mare ipocrizie: sa boicotezi un festival la care participi. Ipocrizia a continuat si in 2004, iar acum boicotul a fost escaladat, si grupul se mareste, in continuare pentru ca acest comportament este rasplatit de piata.
Anul trecut, Capital in loc sa publice un interviu cu 'agentia anului', care, contestata sau nu a luat locul 2 la Golden Drum, a aparut un material cu protestatarii. Ce au facut ei la acel festival - ultimul la care participau? Mai nimic. Media, vrand sa satisfaca nevoia de senzational a publicului, sustine acest comportament si la anul ma astept sa fie si mai multe agentii in grupul asta, pentru ca este fain, e misto, suntem revolutionari, suntem "cool...
IQads.ro: Aveti o nominalizare la Clio Awards, cu campania "Votul", realizata pentru Agentia pentru Strategii Guvernamentale; o campanie foarte proaspata, cu un concept nonconformist, mai ales in contextul comunicarii de acest tip, care era destul de "cliseistic" si care a fost si destul de comentata la vremea respectiva din diverse motive. Ce inseamna aceasta nominalizare pentru tine si pentru publicitatea din Romania? Ce inseamna sa ai o nominalizare la Clio Awards?
Adrian Botan: Pai, in primul rand este o nominalizare pentru o campanie si este prima nominalizare pe care o are Romania in categoria "campanii" la Clio Awards, categorie foarte grea. Sunt prezente cele mai mari branduri din lume, cele mai cunoscute agentii sunt acolo, deci concurenta este foarte puternica. Campanii care deja au creat cultura pana in momentul de fata si nu au apucat sa fie multipremiate sunt acolo, suntem si noi acolo si cred ca asta se intampla pentru ca strategia si executia campaniei noastre sunt foarte proaspete.
Noi chiar am vrut sa rezolvam problema absenteismului electoral si imi aduc aminte ca in perioada aia toata lumea era dezamagita ca alegerile sunt ca si facute, "asta e, ce sa-i facem!..." Chiar si liderii de opinie erau putin descurajati. Era prima campanie electorala fara patima, in care nu se mai certa tatal cu fiul cum era pana acum. Chiar daca a fost o campanie discutata, nu a fost atat de multa pasiune si asta poate e un semn de maturitate politica.
Practic, noi ce am vrut sa facem in campania asta? Am vrut sa ne adresam liderilor de opinie, sa ii trezim pe astia din amorteala asta de dinainte de alegeri si ei sa raspandeasca la randul lor mesajul nostru: "Bai, se poate schimba ceva si daca nu merg eu, voteaza altul pentru mine!". Nu m-am dus sa le spun "Este important, este viitorul tau in joc, bla, bla!", pentru ca asta este propaganda si romanii au apendicele propagandei foarte inflamat, si atunci am spus sa facem ceva cu totul nepropagandistic, foarte practic si care sa le arate oamenilor o alta fata a problemei.
Strategic, eu zic ca a fost o reusita, dupa aia am avut norocul de a avea niste executii foarte bune si cred ca cea mai tare este cea cu cafeaua Aia chiar a fost o chestie de noroc, pentru ca eram chiar in camera asta si la un moment dat nu ne placea casting-ul si am zis hai sa-l punem pe Lenciu, care era producatorul spotului. Ne-am uitat toti la el cu speranta, si el atunci a zis: "Da, de ce nu? Dau o proba!" si a fost extraordinar. Practic, nu eram siguri ce fel de "prostovan" sa fie - Kramer, George Constanza, ceva pe-acolo - eram in cautarea personajului si cand l-am vazut pe Lenciu ne-am lamurit imediat ca poate sa faca rolul credibil. Cred ca am avut si noroc, dar norocul ii ajuta pe cei pregatiti, fara el nu se poate. Misto la campania asta este ca are un mesaj care se adreseaza intelectului, dar o face pe baza unei poante fizice, la care se prinde si rade oricine. De aceea a avut si un succes viral foarte mare si sa stiti ca am primit spotul inapoi pana si de la romanii din strainatate.
IQads.ro: Exista o perceptie ca obtinem mai multe premii pe campanii sociale, decat pe campanii comerciale Este mai usor de gasit un insight sau o abordare non-standard pe campanii sociale? In ce masura lucrul asta se regaseste si in strainatate, adica se obtin, in general, premii pe campanii sociale?
