Interviu cu John Rives, primul poet 2.0, slam poet, tech artist
M-am amuzat foarte tare urmarind reactiile bloggerilor romani la partea mass-market a campaniei "Internet everywhere" de la Orange, care l-a avut in centru pe John Rives si a fost declinata in TV, OOH, presa si online. Campania poarta semnatura Publicis Conseil Paris si Romania este prima tara din grupul Orange in care este difuzata. Nici un blogger roman nu a incercat sa afle ce inseamna poet 2.0. Au presupus toti ca e un eufemism pentru "blogger" si s-au simtit cu totii flatati ca o companie mare ii recunoaste si ii mentioneaza in reclame. S-au simtit brusc importanti. Nici unul nu a inteles mesajul atat de emotionant al spotului "I am Rives": "thanks to everyone, I'm inspired wherever I go". Iar beneficiul era ca internetul mobil de la Orange te ajuta sa bloggeresti, twitteresti sau sa te exprimi online in ce fel doresti, fix in locul in care te loveste inspiratia, care, acum, s-ar putea foarte bine sa fie everywhere. Mai multe despre John Rives au aflat romanii in momentul in care el a fost invitat la Orange Concept Store, sa performeze si sa jurizeze un concurs de stand-up. Am avut ocazia sa-l cunosc si sa-l intreb cate ceva despre toate lucrurile pe care le descoperisem despre el pe internet, inainte sa cad in extaz ca sunt si eu un pic de bloggerita si ca m-a mentionat Orange intr-o reclama.
IQads: Explica-ne putin care sunt beneficiile comunicate de reclama in care apari. Din moment ce gasesti inspiratia oriunde, ar trebui sa ai internet pe mobil, pe laptop, ca atunci cand se simt inspirati sa posteze din locul in care se afla.
John Rives: Cand m-au ales sa fac reclama pentru internet mobil, m-am gandit ca sunt omul potrivit, pentru ca eu vreau internet peste tot. Nu sunt un purtator de cuvant pentru Orange, eu vreau doar internet, nu-mi pasa de unde vine. Da, vreau internet in buzunar - pentru telefonul mobil, in rucsac - pentru laptop, pe masa asta, la bar, peste tot. Vreau sa pot sa impartasesc lucruri cu oameni acum. E ca un nou tip de foc de tabara. Daca inainte ne adunam in jurul unui foc de tabara sau in jurul unui pian, acum ne adunam la petreceri in jurul unui laptop, pentru ca la petreceri, cel putin in America, e intotdeauna cineva care scoate un laptop pentru ca vrea sa-ti arate neaparat ceva pe YouTube. Si vreau sa pot face asta oriunde.
IQads: Dar n-ar fi mai usor pentru bloggerii care gasesc inspiratia pe strada sa scrie pe Twitter? Tu ai cont de Twitter?
John Rives: Nu am, pentru ca sunt foarte multe lucruri noi. Mie imi place sa raman fidel lucrurilor de baza. Sunt foarte ocupat si blogul meu imi mananca tot timpul. Nici macar nu am timp sa raspund la toate e-mail-uri de la fani. Vreau sa se stie despre mine doar ce scriu pe blog (http://www.shopliftwindchimes.com/). O data la cateva zile scriu ceva pe blog. Nu vreau ca oamenii sa stie mai mult despre mine decat ce scriu acolo. E o alegere importanta pe care trebuie sa o faci: cat de personal vrei sa fii.
IQads: Ai avut un post recent in care scriai ca nu mai ai timp sa scrii prea mult si majoritatea posturilor contin doar poze din locurile in care mergi. E intentionat? Ai senzatia ca daca ai scrie mai mult, ai irosi "materialul" pentru poezii?
John Rives: E vorba de cat de explicit vrei sa fii pe blog. Am citit bloguri in care autorii scriau cu cine s-au culcat, ce au mancat la micul dejun si asta e ok. Eu sunt o persoana publica, trebuie sa ma intalnesc cu multi oameni si vreau sa-mi tin privata viata privata, plus ca e mai misterios. Intr-adevar, scriam mai mult cand am inceput blogul, dar doar pentru ca asta credeam ca vreau. Dupa un an, insa, mi-am dat seama ca vreau sa traiesc mai mult si sa las acolo doar fragmente mici din ea.
IQads: Ce-i inveti pe studentii tai de la cursul despre blogging si social networks pe care il tii la International Center of Photography, in New York?
John Rives: Ii invat cum sa fie interesanti, pur si simplu. Nu-mi pasa cat de personal esti pe blog, trebuie sa fii interesant. Trebuie sa-ti cunosti publicul. Daca publicul e familia ta, da, scrie lucruri personale. Dar trebuie sa fii constient ca daca e public, oricine iti poate citi blogul, nu poti trai cu impresia ca ti-l citeste doar familia.
IQads: Ce e un poet 2.0? E un termen inventat de tine sau cineva ti l-a daruit?
