Sa faci advertainment nu inseamna sa faci reclame amuzante. Advertainmentul inseamna sa gasesti calea de a ajunge la consumatorul asfixiat de reclamele care ii intrerup serialul favorit, agasat de outdoor-urile care ii blocheaza privirea la tot pasul, plictisit de pliantele care ii invadeaza cutia de scrisori. Sa faci advertainment inseamna sa "evadezi din calup" si sa incerci sa "reinventezi mediile clasice", dupa cum spunea Razvan Matasel la Inspire 2009. Ideea expusa de el la Marketing Arena era tocmai asta: fa in asa fel incat sa implici media in campania ta intr-un mod iesit din comun.
Jurnalistii actori
Pornind de la ideea ca implicarea activa a mass-media este tinta suprema, advertiserii pot opta pentru sensibilizarea liderilor de opinie, convingandu-i sa promoveze cauza pentru ca intr-adevar au fost atinsi de mesajul campaniei, cum s-a intamplat cu multe vedete din Trustul Pro, care s-au implicat astfel in prima campanie a recent lansatei agentii Arsenoaiei & Matasel: "Accidentele se pot intampla oricui! Ai mai multa grija in trafic!".
O alta varianta e sa-i platesti sa fie actori intr-o sceneta care sa se incadreze in formatul show-ului. Carcotasii au realizat o astfel de sceneta pentru Untdelemn de la Bunica. Advertainmentul se face pe bani dar ceea ce are diferit este caracterul mai putin intruziv si agasant fata de clasicul calup publicitar.
Primele incercari de advertainment in Romania s-au facut pe la sfarsitul lui 2005, cand a rulat un calup publicitar pentru Zapp, spot care consuma numai 10 secunde pentru a informa publicul despre oferta Zapp, restul de 20 fiind folosite intr-un scop mai nobil: "Zapp va ofera in timpul ramas din aceasta reclama divertisment de calitate". Desigur, era vorba doar de o forma incipienta de a schimba directia advertisingului clasic. Mai aproape de adevaratul sens al conceptului se afla micile scenete dintre Teo si Tanta, de pe vremea cand faceau divertisment la Pro. In timpul emisiunii inserau un scurt moment publicitar in care se puneau in pielea unor personaje fermecate de respectivul produs - de regula din gama FMCG - dar pastrandu-si totodata nota inconfundabila de umor.
In 2008, Cronicuta ne aduce in scena astfel de scenete mult mai elaborate, cu costume si decoruri: Gainusa poarta peruca, sort si ochelari, ca asa ii sta bine unei bunicute, Bebelusa blonda pozeaza in ingenua Scufita Rosie, tinandu-l la brat pe baiatul vanatorului, adica Huidu, ca doar ne-am emancipat de pe vremea cand s-a scris povestea, nu? E cu happy-end bineinteles: lupul e deja pe foc, gatit in Untdelemn de la Bunica.
Advertainment putin fortat
Crearea unor astfel de momente de sponsor in propria emisiune, pastrand stilul show-ului si linia generala a postului, ca doar sloganul Prima TV este We love to entertain you se dovedeste a fi ingenioasa. Poate nu garanteaza cresterea vanzarilor, dar cu siguranta stimuleaza consolidarea unei impresii pozitive despre brandul endorsat astfel.
Sigur e mult mai greu sa faci advertainment cand nu esti o emisiune de divertisment. La J'adore TV, emisiune de shopping difuzata pe Romantica a aparut prin octombrie un calup anecdotico-informativ, cu mentiunea "Spornic v-a prezentat acest moment savuros". Era vorba despre legenda micului dejun cu oua Benedict. Interesant dar putin fortat, m-a dus cu gandul la "Rubrica Meteo v-a fost prezentata de Blue Air". Din nou, parca e prea usor recognoscibil. Nu intri in universul consumatorului doar vopsind gardul, trebuie umblat putin si la esenta.
Dar sa fim optimisti, pentru ca daca advertainmentul este trendul urmatorilor ani, inseamna ca viitorul suna funny.
Comentarii
Mi-a placut faza cu viitorul suna fany, aaa, pardon! funny.