Adrian Botan: Cred e doar o perceptie Daca studiezi statistica, o sa vezi ca, cel putin McCann, care are o reputatie pe sociale, a avut multe premii, a castigat in fiecare an categoria la Ad'Or nu a luat niciodata premiu cu un social la Golden Drum. Am luat la New York, sau la Cresta, dar nu la Golden Drum. Cred ca la sociale este mult mai greu afara decat in Romania, pentru ca in strainatate concurenta in categorie este mult mai dura si poate si pentru ca problematica a fost prea locala.
IQads.ro: Ati participat la o serie de festivaluri internationale si ati obtinut rezultate foarte bune la unele dintre ele: Effie, EuroBest, Epica, Cresta, Golden Drum, New York Festival In ce masura sunt aceste festivaluri cunoscute de publicul vostru, de cei care ar trebui sa evalueze rezulatele unei agentii si sa cantareasca ce inseamna performantele la un festival sau la altul?
Adrian Botan: Cred ca Ad'Or-ul are mai mult impact intern decat Golden Drum-ul, care este mai important la randu lui decat o Epica sau un Clio. De multe ori doar o comunitate de initiati din industrie vorbeste si stie despre premiile internationale, deci relevanta lor este restransa; ele sunt importante mai mult pentru noi, pentru ca ne dau un stardard mai inalt decat poate sa ne dea Ad'Or-ul.
IQads.ro: Care sunt agentiile romanesti cu care concurati de obicei la festivaluri internationale? Ce alte agentii mai obisnuiesc sa participe?
Adrian Botan: Eu am vazut in special agentiile de retea din Romania: Leo, Graffiti M-am mai intalnit si cu Lowe pe la Epica si cam asta stiu eu. Alte agentii nu am vazut. Noi participam acolo mai putin pentru reputatie, cat mai mult pentru a ne incerca muschii. Vrem sa ne comparam sa stim unde suntem fata de cei care fac marele advertising, pentru ca spre ala tindem pana la urma. Este mai mult o chestie de autoevaluare pentru noi in momentul asta. Cred ca pe masura ce o sa prindem curaj si o sa avem din ce in ce mai multe intrari, si munca noastra o sa creasca in calitate. Pe masura ce o sa se intample asta o sa incercam sa abordam mai structurat subiectul festivalurilor internationale si poate sa si comunicam cu piata interna mai mult pe tema asta.
IQads.ro: Nu exista posiblitatea - ca tot se poarta in general ideea de a avea francize, reprezentante - sa se transforme Ad'Or-ul intr-un festival cu licenta?
Adrian Botan: Un mini-Clio sau un mini-Golden Drum Se poate, cum sa nu! Ca idee, mie mi se pare misto ca este "out of the blue" si nu s-a gandit nimeni la ea si poate ar rezolva o parte din problema credibiliatii Ad'Or. Dar in nici un caz nu cred ca ar rezolva problema ghost-urilor Daca este sa vorbim si de ghost-uri, cred ca se face o generalizare cand se vorbeste despre ele si asta intretine confuzia asupra subiectului. Adica una este sa fii proactiv pe business-ul clientului, sa creezi un proiect pentru un client sau un potential client si asta apreciaza toti clientii. Alta este sa inventezi campanii si sa le rulezi fara acordul clientului si asta e chiar definitia ghostului. Noi cream cerere pentru clientii nostri, cu asta ne ocupam: creem nevoia de a bea o Coca Cola, nevoia de a vorbi la mobil, etc. Ce, avea cineva nevoie de mobile la inceputul anilor 90? Mai tin si-acuma minte cum radeam ca prostii de aia care vorbeau singuri pe strada. Ei, acuma e altceva... Asta este esenta businessului nostru, cream cerere, cream piata pentru produsele noastre. Si atunci de ce nu s-ar aplica asta si la produsul nostru, produsul creativ. De aceea ma duc la MTV si ii stimulez sa faca o campanie pentru a le ridica profilul intern si extern; sau de aceea accept un client mic, ca o companie de outdoor care poate in mod normal nu si-ar putea permite o agentie mare. E normal sa arat ce pot sa fac, sa incerc sa creez cerere pentru produsul meu. Anormal mi se pare sa ma ocup cu ce fac altii.
