ArgueAds: Ana Militaru vs. Florin Dumitrescu
Ana: Tu daca ai avea o masina ca aia din spotul "Iancu dreptate si tarie", te-ai apuca sa furi porci cu ea prin sat? Cat de realist ti se pare spotul asta cu haiducul de moda noua, care incearca sa opreasca papucul in mijlocul drumului cu bricheta in forma de pistol si culmea e ca mai si reuseste?
Florin: Mi se pare destul de neverosimil, dar... asa sunt super-eroii. Daca super-persoana ta emana destula forta de convingere si prezenta de spirit (si de spirt!), sa opresti masina ticalosilor e o nimica toata. E de ajuns sa bei Iancu si devii Iancu!
Ana: Pai da, daca bei Iancu, ti se urca asa un val de vitejie la cap, incat urli in mijlocul birtului "La oaste!", chiar daca nu s-a intamplat decat un furt. Despre ce oaste sa fie vorba? Mai ales ca nu se intampla nici o rascoala si ca e suficient sa fluture bricheta in fata parbrizului ca sa-i intimideze pe banditi. Eroul asta al dumitale e erou doar cu numele.
Florin: Ai prins-o! Dupa cum stii, e ilegal sa sugerezi in reclame ca din consumul de alcoolice poti trage avantaje de ordin etic, social, erotic etc. Si poate ca e mai bine asa. Constransi de reglementari, publicitarii au ocazia sa genereze mici perle cum e cea de fata, in care umorul bahic popular se impleteste cu ironia contemporaneitatii.
Ana: Sunt sigura ca e relevanta promisiunea "te transforma in haiduc", mai ales ca de-aia beau romanii coniac, nu? Ca sa-i cuprinda spiritul dreptatii si sa prinda puteri de justitiar, ca doar n-or fi nebuni sa bea de pamplezir, ca si cum ar fi la lesonul de fransez. Asta e singura sansa a spotului: sa mizeze pe identificare. Pentru entertainment, sa ia notite de la Cava d'Oro, pentru ca asta cu Iancu e o poveste atat de cliseu incat nici macar daca se ia la misto singura (enumerarea personajelor) nu reuseste sa fie amuzanta. E pacat de endorser (Nea Mitrut aka Dumitru Farcas), care apare in sistem "product placement", doar pentru ca era in plan, nu pentru ca a simtit cineva ca notorietatea si simpatia de care se bucura ar ajuta brandul de coniac in PRIMA sa campanie.
Florin: Tu numesti clisee ceea ce eu definesc ca elemente traditionale de umor popular. Sunt constante universale ale trairii bahice, ale hedonismului popular, de tip iarmaroc. Sunt marci ale comunicarii augurale, de invocare a belsugului si a comuniunii. Porcul e si un animal, dar si un simbol. Paharul ridicat e si un packshot, si un ritual. Fii sigura ca au fost atent studiate si Cava d'Oro, si Unirea: pozitionarea fata de ele este neta si inechivoca. Spotul e un fel de rastalmacire ironica a unei epopei pastorale gen Marlboro, cu cowboy care salveaza caii din canioane inaccesibile si isi conced la sfarsit o recompensa tabagica. Numai ca totul e vazut cu o lupa hiperrealista gen Kusturica. In context, rolul maestrului Farcas e sa presare putin ardelenism in aceasta compozitie prea conotata balcanic (si sa dea astfel brand-ului reprezentativitate nationala ).
Ana: Sunt sigura ca se poate post-rationaliza orice efort de creatie, dar daca nu se simte povestea, spotul nu e decat un puzzle de "constante universale ale trairii bahice" in care nu-ti dai seama exact de ce nu se potrivesc elementele. Deraparile pe care le enumeram mai sus nu sunt doar cusururi care pot fi trecute cu vederea; fiecare contribuie intr-un fel la destramarea firului povestii. Nu cred ca apreciaza cineva efortul de gandire al gospodinei care a ales toate legumele potrivite pentru ciorba daca ciorba aia nu are gust bun. Oricat de bine ar fi calculat ei delimitarea de Unirea si Cava d'Oro, n-au reusit sa creeze o poveste la fel de savuroasa, ci doar sa scrie reteta care ar trebui folosita, in cazul in care s-o incumeta cineva vreodata sa se masoare cu Cap si Papaya.
Florin: Asta e, consumatorul s-a naravit la naratiuni bine conduse cinematografic... Sa-i vezi acum pe drojdieri stramband din nas: Kitsch, frate... As risca o parere, spunand ca stilul "generic de serial politist" a fost un exces de codificare parodica. Inteleg de ce s-a optat pentru solutia aceasta (nu o sa detaliez, ca sa nu imi reprosezi post-rationalizarea). Totusi, ma intreb daca intr-adevar a meritat... Teoretic, o parodie dupa spoturile pastorale Marlboro, cu oameni care salveaza situatia, apropo si de niste animale, ar putea sa functioneze. Iar spotul de fata, oricat de stangaci ar fi, este singura tentativa de pana acum (dupa stiinta mea, cel putin).
Comentarii
Sa nu ridicam orice... beutura la rangul de coniac (adica Cognac, care mai este si marca /apelativ numai pentru produse de origine controlata, cum e si Champagne) :)
Nu ca-mi arde mie de copyright-ul lor, dar incepatorii in ale tariilor care dau pe-aici s-ar putea sa creada ca e facut din vin. Si e pacat de consumatori :)
Agentia, stiind una-alta, ii zice "brandy".