John Rives: Toata lumea incearca sa-si dea seama ce fac eu exact, pentru ca fac multe lucruri: video, muzica, performance. La unul dintre show-uri, cineva a spus ca sunt ca un poet 2.0. Nu stiu daca imi place neaparat denumirea, pentru ca e oarecum limitat, dar e eficient in a explica ce fac eu de fapt. Nu stiu niciodata in ce fel imi voi exprima gandurile: daca va fi scris, vorbit, video; sunt un poet si stiu ca suna pretentios, dar daca fac ceva, o sa fie o poezie, indiferent de format. Poeziile sunt la fel de 1000 de ani. Hai sa facem ceva diferit, "the next thing".
IQads: Intr-un articol recent din London Times erai dat ca reprezentativ pentru "slam poetry" si se prezicea ca vei avea un numar la Jocurile Olimpice. Mai intai lamureste-ne: ce e slam poetry si spune-ne daca e adevarat ca vei performa acolo.
John Rives: Stiu articolul, incerca mai mult sa ghiceasca numele performerilor. Slam poetry a inceput de la 2 echipe, acum 20 de ani, in America. Acum sunt sute de echipe in toata lumea si a devenit un sport. E o competitie de fapt, asa cum a fost aici in seara asta: mai multi artisti isi fac numarul, sunt votati si primesc premii. Uneori in public sunt putini oameni, alteori foarte multi, nu e o regula. In America sunt 8 oameni si 3 runde. Dupa fiecare runda se elimina 3 oameni, asa incat la final, marele premiu e disputat de 2 dintre ei.
IQads: Dupa ce a fost la TED, Al Gore a spus despre tine ca "Rives was one of the real stars of the 2006 TED Conference. On the last day, he performed a spoken word piece that incorporated all of the most memorable lines from the presentations that had come before. I was blown away!". Despre ce poezie era vorba? Ai improvizat?
John Rives: In "The Mocking Bird" am lasat special un loc liber pe care il umplu de fiecare data pe scena cu lucruri pe care tocmai le-am auzit. Daca merg spre scena, ca la un slam, oamenii din public spun ceva intotdeauna, asa ca includ replicile lor in poezie, iar publicul e surprins.
IQads: Care e complimentul care te-a flatat cel mai tare vreodata?
John Rives: Buna intrebare. Cand am tinut prezentarea "4 a.m" la TED, am avut un slideshow. Nimeni nu face slideshow-uri interesante. Slideshow-urile sunt mult prea serioase. Voiam sa fac unul cool. Si apoi am citit un comment pe YouTube, la filmuletul cu prezentarea mea de la TED: "He handles that clicker like a ninja" (Foloseste telecomanda pentru slideshow ca un ninja). Asta voiam sa fiu. "Smooth".
IQads: O sa fii gazda TED in februarie 2009, la Palm Springs. Ce calitati trebuie sa aiba un MC pentru TED?
John Rives: La TED sunt alesi oamenii care fac ceva nou in orice domeniu. Nu conteaza daca esti doctor, solist vocal, baschetbalist. Cand vii la TED se poate sa nu-ti placa vorbitorul care se afla pe scena, dar stii ca el e cel mai bun din domeniul lui. Asa ca ramane ca tu sa decizi daca asta inseamna ceva. Cred ca m-au ales pe mine pentru ca sunt cel mai bun in domeniul meu, fac ceva diferit si sunt consecvent.
IQads: Cum iti alegi un brand pe care sa-l endorsezi? Dupa Orange, cat de mult te-ai gandit daca sa-l endorsezi sau nu pe Tommy Hilfiger, cand a venit sa-ti propuna sa faci show-ul Ironic Iconic America, alaturi de supermodelul Bar Rafaeli?
John Rives: Nu as fi facut spotul cu Orange daca ar fi fost "tacky", daca ma puneau sa tin produsul in mana, sa zambesc la camera si sa arat spre el. Orange in schimb face ce-mi place si mie sa fac: arata personalitatea oamenilor. In plus, eu cred in produs si il folosesc peste tot. Nu vreau sa fiu prea "branded", dar toate lucrurile au un sponsor in zilele noastre. Tommy Hilfiger m-a trimis prin toata America alaturi de un supermodel. Asta nu puteam sa fac singur. Am primit un Cadillac 64 si prietena lui Leonardo DiCaprio pe scaunul din dreapta.
IQads: Care e cel mai neasteptat lucru pe care l-ai vazut in timpul acestui show, care ar trebui sa arate America "like never before"?
John Rives: Cand am vizitat mormantul lui Benjamin Franklin, a oprit langa noi o masina si a coborat o sosie a lui.
IQads: Pe leighbureau.com am gasit o lista cu clientii tai: Hewlett-Packard, Hallmark, Wieden+Kennedy, Business Objects, Northwestern University, House of Blues. Ce fel de clienti sunt?
John Rives: Uneori ma invita pentru performing, alteori pentru teoriile mele despre viitorul bloggingului. De exemplu, dupa una dintre conferintele TED, un tip m-a invitat sa performez la a 25-a aniversare a Wieden+Kennedy. Apoi am mers cu totii la un concert cu Beastie Boys, langa Portland, si a fost foarte amuzant.
Comentarii