IQads.ro: Dintre premiile si nominalizarile pe care le-ai luat, care dintre ele ti-a fost cel mai aproape sufleteste? Care consideri ca a avut cea mai mare greutate in cariera?
Adrian Botan: Nu stiu
IQads.ro: Cand ai fost cel mai fericit ca ai castigat un premiu?
Adrian Botan: Ad'Or-ul si primul premiu pe care l-am luat vreodata, cand am castigat aur la Golden Drum cu o campanie Connex, acum 7 ani. Dintre premiile McCann, cred ca premiile Ad'Or - cele doua premii de "agentia anului".
IQads.ro: Spuneai mai devreme ca miza unui concurs international este mai degraba o autoevaluare a fortelor proprii in raport cu publicitatea internationala. In contextual asta, ce este mai important? Sa obtii un premiu international sau sa ai o campanie care are foarte mult impact local in randul publicului, sa genereze word of mouth, sa aiba success
Adrian Botan: Cred ca este bine sa le ai pe amndoua.
IQads.ro: E ca si cum ai avea un premiu din partea juriului versus un premiu din partea publicului
Adrian Botan: Bine, sunt cazuri in care astea doua nu coincid, premiul de creativitate cu premiul de popularitate. Dar reputatia unei agentii nu poate sa traiasca din festivaluri. Trebuie sa ai lucrari populare - eu cred foarte mult in chestia asta si de aceea incerc sa aplic acest lucru si in criteriile noastre interne. De exemplu, cautam sa obtinem impact cu fiecare campanie. Daca o sa te uiti la ad-urile McCann, o sa constati ca sunt in primul rand memorabile si persuasive: te emotioneaza si te conving. Asta este brief-ul meu pentru creativi: emotioneaza, fa-ma sa rad sau sa plang! Rar fac spoturi si campanii care se adreseaza numai intelectului, pentru ca in general oamenii nu sunt atenti, oamenii nu vor sa vada publicitate, evita publicitatea - doar juriile si focus grupurile sunt atente la publicitate. Cred ca atunci cand executia emotioneaza, iar strategia este bine simtita si bine gandita poti sa ai si premiile si votul popular.
IQads.ro: Dintre campanile McCann, care dintre ele consideri ca a castigat informal un premiu de popularitate?
Adrian Botan: Mai recent, campania "Rom" are un premiu de popularitate. Am auzit comentarii cum ca publicului (care sunt pustanii, pentru ei a fost facuta campania), nu i-ar placea campania pentru ca ei nu stiu nimic despre comunism. Ei bine, nu-i adevarat, avem un feedback extraordinar din piata si exact acolo prinde, exact la publicul asta, sunt innebuniti dupa ea. Le place comunismul, pentru ei este ceva cool, si le mai place si "brutalitatea" executiei.
IQads.ro: Care a fost ingredientul cheie?
Adrian Botan: Pai asta a fost ingredientul: emotia. Daca nu creezi emotie, treci neobservat si atunci nu poti sa creezi cultura si de fapt asta face o campanie foarte buna - este un vector cultural. Creeaza cultura populara care, la noi, este foarte subtire si cred ca asta face si Rom-ul si Sprite-ul - de exemplu, incercam de cativa ani sa facem asta cu Sprite si am reusit. Ultima oara am castigat si Effie, am castigat si popularitatea si premiul de creatie. MTV-ul iarasi, o campanie care a ridicat sala in picioare la Golden Drum, care a avut o popularitate extraordinara. Eu cred ca anul asta am reusit sa obtinem ambele chestii. Cum? Incerc sa ma tin departe de reteta de festival. Reteta de festival este simpla si rece: demonstreaza un beneficiu in mod surprinzator si, daca se poate, fa-o cat mai subtil, sa nu ma prind chiar din prima. Noi nu facem treaba asta, noi mergem pe impact, pe emotie.
IQads.ro: Ati reusit in campania Rom o abordare a unor clisee comuniste dintr-o perspectiva noua, care aproape ca face putin "cool"comunismul pentru tineri. Poate ca asta si da popularitatea campaniei. Cum ati reusit sa va convingeti clientii sa accepte un astfel de mesaj, stiut fiind ca perioada comunista pentru cei care au apucat sa-l simta mai puternic pe pielea lor, a ramas ca un fel de tabu, ceva de care e bines a nu te atingi?