Dar ce e in "sufletul" lui Iancu (brandy-ul), numai producatorul stie.
Ca sa afli scopul adevarat al sugestiei mele, nu trebuie decat sa citesti ce-am scris la momentul respectiv.
Pentru cei carora le este lene sa apese "page down", iata cum zugraveam targetul pentru care mi-am facut griji: "Â…[Â…] incepatorii in ale tariilor care dau pe-aici s-ar putea sa creada ca e facut din vin." (e vorba de "coniacul" Iancu si altele de felul asta).
Asadar, ma gindeam ca, de dragul tineretului-mindria tarii, ar fi frumos sa nu perpetuam ignoranta sau traditiile paguboase de limbaj, folosite (uneori) de catre diversi vanzatori intru aburirea consumatorului. Iar acesta durere secundara a mea se inlatura usor cu niste ghilimele sau cu o precizare mica in text sau in subtext. Sa stie "incepatorii" ca ceea ce se numeste "coniac" (in text) este, de fapt, o bautura spirtoasa colorata / aromata industrial. Coniacul (categoria) este / ar trebui sa fie facut din vin. Adica vinars, distilat din vin invechit, ginars (in Transilvania) ori altele asemenea.
Asta era scopul meu sugestiei mele: putina clarificare pentru publicul iqads.
Genocid, pufoaica, matrafox, adio mama, mirobolanta. Nume rupatoare pentru licori cu acelasi scop, inventate de drojdierii din "bombe" de cartier si bodegi de tara.
Dar si "coniac" (cu varianta "coneac"), care cuprinde nenorocitele spirturi colorate cu "aroma caramel".
Din nefericire pentru ei si din fericire pentru clientii de publicitate ai iqads, targetul asta din urma nu citeste post-rationalizari de advertising si nu da prea multi bani pe precizia de limbaj.
Asadar, nu sint priceput. Sint doar un suflet deschis :)
in primul rand au gresit pentru ca tot ce am retinut din clip a fost o masina un porc si unu iancu pentru ca le aveam deja in minte.wtf, nu e important produsul ? faptul ca il arata la sfarsit nu inseamna ca il si vezi, eu eram concentrat sa vad daca taie porcul de ex. Mi-am dat seama ca e la o bautura d-aia distilata da ce papuci. Va dati seama cat de prost este omul roman per ansamblu daca s-au facut studii de piata si s-a ajuns la concluzia ca tipul asta de reclama o vor intelege toti si astfel se va pozitiona cel mai bine produsul lor. Sau poate clientul este cel cu banii si este tipul de om creativ si atunci am tacut.
Reclama e bunaÂ… Ana tu vezi mereu lucrurile dpdv teoretic, dpdv al marketing-ului si al diferentierii pe piataÂ… dar unde e pasiunea? Incearca sa te pui in locul consumatoruluiÂ… nu analiza reclama de acolo de sus din fotoliu de manager de marketingÂ… ci din scaunul betivului de la sat, fara speranta zilei de maine care isi ineaca amarul in bautura proasta si ieftina, pe datorieÂ… e cel care s-au saturat de modul in care babele se uita la el in drumul lung si clatinat spre casa. Ce vrea el? BauturaÂ… si totusiÂ…
Ce intelege el din reclama? "Betivul e inconjurat de prieteni de pahar si lautariÂ…si uite mah ca betivul ala de pierde zilele la bodega e defapt haiducul curajos care salveaza ziua " ceea ce probabil multi betivi de la sate ar vrea sa fie... un fel de Superman, Batman in varianta mioritica... se vede pe el asa cum nu e dar cum ar vrea sa fie, manduru, util, barbat...
Solutia? IANCU "Tarie si dreptate"...
Partea morala? Pot sa spun ca Iancu incurajeaza la bautul responsabilÂ… imi aduc aminte de un verset din BiblieÂ… care suna ceva de genul astaÂ…
"Primul pahar te face bland ca un mielusel
Al doilea pahar de face neinfricat ca un leu
Al treilea pahar te face sa grohai si sa te tavalesti ca un porc"
DeciÂ… Iancu e evident la al doilea pahar, curajos ca leulÂ… si salveaza porcul, evident la al treilea pahar, de primejdie:))
Totusi executia il trage in josÂ… prezentarea personajelor Guy Richie style nu prea mergeÂ… parka nici tonul.
"nu asa se face market survey"??? stiti cum se traduce ala in limba romana? Ca daca ati sti, probabil ca v-ati fi dat seama ca nu exista asa ceva pe pagina asta.
@bentuzzi: vrei sa zici ca spotul e incoerent? nu de alta, dar si tu esti... zi si tu: pot sa extind perceptia ta la tot targetul? (decit daca admiti ca erai si tu un pic luat...)
@florin.gheorghe: intr-o zi o sa obosesc sa repet: raspunderea e a clientului comanditar.
@hachimitsu: bezna aia nu ajuta nici ea... i s-a stins lampa lui jude :)
@andi: excelente observatii! poate ca fantasma de supererou se doreste si o compensare la nivelul subconstientului pt. batatorii de neveste.
@strada: dar te rog! rolul comentatorilor e sa intervina acolo unde dialogul nostru e incomplet sau neconvingator. am avut episoade in care centrul de greutate cadea in partea de jos a paginii. revino cu ceva mai putin metatextual si mai "plin de viata" si vei fi eroul nostru (deci tu faci reclama la un ziar sau la ciocolatelele alea, kinder?)
@mane: bravo! sugestie de material promotional: caietele branduite pt. vanzatori (si catastif mare pt. owneri)