Misterul avanpremierei James Bond in Romania

Interviu cu John Sullivan, director The Light Digital Cinemas

Stiu, aveti impresia ca stiti deja ce s-a intamplat la avanpremiera "James Bond - Quantum of Solace": s-a intrerupt filmul si trebuie sa tragem in teapa toate agentiile de PR implicate: McCann PR pentru Coca-Cola Zero, Re:ply pentru The Light Digital Cinemas si Funky Business pentru ca a organizat cocktailul dinainte. Va dati seama cat de ridicol suna asta, nu? Ar trebui sa intelegem mai intai datele tehnice ale problemei, ca sa putem avea opinii despre "organizarea evenimentului", care, pana la urma, nu are nici o legatura cu intreruperea filmului. Daca vreti sa gasiti neaparat un vinovat, aveti mai jos faptele petrecute, direct de la directorul cinmatografului. John Sullivan ne povesteste despre rigorile unei avanpremiere desfasurate intr-un cinematograf digital, care sunt masurile anti-piratare care se iau, daca a existat o defectiune tehnica in seara fatidica sau daca nu cumva, romani fiind, am intarziat prea tare si ne-am lungit prea mult cu cocktailul dinainte si am impins proiectia pana la o ora la care nu mai era legala, iar faimoasele "Keys", despre care ni s-a spus in seara cu pricina, nu mai erau valabile.

IQads: Care au fost rigorile avanpremierei "James Bond - Quantum of Solace" in Romania, de pe 6 noiembrie? E adevarat ca transmisia Quantum of Solace a avut loc prin live feed?
John Sullivan: A castiga o avanpremiera e un proces dificil si sunt precautii importante de securitate care trebuie sa fie luate. La avanpremiera James Bond, personalul de securitate al cinematografului a avut ochelari cu vedere nocturna, iar accesul la "virtual print"-ul primit a fost restrictionat si s-au luat masuri stricte de siguranta pentru accesul la codurile de securitate care permiteau vizionarea "Quantum of Solace". Filmul ne-a fost furnizat pe un hard drive inaintea avanpremierei, iar accesul ne-a fost dat prin echipamentul de proiectie si servere, printr-o serie de coduri absolut sigura, numita "Keys". Desi, in general, codurile de acces pot fi transmise prin internet, de data aceasta nu a fost live feed, filmul aflandu-se intact la noi pe hard drive. Avand insa capacitatea deplina de a transmite live feeds, in curand vom oferi opera, concerte, evenimente sportive prin acest medium, in calitate digitala.

IQads: De ce s-a intrerupt filmul?
John Sullivan: Echipamentul nostru tehnic nu a avut nici un defect, a functionat fara cusur. Codurile de acces pe care le-am primit ne-au dat posibilitatea sa vizionam filmul intre 20:00 si 23:00 si am fost informati ca din moment ce incepeam filmul, ar fi continuat pana la sfarsit. Serverul nostru XDC a luat orele 20:00 - 23:00 la propriu si a inchis vizionarea fix la 23:00. Nu am prevazut asa ceva, nici noi, nici Intercom si a fost prima data in experienta lor cand li s-a intamplat asta. Am reusit sa ajungem la serviciul de support al Sony International si in timp destul de scurt am primit acele "keys", care ne-au permis sa restartam filmul si sa-l proiectam pana la sfarsit, chiar daca pana la ora respectiva pierdusem o mare parte din public.

IQads: Daca filmul ar fi inceput mai devreme, s-ar mai fi intamplat sa se opreasca?
John Sullivan: Daca am fi inceput mai devreme, toate acestea nu s-ar fi intamplat, dar ar fi fost mai mult din intamplare decat cu buna stiinta. Programul nostru de joi seara (6 noiembrie) a inclus un grup celebru de light opera si prezentari facute de noi (The Light) si sponsorii nostri, Coca-Cola Zero (Zero 7). Ne programaseram sa incepem filmul la 21:43 si am inceput la 21:41.

IQads: Care e diferenta dintre cinematografele digitale si cele clasice?
John Sullivan: "Cinematografe 35 mm", nu "clasice". Dupa parerea mea, digitalul va vedea renasterea cinematografului clasic si, printre alte beneficii, vom fi capabili sa restauram filme clasice romanesti in format digital si sa reproiectam pe marele ecran aceste opere clasice asa cum regizorii au intentionat ca ele sa arate si sa se auda, cu o calitate perfecta a culorii si cu o claritate perfecta audio-video. Intreaga cinemateca britanica de filme clasice este resturata in prezent si transpusa in format digital. Si Franta, Germania si Italia lucreaza la colectiile lor.
Digitalul inseamna sfarsitul peliculei de 35 mm, care este doar un medium invechit. Formatul de 35 mm nu este un clasic, ci doar un format foarte limitat de proiectie care ne-a slujit bine 100 de ani, dar se degradeaza destul de repede si nu poate pastra adevarata calitate a imaginii in timp si dupa mai multe vizionari. Pelicula prin natura ei se zgarie, se invecheste, acumuleaza praf si amprente si calitatea audio devine fragmentata.
Romania, pentru ca este o piata mica, primeste filme second hand, adesea rulate in cinematografe din alte tari inainte sa ajunga aici, unde sunt sincronizate rapid si puse din nou sa ruleze. De aceea publicul roman e adesea dezamagit de experienta din cinematograflele 35 mm. Odata ce ai experimentat un film in format digital, la calitatea si standardele pe care doar digitalul le poate oferi, va fi foarte dificil sa te reintorci la vizionarea in cinematografele 35 mm.

IQads: Care e diferenta dintre masurile de securitate anti-piratare intre cele doua tipuri de avanpremiere (pelicula si digital)?
John Sullivan: Masurile anti-piratare in digital sunt mult mai importante decat pentru pelicula de 35 mm. Filmele piratate dupa pelicula sunt facute dupa un original care e deja de proasta calitate. E ca si cum ai fotocopia o opera de arta dintr-o revista si ai incerca sa o prezinti lumii ca pe o opera de arta adevarata. Digitalul este deja la nivelul la care regizorii au vrut sa fie filmul si de aceea dau studiourilor o mare bataie de cap.
Daca am fi putut replica filmele primite in format digital, reproducerile ar fi fost aproape de perfectiune. De aceea, desi proiectia digitala exista de multi ani, marile studiouri nu au permis ca filmele lor sa fie expuse in acest mediu pana nu au fost satisfacuti de seria de coduri si masuri de securitate care fac imposibila folosirea in format digital ca original pentru a crea copii perfecte pentru acasa sau cinema.

IQads: Cine plateste in general pentru avanpremiere? Sunt sponsorizate de cineva? Cine a platit pentru avanpremiera James Bond?
John Sullivan: Sony a oferit gratuit avanpremiera James Bond in Romania, prin distribuitorul local, Intercom. Evenimentul a fost sponsorizat de Coca-Cola Zero Zero 7 si suntem recunoscatori pentru sustinere si regretam profund cele intamplate. Am fost coplesiti de numarul de invitati prezenti. Ni s-a spus ca in Romania 30-50% dintre invitati chiar vin, dar noi am avut aproape 100%, ceea ce e uimitor! Un efect secundar interesant a fost ca intamplarea neplacuta a deschis o discutie despre "ce e digitalul" si speram ca multi oameni sa vina la cinematograful nostru de la Liberty Center sa vada ei insisi despre ce e vorba.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Sectiune


Comentarii

burebista dacu
acum 16 ani
so, filmul era pe hard, hardul in server, serverul in rominia, ura fetitza mea, cine-l crede?


Branded


Related