Adrian Botan: Clientii nostri au instincte foarte bune. A fost greu, ce sa zic de la inceput ni s-a spus sa nu venim in cliseul comunist, pentru ca era prima chestie care iti venea la Rom. De aceea am avut o perioada in care am bajbait, incercand sa exprimam gustul de rom, ca asta era principalul beneficiu al produsului si care putea diferentia altfel decat prin cliseul comunist. Problema era ca orice demonstratie am fi facut noi pe adevarul asta din produs, care este gustul puternic, inconfundabil de rom, ne loveam de genericitatea numelui si de posibilitatea de a fi copiat de catre oricine din categorie si uzurpat pana la urma. Singura chestie care era numai a noastra era mostenirea comunista. Nu am avut cum sa evitam asta, pentru ca vroiam si sa transmitem un mesaj, dar sa ne si diferentiem, sa ne protejam brand-ul de eventualele "me too-uri". Mi-am dat seama de chestia asta cand am rugat pe cineva sa-mi cumpere si mie un Rom si mi-a cumparat alt Rom decat cel pe care il asteptam. Am innebunit, am sunat imediat clientul si am zis: "Uite, mi-a cumparat alt Rom, nu avem nici o identitate! Hai sa schimbam! Hai sa mergem pe mostenire, pe traditie!". Problema era ca orice faceai pe traditie te arunca in cliseul comunist, iar target-ul cu care vorbeam noi stie din comunism doar cliseele. Ei bine, aici am decis sa abordam comunismul altfel. Altfel decat parodia ieftina cu proletari revolutionari Am fost contraintuitivi aici, am refuzat parodia, am sapat putin mai adanc si am gasit executia pe care o vedeti pe tv.
IQads.ro: Din pacate, nu stiu in strainatate cum ar putea fi evaluata o astfel de campanie, asa, rupta din context, dar in contextul publicitatii din Romania mi se pare un studiu de caz ce ati facut voi la Rom pentru ca ati gasit o pozitionare si un mesaj complet diferit de toata comunicarea facuta pana acum pe ciocolata. Mesajele de obicei merg pe dragoste, pe delicatete, sex, egoism, dar in nici un caz acest tip de pozitionare. Ati venit cu o pozitionare complet out of the sky care are un efect extrem de percutant si mi se pare un important salt inainte dat fiind contextual. In Romania poti sa evaluezi in acest moment valoarea adaugata a acestei chestiuni?
Adrian Botan: Intr-o categorie se creeaza destul de rar o pozitionare noua si o strategie noua si noi am reusit exact chestia asta: sa venim cu o strategie total noua din combinatia asta de gust si traditie. Cred ca ne-a reusit si cred ca ne lasa si locul sa construim, de exemplu, la un moment dat, numai pe gust, sa punem in planul doi bagajul asta al traditiei. Asta a fost si o parte a brief-ului: "Cum las libertate?". Mai tarziu, dupa ce mi-am stabilit teritoriul, ce fac?
IQads.ro: Tot o campanie neconventionala ati demarat si pentru revista Biz. Nu este totusi o campanie mult prea nonconformista pentru o revista cu un concept destul de asezat in felul ei? Nu este o revista incisiva sau o revista de scandal, care vine cu chestii foarte nonconformiste, ci o revista de business care de obicei abordeaza tendintele principale ale pietei
Adrian Botan: Nu stiu Cand te ascult asa mi se pare ca ai dreptate, dar trebuia sa fi fost la meeting-ul la care s-au aprobat spoturile.
IQads.ro: Clientul isi doreste o alta pozitionare sau un alt concept?
Adrian Botan: In primul rand ei nu au avut foarte multi bani. O revista de talia lui Biz nu isi permite sa concureze cu reviste sustinute de trusturi, cu televiziuni in spate
IQads.ro: Si care au spatii acordate din partea trustului
Adrian Botan: Chestie de care vad ca acum CNA-ul a inceput sa-si dea seama si a inceput sa o sanctioneze. Nu-i normal, este un conflict de interese - "eu beneficiez de un monopol ca sa promovez un alt produs". Este un monopol, fiindca sunt niste licente de televiziune care nu se dau oricui. Este o chestie care afara nu este permisa si este bine ca acum este interzisa si in Romania. Ei nu au asa de multi bani, de aceea noi a trebuit sa maximizam impactul campaniei. A fost o campanie pe trei medii: pe internet am vrut sa facem un viral foarte puternic si am reusit, zic eu, cu spotul "Sexul". Dupa aceeaa, am vrut sa facem un spot pentru TV si o campanie outdoor cu o singura executie. Media a fost limitata la proiectul asta si de aia am mers catre soc. C-am mers prea departe sau ca am mers exact unde trebuia, asta nu stiu. Istoria o sa ne judece, dar eu zic ca ar trebui intrebat publicul Si publicul nu suntem noi, chibitii industriei, care strambam din nas la orice apare. Ecoul avut de spot din ce am vazut noi, prin virale trimise din afara industriei, a fost unul foarte bun - "cool". Ei vor sa fie un perceputi drept un brand cool, si este chiar foarte cool cand clientul aproba asa ceva.
IQads.ro: McCann a trecut o perioada printr-o zona de platou, fara rezultatele cu care ne obisnuise cu ani in urma si acum, recent, in ultimul an, in ultimele luni, se observa o efervescenta si multa prospetime in ceea ce faceti. Exemple fiind, inclusiv, ce ati facut pe Rom si alte lucruri. Ce se afla in spatele acestei schimbari? Este un nou puseu al agentiei?
Adrian Botan: Cred ca nu e un puseu, este o noua stare Nu poti sa fii intotdeauna numarul unu, este extrem de greu Nici Real Madrid, nici Barcelona nu au reusit. Noi am avut, datorita reputatiei castigate in primele editii Ad'Or, o crestere de business si am avut un moment de asimilare in anii astia, pentru ca daca iti cresti business-ul trebuie sa-l si digeri. Ma uit la agentii care au fost candva in fruntea topurilor creative si care acum nu mai sunt si nu au reusit sa converteasca reputatia in business sau nu au reusit sa se mentina in pozitia aceea. Noi trecem de cativa ani printr-un proces de transformare a agentiei, un proces in care ne-am adaptat de la mentalitatea de magazin de cartier la cea de supermarket. Avem acum clienti foarte mari, cativa dintre cei mai mari advertiseri din Romania. Destul de multi lideri in categorie si vorbim de categorii importante, cu mult business. A trebuit sa asimilam cresterea asta
IQads.ro: Simti vreun suflu nou, asa, din interior vorbind, pentru ca eu ti-am spus care este perceptia exterioara ?
Adrian Botan: Da, eu simt ca ne-am echilibrat creativ Am reusit sa gasim mici lideri in interior si o sa vedeti ca o sa capete mai multa vizibilitate oamenii acestia. Nu ca ne-am propus sa cream vreun star sistem, dar deja business-ul se extinde si cred ca este nevoie de leadership intern ca sa poti sa duci atatia clienti mari. Ai nevoie de un lider la nivelul unui Connex, sau Coca-Cola, Nestle sau Interbrew. Avem oameni foarte talentati la creatie, oameni foarte buni si la client service. Si mai este o chestie: noi am reusit sa adaptam foarte multe genuri de creativitate si de personalitati, si atunci avem si diversitate, si asta se vede in ce facem.
IQads.ro: Faci vreun prognostic pentru Ad'Or 2005?
Adrian Botan: Cred ca orice calcule sau orice prognostic ai face in momentul asta diferenta este foarte mica intre noi si Leo. Pana la urma nu mai suntem atat de morti sa castigam agentia anului pentru ca avem confortul muncii pe care am facut-o, avem campanii puternice in spate si de aceea am fost cei care au inscris cele mai multe campanii la Ad'Or. Cred ca depinde de juriu, pana la urma. Juriile sunt subiective. Sunt jurii mai politice, jurii mai putin politice, jurii mai intuitive, jurii mai intelectuale, deci depinde foarte mult de felul in care va fi juriul anul acesta - si asta e valabil la orice festival. Uite-te la ce a castigat anul trecut la Goden Drum - probabil ca daca ar fi fost alt juriu n-ar fi castigat. Sunt jurii si jurii si cred ca fiecare are notiuni putin diferite asupra creativitatii, dar cu toate astea eu cred ca suntem acolo, concuram puternic.